נתון מאכזב בארה"ב: הכלכלה צמחה ברבעון השני ב-1.2% בלבד

בשוק העריכו כי קצב הצמיחה טיפס לרמה של 2.6% בקצב שנתי ■ נקודת האור בנתוני הצמיחה: הצריכה הפרטית טיפסה בקצב גבוה של 4.2% ברבעון השני אך השקעות העסקים ירדו ב-3.5%

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב שנתי של 1.2% ברבעון השני, כך לפני נתוני צמיחת התמ"ג שפרסם היום (ו') הממשל האמריקאי. קונצנזוס האנליסטים בשוק עמד על קצב צמיחה של 2.6%. למרות שהנתון לא עמד בתחזיות, חשוב לציין כי מדובר בעדכון הצמיחה הראשון מתוך שלוש, כך שסביר להניח שנתון זה עשוי להשתנות לכאן או לכאן.

הממשל עדכן מטה את אומדן הצמיחה של הרבעון הראשון בחזרה לרמה של 0.8%, בעוד שאומדן הצמיחה המקורי (קריאת התמ"ג השלישית) הצביע על עלייה מרמה זו לקצב צמיחה של 1.1% בשיעור שנתי. 

נקודת האור בנתוני הצמיחה ברבעון השני הם הצריכה הפרטית, שצמחה בקצב של 4.2%, קצב הצמיחה המהיר ביותר מאז הרבעון האחרון של 2014. הצריכה הפרטית נזכיר, אחרית לכ-75% מהכלכלה האמריקאית.  

נתונים נוספים הצביעו על ירידה של כ-8.1 מיליארד בשווי מלאי העסקים ברבעון השני. מדובר בירידה הראשונה בשווי המלאי העסקי מאז הרבעון השלישי של 2011. ברבעון הראשון של השנה שווי המלאים עלה ב-40.7 מיליארד דולר. זהו הרבעון הרביעי ברציפות שבו מלאי העסקים מכביד על נתוני הצמיחה ולפי הנתונים ברבעון השני הוא הוביל לגריעה של 1.16% מקצב הצמיחה.

עוד עולה מנתוני הצמיחה כי היצוא עלה ברבעון השני וסייע לצמצם את הגירעון המסחרי של ארה"ב, זאת חרף התחזקות הדולר והירידה בביקושים ובסחר העולמי במהלך רבעון זה. הסחר הוסיף כ-0.2% לעלייה בקצב הצמיחה ברבעון השני.

הפד הזהיר מספר פעמים  בחודשים האחרונים מפני הירידה החדה בהשקעות העסקיות והיום ניתן לראות שהחששות שלו מקבלים תוקף. לפי נתוני התמ"ג, ההשקעות העסקיות, ירדו במהלך הרבעון השני ב-3.5% לאחר צניחה של יותר מ-9% ברבעון הראשון. למעשה, זה הרבעון השלישי ברציפות של ירידה בהשקעות העסקיות.

נתון הצמיחה מגיע יומיים לאחר שהפד החליט, כצפוי, להותיר את הריביות בחודש אוגוסט ללא שינוי בטווח של 0.25%-0.5%. בפד ציינו  בין היתר כי שוק העבודה ממשיך להתאושש והסיכונים הכלכליים מהם חששו לטווח הקצר הולכים ומתפוגגים.