אסם מסכמת רבעון אחרון בבורסה עם שחיקה במכירות ושיפור של 3% ברווח

מכירות אסם בחו"ל צנחו ברבעון השני ב-15% ■ המנכ"ל איציק צאיג על משבר הקורנפלקס של יוניליוור: "לא מסתכלים על האירוע כהזדמנות, אנחנו רצים למרחקים ארוכים"

איציק צאיג / צילום: יוסי צבקר
איציק צאיג / צילום: יוסי צבקר

כ-3 חודשים לאחר שמניות אסם נמחקו מהמסחר על-ידי קונצרן נסטלה, פרסמה הבוקר (ג') ענקית המזון את דוחותיה הכספיים האחרונים כחברה ציבורית, לרבעון השני של 2016.

החברה סיימה את הרבעון עם שיפור של כ-3% ברווחיה ל-91 מיליון שקל, למרות שההכנסות נשחקו בכ-2% ל-995 מיליון שקל. את עיקר השיפור בשורה התחתונה מייחסים באסם לצמצום הוצאות המימון והמסים שלה. גם בסיכום מחצית השנה הכנסות אסם ירדו, ב-2% לסך של 2.05 מיליארד שקל, והרווח הנקי עלה בשיעור מתון של 0.5% ל-193 מיליון שקל.

איציק צאיג, מנכ"ל אסם, אמר היום כי "למרות האתגרים בשוק המקומי והבינלאומי, הצלחנו לשמור על שיעור רווחיות דומה לתקופה המקבילה. אסם הצליחה לשמור על נתח המכירות שלה בעיקר בזכות חדשנות ופעילות שיווקית, וזאת על אף שסך מכירות המזון בישראל נשחקו, ולמרות הגדלת ההנחות והמבצעים שהורידו את המחירים לצרכן".

אסם היא אחת מיצרניות המזון הגדולות בישראל, והיא מייצרת יותר מ-2,000 מוצרי מזון בתחום הקולינרי (פסטות, מרקים, תבשילים ועוד), תחום החטיפים ודגני הבוקר, המאפה והמשקאות, המזון המוכן, מזון לתינוקות (מטרנה) ועוד. לחברה גם פעילות בחו"ל, באירופה ובארה"ב, בתחום הסלטים ותחליפי הבשר.

בפילוח המכירות לקטגוריות בולט לשלילה התחום הקולינרי, שבו המכירות הרבעוניות ירדו ביותר מ-5% ל-208 מיליון שקל, והרווח צנח ב-25% ל-23 מיליון שקל.

באסם מייחסים את המגמה השלילית בעיקר לשחיקה בענף המזון, הגדלת הנחות ומבצעים וכן לחורף חם יחסית. מגמה דומה נרשמה בתחום המאפה, המשקאות, החטיפים ודגני בוקר, שם המכירות נשחקו ב-1.5% ל-257 מיליון שקל, והרווח צנח ב-17% ל-55 מיליון שקל.

צאיג העדיף לא להתייחס למשבר בדגני הבוקר של החברה המתחרה יוניליוור, ורק ציין כי "עיקר ההשפעה של המשבר על מכירות הדגנים שלנו תהיה מעכשיו וקדימה. אנחנו לא מסתכלים על האירוע האחרון כהזדמנות, אנחנו רצים למרחקים ארוכים, ואחרי 20 שנה בענף דגני הבוקר אנחנו השחקן מספר 2 בשוק, עם הרבה חדשנות ומוצרים ייחודיים, ונמשיך בקו הפעילות שלנו בתחום".

החורף החם אותו ציינה אסם סייע לה דווקא להגדיל את מכירות הגלידות שלה, הנמצאות תחת קטגוריית פעילויות אחרות, שם המכירות הרבעוניות צמחו ב-4% ל-231 מיליון שקל, והרווח קפץ ב-33% ל-26 מיליון שקל.

מכירות אסם בחו"ל צנחו ב-15% ברבעון השני ל-134 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת הפסקת מכירת מוצרים מפסידים בארה"ב בתחום תחליפי הבשר, תחת המותג Veggie Patch, ושינויי מט"ח, אולם החברה הצליחה לעבור שם מהפסד לרווח של קרוב ל-3 מיליון שקל.

לגבי הפעילות בחו"ל, צאיג ציין כי "עיקר השינוי מקורו בארצות סקנדינביה, שם אחרי שבדיה ונורבגיה נכנסנו לפעילות בדנמרק, מהלך שתמך בתוצאות".

עוד הוא הוסיף כי "אנחנו פועלים להרחבת הפעילות בארה"ב ובאירופה. זה תהליך שלא קורה ביום אחד, והפעילות שלנו בחו"ל היא עדיין פחות מ-15% מסך הפעילות, אבל אני מניח שהיא תמשיך לצמוח. נסטלה מביעה עניין בפעילות שלנו בחו"ל ותמשיך לעזור לנו שם".

תוצאות אסם 9.8.16
 תוצאות אסם 9.8.16