אושרו תקנות להגברת השקיפות בשיווק קרקע חקלאית

משווקי קרקע חקלית יחוייבו לגלות לרוכשים מה סבירות מימוש תוכנית ההפשרה, מה ייעוד הקרקע נכון למועד עריכת השמאות וייעודו לאחר תוכנית שינוי הקרקע ומה משך הזמן הצפוי לשינוי הייעוד

קרקעות חקלאיות / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
קרקעות חקלאיות / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

קצת יותר משנה וחצי אחרי שמשרד המשפטים אישר תקן שמאי חדש בו יש לעשות שימוש בשיווק קרקע חקלאית, היום אושרו סוף סוף התקנות שמאפשרות גם את אכיפת החובה על משווקי הקרקע. ועדת הכלכלה אישרה היום (ב') את התקנות האמורות שייכנסו לתוקפן בעוד כחודש ויחייבו את משווקי הקרקע לספק נתונים מלאים על סיכויי הפשרת הקרקע, וזאת שבעה ימים לפני ביצוע העסקה. נזכיר כי התקנות שאושרו היום (ב') מתייחסות לתקן שמאי מספר 22, תקן שמאי שגובש על ידי מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים יחד עם הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן שמשרד הכלכלה, תקן שנכנס לתוקף עוד בדצמבר 2014 אך היה "חסר שיניים" ללא התקנות האמורות.

על פי התקנות שאושרו היום, מי שמפרסם קרקע שאינה זמינה לבנייה יגלה לצרכן בפרסומת, באופן ברור ובולט, כי היא אינה זמינה לבנייה. בפרסומת כתובה נקבע כי הגילוי יהיה באופן ברור ומובלט בגודל אותיות שלא יפחת מגודל אותיות הגדולות ביותר באותה פרסומת. כמו כן נקבעה גם חובת גילוי פרטים במהלך מכירה, לפיה המוכר חייב למסור לרוכש שומה הכוללת את הפרטים הבאים בלבד: האם סבירות מימוש תוכנית שינוי הייעוד היא קלושה או לא קלושה; ייעוד הקרקע נכון למועד עריכת השמאות וייעודו לאחר תוכנית שינוי הקרקע; שווי הקרקע הנוכחי; שווי הקרקע המשוער במקרה של שינוי הייעוד; משך הזמן הצפוי לשינוי הייעוד וכך כל ההוצאות שצפוי הרוכש לשלם במהלך שינוי ייעוד הקרקע. כמו כן נקבע כי המוכר ימסור את המידע הזה ללא תשלום ושבעה ימים לפני מועד החתימה על זיכרון הדברים או העסקה. התקנות יכנסו לתוקפן חודש לאחר פרסומן ברשומות ויחולו גם על פרסומות ושיווק שהחלו עוד לפני כניסת התקנות לתוקף בתנאי שהרוכש עדיין לא חתם על החוזה.

נציין כי על פי התקנות, משווקי קרקע שלא יידעו את הלקוח בתקן השמאי החדש ולא יציגו אותו יעמדו בפני קנס כספי של 22 אלף שקל לכל לקוח שכזה. באם יוחלט על ידי הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן כי מדובר במקרה המצריך אישום פלילי, יוגש כתב אישום שכזה ועל פי התקנות, העונש המירבי הצפוי למשווק קרקע שיואשם יעמוד על עד 204 אלף שקל.

 

כלכלנית הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, בתיה גוטל, אמרה בדיון בוועדת הכלכלה כי: "התקנות נועדו לאפשר להעריך בצורה טובה יותר את הסיכויים, בהתבסס על מידע שהתקנות יחייבו את הקונה למסור להם, בהתאם לתקן שערך השמאי הממשלתי שיכול להעריך סיכויי הפשרת קרקע חקלאית". יו"ר הועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר בדיון כי: "כולם מכירים את מכירת החלום, את הפנטזיה שמוכרים לציבור כדי שירכוש קרקע חקלאית זולה ואוטוטו היא תופשר ואפשר יהיה לבנות עליה ולעשות קופה גדולה. אבל בלא מעט מקרים מתברר שהרוכש מקבל חלקה שהסיכוי שיראה עליה בית הוא כמעט ולא קיים, וכל מה שהוא נדרש זה רק להוסיף ולשלם מסים עבורה. מעשי המרמה האלה מתקיימים חדשות לבקרים ואין כמעט כביש בישראל שאין לידו שלט שמודיע על מגרשים למכירה. גם הרשתות החברתיות מלאות בהצעות כאלה, למרות שהדבר היחיד שקונה יכול לעשות זה לנקש בה עשבייה עד סוף ימי חייו, והתקנות תדענה לחסום את התופעה הזו".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, שנכח אף הוא בדיון התייחס אף הוא לנושא שיווק הקרקעות החקלאיות וסיפר כי: "מביאים את הרוכשים למשרדים מפוארים, מציעים להם הנחה של 200-300 אלף שקל אם הם רוכשים במקום, ומשם לוקחים אותם במכונית שרד למשרד עורכי דין ומחתימים אותם עוד באותו מועד. לכן, חשוב לתת לרוכשים את המידע עוד בטרם נעשתה העסקה, כפי שמוצע בתקנות".