אתרי בנייה שאירעה בהם תאונה קשה - ייסגרו מיידית ליומיים

לפי התיקון לחוק, מינהל הבטיחות יוציא צו סגירה למקום העבודה עם קבלת הדיווח מהמשטרה על התאונה ורק לאחר בדיקות יוחלט אם להסירו

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

הכנסת אישרה היום (ג') תיקון בחוק ארגון הפיקוח על העבודה באופן שיאפשר לסגור אוטומטית למשך יומיים כל אתר בנייה, שאירעה בו תאונת עבודה עם פצוע קשה או עם הרוג. בכך אישרה הכנסת את ההצעה לתיקון החוק שהוביל ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וזכתה לתמיכת חברי כנסת נוספים במשכן.

על פי התיקון לחוק, עם קבלת דיווח ממשטרת ישראל על התרחשות של תאונה שגרמה להרוג או לפציעה קשה של אחד מעובדי האתר - יוציא מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה והתעשייה צו מידי האוסר את המשך העבודה בו למשך 48 שעות.

בזמן זה, המשטרה תחקור את נסיבות האירוע, לצד בדיקות מקצועיות שיעשו במקביל בידי אנשי מינהל הבטיחות. בדיקות אלה יתמקדו ביישום הוראות הבטיחות מצד מנהלי אתר הבנייה. בתום בדיקות אלה, יוחלט אם להאריך את תוקף צו ההפסקה או להסירו - תוך חידוש העבודה במקום.

מנתוני משרד הכלכלה והתעשייה עולה כי ברבעון הראשון של השנה נהרגו 13 עובדים בתאונות עבודה, שישה מהם בענף הבנייה. על רקע ריבוי מקרי האסון באתרים הבנייה, גברו באחרונה הקריאות להעמיד לידי פקחי משרד הכלכלה ולידי המשטרה כלי ענישה מרתיעים כלפי קבלנים - כך שיקפידו הקפדה יתרה על אכיפת כללי הבטיחות ובאופן שיציל את חייהם של עובדים.

"אנשי מינהל הבטיחות ערוכים כבר היום לפעול בהתאם לכניסתו לתוקף של תיקון החוק", אמרה ראש מינהל הבטיחות, ורדה אדוארדס, "התיקון מבטא באופן משמעי את חוסר הסובלנות של המדינה למצב הבטיחות באתרי הבנייה".

 

לדברי אדוארדס, "אנחנו צופים שמהלך זה יגרום לקבלנים, שהם האחראים לבטיחות באתרי הבניה ולבטיחות כל העובדים באתרים אלה- לנהל את סיכוני הבטיחות ולהשקיע את כל הנדרש לשמירה על חייה עובדיהם כדי שלא ימצאו את עצמם במצב שבו נגרמה פגיעה קשה לעובד. מדובר בכלי אכיפה נוסף על כלי האכיפה שבהם אנו משתמשים - ובחודשים האחרונים הוצאנו עשרות צווים שמורים על הפסקת עבודה באתרי בנייה שנמצאו מסוכנים לעובדים".

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית עתיד לעבור בקרוב לאחריות משרד העבודה והרווחה, מתוקף של הסכם בין השר שעומד בראשו, חיים כץ, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו. במסגרת הסכם זה יעבור כל תחום התעסוקה ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה. כץ מסר היום בהתייחס לתיקון החוק: "לא ניתן לקבל את המציאות הפרועה שבה פועלים מאבדים את חייהם בגלל כשלי בטיחות. אנחנו נפעל כדי לתגבר את האכיפה בנושא".