גרטנר: כך ה-IOT תניב תובנות עסקיות ותכתיב מהלכים שיווקיים

בכתבה נרחבת מדגימים בחברת הייעוץ, בעזרת פרויקטים של חברת AGT, כיצד ניתוח נתוני חיישנים, יחד עם מידע מרשתות חברתיות, יכולים לספק את הבסיס הכלכלי למהפכת האינטרנט של הדברים

 

 

מהפכת ה-IOT (אינטרנט של הדברים), אחד התחומים הטכנולוגיים החמים כיום, עתידה לאפשר לכל אחד מאיתנו לשלוט מרחוק על מכשירים דרך המחשב או הסמארטפון, וגם לאפשר לחפצים ומכשירים הסובבים אותנו בחיי היום יום לשדר לרשת נתונים ומידע מחיישנים שונים. אלא שלדעת האנליסטים של גרטנר, חברת הייעוץ הטכנולוגי המובילה בעולם, לא מיזעור והוזלה של החומרה יעמדו בליבה של המהפכה, כי אם ניתוח הכמויות העצומות של מידע שייאסף על ידי החיישנים.

בכתבה נרחבת שפורסמה בסוף השבוע מסבירים בגרטנר כיצד ניתוח המידע בשילוב עם מידע עשיר אחר, כמו למשל מרשתות חברתיות, יפיק את התובנות שייאפשרו להפוך את ה-IOT לכלי שיניב תובנות עסקיות ויכתיב מהלכים שיווקיים. "המטרה של IOT אינה להבין חפצים אלא להבין אנשים", נכתב בכתבה, שמספקת שורה של דוגמאות לנושא.

רוב הדוגמאות בכתבה הן מפרויקטים שמבצעת חברת AGT International של היזם ואיש העסקים הישראלי מתי כוכבי. לדברי גרטנר, AGT היא חלוצת התחום, והטכנולוגיה שלה מאפשרת להבין את הפוטנציאל העסקי העצום הטמון בו.

"היכולת של חיישנים לתרגם נתונים פיסיים סביבם מאפשרת לבנות תמונה של העולם הפיסי הסובב בני אדם. את המידע הזה ניתן לשלב עם מידע מסוג אחר - למשל התבטאויות ברשתות חברתיות - כדי לגבש הבנה טובה יותר של מה קורה סביב אותו אדם או אותה קבוצת אנשים, ולהפיק ממנו תובנות עשירות שיכולות לשרת לקוחות", צוטט ד"ר יואכים שייפר, סגן הנשיא וראש מחלקת הניתוח המתקדם של חברת AGT International. המחלקה שבראשה הוא עומד כוללת כ-80 מפתחים וחוקרים וחלקם פועלים ממרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל.

כמה קליעות ל-3 וכמה קליעות עונשין

אחת הדוגמאות היא ניתוח של חיישנים שונים שהותקנו באולם כדורסל ועקבו אחר תנועת הקהל ואחר רעש התשואות - וכך נאמדה מידת המעורבות של הקהל בנעשה על המגרש בכל דקה. האנליסטים של גרטנר מציינים כי ניתוח המידע הזה לבדו לא יאפשר לגבש את התובנה האמורה, אך שילובו עם ניתוח הסטטוסים ברשתות החברתיות מהאירוע מאפשר לבנות תמונה ברורה יותר של הנעשה באולם. באופן דומה - הצמדת חיישנים למאמנים וניתוח התנועות שלהם יחד עם נתוני המשחק - כמה קליעות ל-3 וכמה קליעות עונשין - תניב תובנות עמוקות על מידת המעורבות של המאמן במשחק.

מודל הפעולה של AGT הוא לבנות "אירועים מחוברים" שבהם נעשה שילוב של ניתוח נתונים ממקורות שונים - צילומי וידאו, נתוני חיישנים והתבטאויות ברשתות החברתיות - כדי לגבש תובנות עמוקות על ההתנהגות המשתתפים. כך, למשל, באירועי שבוע האופנה הבינלאומי הצמידו חיישנים לדוגמניות וביצעו ניתוח של מיקוד מבטם של הצופים בזמן תצוגת האופנה כדי ללמוד מהם הדגמים והעיצובים שמשכו את מירב תשומת הלב.

"ניתוח הבעות הפנים, נתוני חיישני תנועה ומיקום, נתוני קול ואפילו נתוני הדופק של המשתתפים באירוע או מידת ההולכה החשמלית של העור, יחד עם ניתוח המבוסס על למידת מכונה, מאפשרים לנו להסיק מהן התחושות של המשתתפים והצופים באופן שלא היה זמין בעבר", הסביר ד"ר גדי לנץ, המדען הראשי של AGT. המידע הזה הוא בעל ערך עסקי רב למארגני האירוע ומאפשר להם לדעת אילו סרטונים מומלץ להפיץ ברשתות החברתיות ואילו סיפורים עדיף לבנות סביב האירוע עבור קהלים שונים. לדברי ד"ר שייפר, התובנות של AGT סייעו למארגני האירוע לצבור יותר מ-2 מיליון צפיות בפייסבוק וביוטיוב.