ועדת הכספים אישרה: קרנות טכנולוגיה עילית להשקעות בהיי-טק

הקרנות יכללו השקעות גם בחברות שאינן נסחרות בבורסה ■  מטרת המהלך, כך נטען בהודעת רשות ניירות ערך, היא להכניס כסף ישראלי לענף שרובו ככולו ממומן מכסף אמריקאי 

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

 

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') את נוסח התקנות להקמת קרנות טכנולוגיה עילית להשקעות בחברות היי-טק ישראליות העוסקות במחקר ובפיתוח, לרבות כאלו שאינן נסחרות בבורסה. מטרת המהלך, כך נטען בהודעת רשות ניירות ערך, היא להכניס כסף ישראלי לענף שרובו ככולו ממומן מכסף אמריקאי.

קרנות אלו עתידות לקום כקרנות נאמנות סגורות שניתן לסחור ביחידותיהן בבורסה, בניגוד לקרנות ההון סיכון הפרטיות המצויות בבעלות פרטית בלבד, ואינן פתוחות לציבור המשקיעים הרחב. יידרש לגביהן היקף גיוס ראשוני של מאות מיליוני שקלים, ותהיה אפשרות לבקש ערבות מהמדינה. כמו כן, מסתמן כי תחול חובה על מנהל הקרן להחזיק לפחות 5% מיחידותיה. 

נוסף על כך, מנהלי קרנות הטכנולוגיה העילית יחוייבו בחובות נוספות על אלו החלות על כלל מנהלי הקרנות, וביניהן הוראות מיוחדות בדבר שיערוך הנכסים הלא סחירים המוחזקים עבור הקרן; פרטים נוספים אשר יש לכלול בתשקיף קרן טכנולוגיה עילית, חובות דיווח שונות בדוח השנתי ובדוח החודשי של הקרן; וכן חובה על פרסום דוחות מיידיים אודות אירועים שונים הקשורים בקרן.

 "הקמת קרנות נאמנות ממוקדות בהיי-טק תעודד השקעה של הון ישראלי בחברות היי-טק, תייצר חלופה לאשראי הבנקאי המממן את המגזר העסקי, לתחרות על מקורות ההון, לתעסוקה וצמיחה כלכלית וכן תביא לחלופות השקעה אטרקטיביות. הקרנות יהוו כלי חשוב להגדלת המסחר בבורסה בחברות הנסחרות, מה שייתן זריקת מרץ גם למחזורי המסחר", אמר שר האוצר כחלון.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר: "זהו צעד נוסף במסגרת סדרה של מהלכים שאושרו לאחרונה בכנסת לטובת עידוד פעילות חברות טכנולוגיה בישראל. הקמת הקרנות תסייע לקידום תחום ההיי-טק כקטר הצמיחה של המשק ולעידוד גיוס הון באמצעות הבורסה, והן יסייעו בהשארת מרכז פעילותן של חברות ההיי-טק בישראל".