חופש? הדרך לת"א בשעות הבוקר ברכב הפרטי הולכת ומתארכת

מי שחשב שהחודש הראשון של החופש הגדול ישלח את המוני בית ישראל לחו"ל, ישאיר רבים אחרים בבית עם הילדים וגם יפתח את הכבישים - התבדה לחלוטין בחודש החולף

פקק / צילום: איל יצהר
פקק / צילום: איל יצהר

הדרך לתל-אביב בשעות הבוקר ברכב הפרטי הולכת ומתארכת - אפילו בחודש יולי. מי שחשב שהחודש הראשון של החופש הגדול ישלח את המוני בית ישראל לחו"ל, ישאיר רבים אחרים בבית עם הילדים - וגם יפתח את הכבישים, התבדה לחלוטין בחודש החולף.

על פי נתוני חברת וויז, במרבית המסלולים נרשמה האטה משמעותית בזמן הנסיעה בשעות הבוקר ביולי האחרון, בהשוואה ליולי 2013-2015, בדגש על הכניסה לתוך העיר תל-אביב (מגדלי עזריאלי). ההאטה משמעותית במיוחד למי שניסה להיכנס לעיר תל-אביב ממזרח ומדרום.

כך למשל, נסיעה ממודיעין או ממרכז ירושלים לעזריאלי בתל-אביב בשעות הבוקר (7-9) ארכה בממוצע ביולי האחרון 85 דקות, 40 דקות (!) יותר מהממוצע בחודש יולי בשנים הקודמות. גם מרחובות, באר-שבע, יבנה ואשדוד התארכה הנסיעה בלמעלה מחצי שעה בחודש יולי.

מנגד, היציאות מהעיר תל-אביב לערים אחרות ממשיכות להיות נוחות יותר. מי שגר בעיר הגדולה ויוצא בבקרים לעבודה בערים אחרות מוצא בדרך-כלל דרכים פנויות יחסית, שגם הולכות ומשתפרות במרוצת הזמן (ואם זה עושה לו טוב, הוא רואה במקביל את הפקקים המתארכים בנתיב ממול). כך למשל, מעזריאלי תל-אביב לשכונת קרית השרון בנתניה ארכה הנסיעה בבקרים מעט יותר מחצי שעה (32 דקות בממוצע), 14 דקות פחות מהממוצע בחודשי יולי ב-3 השנים הקודמות. מתל-אביב לבאר-שבע ארכה הנסיעה שעה וחצי, ירידה של 12 דקות בזמן הנסיעה הממוצע. נסיעה מתל-אביב ליבנה ארכה בסה"כ 19 דקות - לעומת 30 דקות בממוצע בשנים 2013-2015.

 

פחות תאונות

מלבד התשתיות והעומס של הכבישים, גם תאונות דרכים משפיעות כמובן על זמן הנסיעה של כלל הנהגים ולא פעם הן אחראיות לפקקי ענק הנוצרים בכבישים החסומים (וגם בנתיבים מולם, בדרך-כלל בגלל סקרנות הנהגים המאטים). יחד עם זאת, קשה לתלות בנתוני התאונות את ההחרפה בכבישי הארץ: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטסטיקה, כמות התאונות בכל הקטגוריות - קטלניות (הרוג אחד לפחות), קשות (פצוע קשה אחד לפחות) או קלות (פצוע קל אחד לפחות), הולכת ופוחתת לאורך זמן (תאונות שאינם כרוכות בפציעה כלל אינן נספרות ואינן מדווחות). במאי האחרון (הנתונים האחרונים בלמ"ס) נרשמו בישראל 887 תאונות דרכים, 25 מהן קטלניות, לעומת 1,126 תאונות במאי אשתקד, 33 מהן קטלניות.

זינוק בזמן הגעה  לתל אביב מדרום וממזרח
 זינוק בזמן הגעה לתל אביב מדרום וממזרח