תלונה: המשרד להגנת הסביבה חוסם תחרות

תאגיד אמיר גלובל גרין מבקש את התערבות הממונה על ההגבלים בניסיונותיו לקבל הכרה מהמשרד להגנת הסביבה לפעול כתאגיד מורשה, כדי שיוכל להתחרות בתאגיד המיחזור תמיר

צביקה דוד/ צילום:תמר מצפי
צביקה דוד/ צילום:תמר מצפי

הקרב על הזבל - ועל הרבה כסף: תאגיד אמיר גלובל גרין מבקש את התערבות הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בניסיונותיו לקבל הכרה מהמשרד להגנת הסביבה לפעול כתאגיד מורשה. באמצעות הכרה כזאת יוכל אמיר גלובל גרין להתחרות בתאגיד המיחזור תמיר (תאגיד מיחזור יצרנים ישראל) שהוא היחיד שמורשה כיום לטפל בפסולת אריזות.

ב-4 השנים האחרונות ניסה צביקה דוד, מבעלי אמיר גלובל גרין, 4 פעמים לקבל הכרה מהמשרד להגנת הסביבה כתאגיד המורשה לפעול על-פי חוק האריזות - אך נדחה שוב ושוב.

תאגיד תמיר זכה להכרה מצד המשרד להגנת הסביבה בסוף 2011, בסמוך ליציאת חוק האריזות לדרך. הוא הוקם בידי התאחדות התעשיינים, ושותפות בו בין היתר החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה), יוניליוור, שטראוס; אסם, טמפו, תנובה ועוד.

"איש לא סבר כי חקיקתו של חוק סביבתי תהפוך לכלי להקמתו של מונופול חדש ויחיד, שהוא עצמו מוחזק בידי כמה מהמונופולים הגדולים והחזקים במשק הישראלי", נטען בתלונה של אמיר גלובל גרין לממונה על ההגבלים. "חרף זאת, מאז חקיקת חוק האריזות וכניסתו לתוקף ועד היום - תקופה של 4.5 שנים - תמיר פועל במשק כמונופול".

בשיחה עם "גלובס" טען דוד, שמפעיל ברחבי הארץ מספר אתרים למיחזור של פסולת בניין, כי "כל אחת מ-4 הבקשות שהגשנו במטרה לקבל הכרה מהמשרד להגנת הסביבה נדחתה מסיבה אחרת. לקראת הבקשות הבאות תיקנו ליקויים שהובילו לפסילת הבקשות הקודמות. תמיד נמצאה הסיבה למנוע מאיתנו את התחרות בתאגיד תמיר".

בפנייה אל הממונה על ההגבלים כתב דוד: "בחודש מאי השנה הגשנו בקשה נוספת לקבלת הכרה, ובה תיקנו את כל הליקויים שלהם טען המשרד, בלי יוצא מן הכלל. כדי למנוע כל ספק בעניין, הבקשה נסקרה, נבחנה ותוקפה בידי פירמת הייעוץ הכלכלי גיזה זינגר אבן". אגב, גם בקשה זו נדחתה באחרונה.

"קיים חשש ממשי שמאחורי דחיית הבקשות יש יד מכוונת", טוען דוד מאמיר גלובל גרין בפנייתו אל הממונה על ההגבלים.

בימים אלה מקיים תאגיד תמיר הליך לקבלת הכרה מחודשת מהמשרד להגנת הסביבה - לו הוא מחויב מדי 5 שנים. בפנייתו לרשות ההגבלים ביקש התאגיד אמיר גלובל גרין להתנות את חידוש ההכרה בתמיר מצד המשרד להגנת הסביבה, בכך שיכיר גם בגופים נוספים ובאופן שיתיר להם להתחרות בתאגיד המיחזור שהפך למונופול בענף.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בהתייחס לטענות כי "שוק הפסולת והמיחזור ידוע ולו כיצרי ורווי אינטרסים, והאינטרס לשמירת הסביבה אינו הבולט שבהם. המשרד להגנת הסביבה נחוש לפעול למען שיפור השירות לתושבים ולהנגשת אמצעי המיחזור השונים לכל הארץ. תחרות בשוק זה יכולה לאפשר השגת מטרה זו, אך יכולה גם להכשיל את יישום החוק: סוגיות רבות עומדות בבואנו להחליט על הקמתו של גוף מתחרה, כך שהתחרות תהיה על איכות השירות לתושב ולא רק על רווחי החברות. הסוגיות הנשקלות בין היתר הן אספקת שירותי מיחזור לכלל תושבי הארץ ולא רק במקומות שבהם ניתן להרוויח. תגובה פרטנית לבקשה של אמיר לקבלת רישיון תישלח אליהם - ולא תימסר באופן עקיף".