נתניהו התייחס לשידור הציבורי: "העם ישלוט בשלט"

ראש הממשלה הכריז על כוונתו לפתוח את שוק התקשורת לתחרות ועורר מהומה במשכן ■ הרצוג: "ז'בוטינסקי דומה יותר למחנה הציוני מאשר לליכוד"

נאום ראש הממשלה במליאה הפך שוב לדיון סוער וזועם: היום (ד') קיימה מליאת הכנסת דיון לציון יום פטירתו של זאב ז'בוטינסקי. ראש הממשלה בנימין נתניהו טען במהלך הדיון כי עידוד התחרות בתחום התקשורת היא ברוח מורשתו של ז'בוטינסקי: דבריו הובילו במהרה לקריאות ביניים ולהאשמות מצד נתניהו נגד גופי התקשורת שעוינים אותו, ובראשם לדבריו "ידיעות אחרונות".

נתניהו טען כי "מורשת ההכפשה נגד בגין וז'בוטינסקי נמשכת היום". לדבריו, הדרך לתקן זאת היא פתיחת השוק לתחרות: "מאז עליית הליכוד לשלטון אנחנו עובדים לפתוח הכל לתחרות ואני חושב שזה נשמת אפה של הדמוקרטיה. כך גם בתקשורת: כשהכל נפתח לתחרות זה תורו של הציבור ושל הדמוקרטיה וזכותו של האזרח", אמר נתניהו.

"יהיה שידור ציבורי, זה כבר סודר. בידיעות אחרונות יצע המרצע מהשק, כותב שם פרשן בכיר כמעט בלעדי והוא אומר 'עזבו את השידור הציבורי' - הכוונה האמיתית היא לאפשר רחמנא ליצלן לאפשר תחרות בשוק", הוסיף ראש הממשלה.

"ידיעות אחרונות זעק היום שרוצים תחרות בערוצים המסחריים. אז אני מודה באשמה - אני רוצה תחרות ומגוון! ישראל היא דמוקרטית, משגשגת ופתוחה", הדגיש. "בארה"ב, בצרפת, בבריטניה יש עיתונים ששולטים בדעה אחת ועיתונים ששולטים בדעה אחרת ואף אחד לא קורא לזה השתלטות על התקשורת".

"אני לא מכחיש, אני מעודד תחרות. צריך לאפשר תחרות גם בשיח הציבורי וגם בערוצי התקשורת. ישלוט העם בקלפי - ישלוט העם בשלט. זו תורת ז'בוטינסקי", אמר ראש הממשלה לקול קריאות הביניים והמחאות מהאופוזיציה.

הרצוג עלה לבמת הנואמים והשיב לנתניהו: "אנחנו זקוקים לעוד הרבה ז'בוטינסקים שמבינים כמו שהוא אמר לכך שבארץ ישראל יהיו תמיד שני עמים ולא בכאלה שחושבים שהערבים נוהרים. אנו זקוקים למנהיגות אמיצה וישרה שיודעת להגיד אמת כמו שאמר.
אחנו זקוקים לז'בוטינסקים דווקא במחנה הפוליטי שלו בישראל, כאלה שלא יסיתו כנגד המיעוט הערבי, כאלה שלא יפרו את שוויון הזכויות שמוענק להם ולא ינסו לגרשו או לדכא אותו".

הרצוג שב והאשים את הליכוד מסטיית דרכו של ז'בוטינסקי - וגם הוא זכה לקריאות ביניים ומחאות רבות: "אלו ניצני הפאשיזם שמחלחלים לאט לאט אבל בטוח. איפה הם כל אותם ז'בוטינסקאים שמאמינים שהמדינה אסור לה להיות רעיון הכל? אתם מאדירים את שמו של ז'בוטינסקי אך מועלים במורשתו - דווקא אנחנו מגנים על מורשתו מפני המתיימרים להיות ממשיכיו".

הרצוג הוסיף ותקף: "מה הוא היה חושב על מפלגתו על החקיקה שלכם נגד ההתאגדות? מה היה חושב על סילוק חברי כנסת על ידי חברי כנסת אחרים? מה היה חושב על פעולות הממשלה להצר את חופש הביטוי? מה היה חושב על קומיסרית התרבות סותמת הפיות לכל מי שחושב אחרת ממנה?".

לאחר מכן הרצוג הודה כי גם הוא תומך ברפורמה בתחום התקשורת, בתנאי שנתניהו לא יהיה שר התקשורת - ולא ימנה את כל העובדים לפי רצונם "וגם שלא תשלח אנשיך לסתום פיות".

יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, שקרא בתחילה בנאומו לפעול בדרך ההוד והדר של ז'בוטינסקי, סיכם את הדיון בציניות: "עד כאן הדיון המיוחד, ניתן לומר מיוחד מאד. תודה לאורחים שהגיעו במיוחד לכבד אותנו, לא בטוח שאנחנו כיבדנו אתכם".