באב"ד מתכוון לעצור המו"מ למכירת תעש לאלביט

ההחלטה על פתיחת המו"מ התקבלה ברוב דחוק, של שלושה נגד שניים: תמכו - מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, סגנו והיועצת המשפטית של הרשות; המתנגדים הם החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו והיועץ המשפטי של האוצר, אסי מסינג

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, צפוי לבטל את ההחלטה שהתקבלה אמש (ב') בוועדת המכרזים המקדמת את ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש מערכות), על פתיחת משא ומתן בין רשות החברות הממשלתיות לחברה היחידה שמועמדת לרכישת תעש מהמדינה - אלביט מערכות. המשמעות של החלטה זו היא עצירת תהליך ההפרטה של תעש.

ההחלטה על פתיחת המו"מ עם אלביט מערכות התקבלה בתום ישיבה מתוחה וברוב דחוק, של שלושה נגד שניים. השלושה שתמכו בהצעה שהביא מנהל רשות החברות, אורי יוגב, הם יוגב עצמו, סגנו והיועצת המשפטית של רשות החברות. החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, והיועץ המשפטי של המשרד, אסי מסינג, הצביעו נגד ההצעה של יוגב.

הסיבה להתנגדות החשבת הכללית והיועץ המשפטי של המשרד נעוצה בהיעדר חוות דעת של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, על ההשלכות של רכישת התעשייה הצבאית בידי אלביט מערכות על השוק הביטחוני המקומי. זאת, בזמן שאלביט מערכות היא החברה היחידה שמתמודדת על רכישת תעש. סיבה נוספת להתנגדותם של בכירי האוצר למהלך היא היעדר הערכות שווי מלאות בנוגע לתעש. נציין כי החשכ"לית מתנגדת גם למחיר שעליו מצביעות הערכות שווי שנעשו בעבר לחברה, כ-1.3 מיליארד שקל, וסבורה שהמדינה יכולה למכור את תעש במחיר גבוה יותר.

גורמים במשרד האוצר טענו היום כי יוגב הגיע לישיבת הוועדה נחוש, כדי להעביר "בכל מחיר" את ההחלטה לפתוח במשא ומתן עם אלביט: הוא הקריא בפני חברי הוועדה את הצעת ההחלטה שהכין מראש, ולא השתכנע מעמדת היועמ"ש והחשכ"לית - למרות שאם המו"מ יוביל לעסקה, החשבת הכללית היא זו שתצטרך לאשר מטעם המדינה את הסכם המכר. "זאת פארסה שחייבים לעצור", אמר היום ל"גלובס" גורם שמעורב בסוגיה. "לחשבת הכללית יש וטו מוחלט על הנושא, שכן אם המו"מ הזה יצלח ויוחלט על מכירת תעש - היא תצטרך לאשר אותו בשם המדינה. הייתכן מצב שבו החשכ"לית מתנגדת למו"מ כזה, אבל תחתום בסופו של דבר הסכם המכר? זה מחטף".

 

ומה עם חוות דעת רשות ההגבלים?

ההצלחה לכאורה של יוגב בישיבה אמש, לאשר ברוב דחוק את הצעתו לפתוח במשא ומתן עם אלביט מערכות עוררה תרעומת ותסיסה במשרד האוצר: ברקע, יחסים עכורים בין יוגב לשר האוצר, משה כחלון, ודיווחים על מגעים שמתקיימים באחרונה בינו לבין מנכ"ל האוצר - להגיע לסיכום על סיום כהונתו בתפקיד מנהל רשות החברות.

גורמים שמעורבים בנושא הביעו בשיחות עם "גלובס" תמיהה על ההתעקשות של יוגב לפתוח דווקא עכשיו במו"מ עם אלביט מערכות. זאת, בלי שרשות ההגבלים הגישה את חוות הדעת שהתבקשה להכין ובלי ששתי הערכות שווי נוספות לתעש הוגשו. "למעשה לא השתנה בימים האחרונים כלום ביחס למצב ההפרטה מלפני כמה חודשים. לא נכנס מידע ולא הגיעו נתונים חדשים שעל בסיסם אפשר להאיץ את התהליך. פתאום נהיה ליוגב דחוף", אמר אחד הגורמים והוסיף: "ניתן יהיה להמשיך בתהליך ההפרטה רק אחרי שנקבל בצורה סדורה את כל מה שצריך כדי לקבל החלטות בצורה שפויה: הערכות שווי ועמדת הממונה על ההגבלים". נציין כי טענות על תקינות המכרז למכירת תעש הועלו במשך כל החודשים האחרונים, בין השאר על רקע העובדה שבתחילת התהליך - לא פחות מ-10 חברות וקבוצות הביעו עניין ברכישתה, אך אל הישורת האחרונה הגיעה רק אלביט מערכות.

בימים האחרונים פנה מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, לשר האוצר והודיע לו כי יפרסם בשבועות הקרובים דוח על פעילותו של יוגב ברשות החברות הממשלתיות - תוך חשד לפלילים בהליכים למינוי ולקביעה של תנאי שכרם של רואי חשבון בחברות הממשלתיות. נציין כי בשבועות האחרונים פתח יוגב חזית נוספת, הפעם מול שר הביטחון, אביגדור ליברמן. זאת, לאחר שרשות החברות תקפה את המינוי של השר לשעבר מטעם מפלגתו של ליברמן, עוזי לנדאו, לתפקיד יו"ר חברת רפאל מערכות לחימה. מינוי זה נעשה בניגוד לעמדת חברי דירקטוריון רפאל.

"יוגב מרגיש שנדחק לפינה"

בשיחה עם "גלובס" אמר גורם ממשלתי: "אורי יוגב עובר ימים טעונים. הוא מרגיש שהוא נדחק לפינה, הן מבחינת הדוח הצפוי של המבקר הן מבחינת החזיתות שבהן הוא פועל, וכנראה שהיה לו דחוף להציג הישגים. הצלחה בתוכנית ההפרטה של תעש יכולה להיחשב הישג כזה, והוא ניסה לקדם מהלך שיוביל אותו לשם. הבעיה היא שבעצם הניסיון הזה - נוצרה תסבוכת נוספת". גורם המקורב ליוגב דחה את הטענה שנוגעת להיעדר הערכות שווי לתעש, וטען כי הישיבה אתמול נקבעה לפני זמן רב, ולקראתה הוכנו גם הערכות השווי העדכניות. "אם מישהו רוצה לטרפד את תהליך ההפרטה של תעש - הוא יכול לטרפד אותו. זה מה שמנסים לעשות כעת גורמים בעלי אינטרס", אמר מקורבו של מנהל רשות החברות.

הסתייגויות בתע"א וברפאל ממכירת תעש לאלביט

בשבועות האחרונים הביעו גורמים בתעשייה האווירית וברפאל מערכות לחימה, שתיהן חברות ביטחוניות שבבעלות המדינה, הסתייגויות ממצב שבו תעש מערכות תימכר למתחרה הגדולה שלהן, אלביט מערכות. חלק מההסתייגויות הוגשו לרשות החברות הממשלתיות בכתב ובעל פה והתמקדו בהגדלת כוחה של אלביט מולן, באופן שירע את תנאי השוק שבו הן פועלות. כיום עיקר התחרות בין אלביט מערכות לתעשייה האווירית הוא בתחום המל"טים (מטוסים ללא טייס), וזו באה לידי ביטוי ביריבות קשה ביניהן על מכרזים המתפרסמים בעולם.

ל"גלובס" נודע כי בין הסתייגויותיה של רפאל ממכירה אפשרית של תעש לאלביט, החשש שאלביט תבסס יכולות חדשות בתחום ההגנה האקטיבית שבו רפאל נחשבת מובילה עולמית: מדובר ביכולות הגנה לטנקים ולכלי רכב קרביים באמצעות מערכת מעיל רוח. אלא שפעילות בתחום זה נעשית גם בידי תעש, והיא מנסה להתחרות ברפאל עם המערכת חץ דרבן שבאחרונה גם סוכם כי תימכר לצבא האמריקאי. כך, עם מכירת תעש לאלביט, האחרונה תוכל לבסס ולהרחיב פעילויות בתחום ההנעה הרקטית והרקטות המדויקות.

גורם בתעשיות הביטחוניות אמר ל"גלובס": "בכל מקרה, עסקה כזאת לא תהיה גזר דין מוות בעבור התעשייה האווירית או בעבור רפאל, אבל האם זה טוב לשתי החברות האלה? בפירוש לא. אלביט תצא ממהלך כזה מאוד חזקה, באופן שיורגש בשתי החברות הביטחוניות האחרות. מוזר מאוד שהממונה על ההגבלים העסקיים טרם אמרה את דברה בנושא".

מרפאל נמסר בתגובה לפניית "גלובס" כי "החברה מכבדת את החלטת הממשלה בעניין מכרז תעש. עם זאת, החברה התבקשה על ידי הרשויות השונות להתייחס למספר סוגיות הקשורות לנושא זה - וכך היא עשתה". התעשייה האווירית לא מסרה התייחסות רשמית, אך לדברי גורמים המעורים בנושא, היא מובילה מול רשות החברות ומשרד האוצר קו תקיף בנוגע להשלכות של המכירה האפשרית של תעש לאלביט מערכות.