העסקים הקטנים: קניית מניות בבנק החברתי - הוצאה מוכרת

נשיא ההתאחדות יוסי אלקובי אל מנהל רשות המסים: "עידוד הצטרפות של עסקים קטנים לבנק החברתי תוך יצירת כסף פנוי להשקעה מצדם בעסק הוא תשובה הולמת למחסור בסיוע ממשלתי למגזר זה"

אלקובי / צילום: דני שביט
אלקובי / צילום: דני שביט

התאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת את מגזר העסקים הקטנים, מבקשת מרשות המסים להכיר בקניית מניות של עסקים קטנים בבנק החברתי החדש "אופק" כהוצאה מוכרת. בפנייה של נשיא ההתאחדות יוסי אלקובי אל מנהל רשות המסים משה אשר נכתב בין השאר כי יש בהכרה כזאת כדי סיוע מהותי לעסקים קטנים בעלות נמוכה יחסית למדינה.

"כיום כמעט שאין בנמצא כלי סיוע אפקטיביים לצמיחה ולהתרחבות של עסקים קטנים והם מודרים מהטבות המס המוענקות מתוקף החוק לעידוד השקעות הון ולא נהנים מקרן ההלוואות לטווח הבינוני, המוגבלות לעסקים שמקיימים מחזור של 25 מיליון שקל ומעלה", כתב אלקובי לאשר והוסיף כי "עידוד הצטרפות של עסקים קטנים לבנק החברתי תוך יצירת כסף פנוי להשקעה מצדם בעסק הוא תשובה הולמת למחסור בסיוע ממשלתי למגזר זה".

חיסכון של כ-2.5 מיליארד שקל

לפי נתונים שמסרה התאחדות המלאכה והתעשייה, בשנת 2015 הסתכמו הכנסות הבנקים הגדולים מעמלות ששילמו להם עסקים קטנים ובינוניים בכ-3 מיליארד שקל. אשתקד הסתכמו ההכנסות של הבנקים מריביות ששילמו אותם עסקים בכ-7.6 מיליארד שקל. בהתאחדות אומרים כי עידוד המעבר של פעילים במגזר זה לבנק הקואופרטיבי, שינהיג מדיניות של עמלות וריביות נמוכות, יוביל לחיסכון שנתי של כ-2.5 מיליארד שקל, שיושקעו חזרה בפיתוח ובהעצמת העסקים הקטנים והבינוניים, וימנעו את קריסתם של רבים. נזכיר שמחיר מניה בבנק החברתי הוא 3,000 שקל.

"הצטרפות המונית של בעלי עסקים קטנים לבנק אופק ולאגודות אשראי דומות, שאני מקווה שייפתחו במהרה, תהווה תחרות אמיתית לבנקים על לבם ועל כיסם של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים ובאופן שיאפשר שינוי אמיתי במצבו של מגזר זה. כיום העסקים האלה משוועים להלוואות לטווח הארוך ולאשראי זמין וזול כדי לעמוד בקצב ההתחדשות הטכנולוגית ובתחרות עם השווקים הגלובליים. הוזלה משמעותית של עלויות הריבית והעמלות תהווה את זריקת המרץ שהמגזר שלנו כל כך זקוק לה", אמר אלקובי.

יו"ר בנק אופק, יהודה טלמון, העריך בשיחה עם "גלובס" כי פעילות הבנק החברתי הראשון בישראל תתאפשר כבר במהלך השנה הקרובה, וזאת לאחר שהמדינה כבר פרסמה תזכיר חוק המסדיר את פעילותו ואת פעילותן של אגודות אשראי.

"כפי הנראה תזכיר החוק שפורסם באחרונה ייכנס לחוק ההסדרים ויש בכך בשורה של ממש למשקי בית ולעסקים הקטנים, שאליהם מוכוונת הפעילות של אופק", אמר והוסיף: "כ-25% מהבנקאות העולמית היא בנקאות קואופרטיבית והגיע הזמן שישראל תיישר קו עם המצב המקובל בעולם ותציע לאזרחיה גם בנקאות חברתית. אנחנו מקווים שכבר בקרוב יוחלט על הכרה בקניית מניה בבנק אופק כהוצאה מוכרת לעסקים קטנים, כך שעשרות אלפי עסקים כאלה יוכלו להצטרף אלינו".

לדברי טלמון, "אנו מתרשמים שרשות המסים פחות אוהבת את הרעיון של הכרה בקניית מניות בבנק כהוצאה מוכרת, אך לא שמעתי על כך התנגדויות מצד בכירים אחרים באוצר, לרבות מצד סביבתו של השר משה כחלון. בכל מקרה, התקנת תקנות כאלה כרוכה באישורם של שר האוצר ושל ועדת הכספים של הכנסת ואני מתרשם שיו"ר הוועדה, משה גפני, יפעל לקידום הנושא בעת שיובא אליו".מרשות המסים נמסר: "הפנייה התקבלה לפני כמה ימים והועברה לגורמי המקצוע לשם בחינתה".

מלשכתו של שר האוצר משה כחלון לא נמסרה תגובה.