גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה שווה מדליה אולימפית?

ירדן ג'רבי ואורי ששון יעשו שירות מעולה למותג שיאמץ אותם בקמפיין רחב-היקף

ירדן ג'רבי / צלם: רויטרס
ירדן ג'רבי / צלם: רויטרס

ירדן ג'רבי ואורי ששון יחזרו בימים הקרובים לישראל עטורי תהילה. מסע ארוך שהחל כל אחד מהם בנפרד לפני הרבה שנים מגיע בימים אלה לשיא, ומול עינינו נהפכים שני האנשים הצעירים האלה לכוכבי תרבות מקומיים.

לפני 24 שנים ליוויתי את יעל ארד, אחותי, ברגעים האלה ממש, כאשר זכתה במדליה האולימפית הראשונה של ישראל. יחד סללנו אז את הדרך לתרגום הזכייה לחוזים ולהצלחה עסקית. יעל הגיעה לאולימפיאדה עם שני נותני חסות - שטראוס (אז עוד בלי עלית) ויבואני נייקי לישראל. בנק הפועלים התלבט כשנה לפני האולימפיאדה בין עמית ענבר ובין יעל, ובחר בעמית.

המצב היום שונה בתכלית. כמעט לכל הספורטאים האולימפיים בנבחרת הנוכחית ישנם נותני חסות, לחלקם יותר מאחד, עם מרביתם נקשרו הסכמי החסות בסיוע הוועד האולימפי.

ירדן ואורי צעירים מספיק כדי להמשיך לקמפיין נוסף לקראת טוקיו 2020, ולכן, כל עוד ימשיכו ירדן ואורי להתאמן ולהיות חלק מהנבחרת האולימפית, סביר שהספונסרים שמלווים אותם - CAL ומלאנוקס את ירדן, רב-בריח את אורי, ואלטשולר שחם את שניהם ועוד אחרים - ימשיכו גם לקמפיין הבא.

הדבר הזה אינו מובן מאליו. התשלומים מהספונסרים מצטרפים למלגת הקיום מהוועד האולימפי שמקבלים כל ספורטאי הסגל, ומעניקים לספורטאים שקט כלכלי, שמאפשר להם להתמקד באימונים המפרכים שמחייב משטר אימון לאולימפיאדה.

אבל כמה באמת שווה מדליה אולימפית לספורטאי?

ירדן ואורי יקבלו קודם כל מענק מיוחד מהוועד האולימפי בסך של 250 אלף שקל כל אחד עבור מדליית הארד. המענק הזה הוא גלגול עדכני של תוכנית שהגה ויזם ח"כ פנחס גולדשטיין ז"ל, שכיהן בראשית שנות ה-90 כסגן שר הספורט. הקרן שאותה יזם אז הבטיחה סכום כספי לזוכי המדליות האולימפיות, ויעל ארד ואורן סמדג'ה היו ראשוני הנהנים מפירותיה.

הזכייה במדליות הראשונות של ישראל הצליחה לרגש אז את כל ראשי הספורט, עד כדי כך שהוועד האולימפי והטוטו, שבראשם עמדו אז יורם אוברקוביץ' ז"ל ואריה זייף, הצהירו כבר בערב הזכייה שיכפילו את המענק המקורי מהקרן של סגן השר.

יעל גם קיבלה במתנה מכונית אלפא רומיאו אדומה וחדשה שחיכתה לה, עם חזרתה ארצה, בשדה התעופה בן-גוריון. זה היה מענק ספונטני של ראשי קבוצת סמלת, יבואנית פיאט-אלפא רומיאו-לנצ'יה, שהייתה אז (וגם היום) בבעלות של איש העסקים מיכאל לוי.

אבל כפי שלמדנו במהרה, היתה זו מתנה יקרה, שכן התברר שהיא חייבת במס הכנסה בשווי 50% מערך המכונית. מאז השתכלל שוק הרכב, התפתח תחום הליסינג, וספורטאים הנהנים היום מחסות של חברת רכב יודעים לבקש את עלות הליסינג מגולמת לצרכי מס. זהו לקח חשוב לכל המדליסטים (ראו חקירת רשות המסים בשנה האחרונה בעניין מתנות הסלבריטאים), לכלכל את צעדיהם בתחום בליווי עורכי דין ורואי חשבון.

באשר לחוזי פרסום במגזר העסקי, המצב מורכב. אריק זאבי פרסם בשנה האחרונה את מטה כחול-לבן במשרד הכלכלה ועוד לפני כן כיכב בקמפיין חוצות של חברת הביטוח מגדל. יעל פרסמה בשעתו את בנק הפועלים, את הטוטו וגופים נוספים, אבל מרבית זוכי המדליות האחרים לא הצליחו למנף את זכייתם לחוזי פרסום.

אף אחד מהספורטאים האולימפיים לא הצליח עד היום לעשות מה שעשה מיקי ברקוביץ' בעולם הפרסום, אף אחד מהם לא הפך לעומרי כספי של "קורנפלקס של אלופים", ובוודאי שאף אחד מהם לא התקרב לחוזי הפרסום שבהם מחזיקים מייקל פלפס האמריקאי או טדי רינר הצרפתי בארצותיהם.

אבל הגאווה סביב הזכייה של ירדן ואורי יכולה להיות מנוף לקפיצת מדרגה נוספת גם בתחום הזה. הערכים שאותם מייצגים ירדן ואורי - נחישות, התמדה, הצטיינות, הצלחה וניצחון - הם ערכים מבוקשים בעולם העסקים ובהתמודדות בין מותגים שונים. זה נכון לגבי מוצרי צריכה ונכון שבעתיים במותגי שוק ההון.

ירדן ואורי הם שני ישראלים צעירים, צנועים ומצליחים, שיש להם את הלוק הנכון ומאתמול הם מוכרים בכל בית בישראל. אין סיכוי שהספורטאים האלה יסתבכו בשערוריות סמים, יקללו במגרשים וכנראה שגם לא ייתפסו נוהגים בשכרות.

בתוך כמה חודשים נראה אותם שוב על מזרון הג'ודו, קוצרים הצלחות. רבבות בני-נוער ברחבי הארץ ילכו לחוגי הג'ודו במתנ"סים ברחבי הארץ בעקבותיהם. בעשרות הרצאות ברחבי הארץ הם יספרו לתלמידי בתי ספר או לעובדים בחברות עסקיות את סיפורם ויחזרו על הערכים שהובילו אותם עד כאן. הם יהפכו מודל לחיקוי ולהערצה.

מותג צריכה שייקח אותם בימים הקרובים להוביל את הקמפיין הפרסומי שלו יצטרך לשלם עבור כך בין מאות אלפי שקלים ועד מיליון שקל בשנה, אבל ייהנה כל הדרך.

שני הספורטאים האלה ייצגו את ישראל היפה ויעשו שירות מעולה למותג שיאמץ אותם בקמפיין מדיה רחב-היקף וירתום אותה לעשייה שיווקית משמעותית. קמפיינים כאלה יהיו ההוכחה שירדן ואורי הצליחו לתרגם את הזכייה גם להצלחה עסקית.

■ הכותב הוא מנכ"ל ושותף במשרד הייעוץ התקשורתי ארד תקשורת. 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית