נהגי ישראל לא מעוניינים: 3 חניוני "חנה וסע" בת"א ופ"ת ייסגרו

החניונים שייסגרו: גני יהושע וחוף תל-ברוך בת"א, איצטדיון המושבה בפ"ת ■ משרד התחבורה: חיסכון של 45 מיליון שקל שיועברו לתגבור התחבורה הציבורית במטרופולין

חניון גני יהושע / צילום: אביב חופי
חניון גני יהושע / צילום: אביב חופי

עם תחילת עבודות הרכבת הקלה בתל-אביב באוגוסט אשתקד, וכדי להקל את הפקקים הצפויים בגוש דן, הודיעו במשרד התחבורה על פתיחת 4 חניוני "חנה וסע" שמהם ייצאו שאטלים חינמיים או מוזלים אל מוקדי התעסוקה בעיר, בתדירות של כ-15 דקות.

כעת, כחלוף שנה, החליטו משרדי התחבורה והאוצר לסגור שלושה מהם: החניון בגני יהושע, בחוף תל-ברוך ובאיצטדיון המושבה בפתח-תקווה. חניון מצפה מודיעין יישאר פעיל לאור היענות טובה לשירות בו. מספר החניות בשלושת החניונים שייסגרו עומד על 3,000 בקירוב. לדברי מקורות באוצר סגירת החניונים תחסוך למדינה 45 מיליון שקל.

כבר באפריל השנה, כפי שפורסם ב"גלובס", כחצי שנה לאחר פתיחת השירות, ביקש משרד האוצר לבטל את השאטלים החינמיים שמפעילה חברת נת"ע בטענה שהם נוסעים ריקים ומיקום החניונים הופך את החניה בהם ללא כדאית. עם זאת, הוחלט אז להמתין עד להתחלת בניית התחנה התת-קרקעית ברחוב קרליבך ולראות אם יעלה הביקוש לשירות לאחר סגירת הציר. זה לא קרה. במשרד התחבורה אמרו אז ל"גלובס" שאין כוונה להפסיק את שירות השאטלים והתעקשו כי מיקום החניונים נקבע בהתאם לצרכים ובתיאום עם כל הגורמים הנוגעים בדבר.

כעת נראה שהגיעו גם שם למסקנה כי מדובר בבזבוז כספים. על פי הערכה של גורמי ממשלה, מדי יום נוסעים כ-120 איש בשלושת החניונים. חישוב גס מעלה שעבור כל נוסע משלמת המדינה מדי יום יותר מ-1,000 שקל. נוסעים סיפרו ל"גלובס" כי "אנחנו נוסעים לבד בשאטל, כמו בלימוזינה".

"להוסיף כלי תחבורה קטנים"

לפי אותם גורמים, על רקע נתוני הנסיעה הדלים של החודשים האחרונים משרדי האוצר והתחבורה הגיעו להחלטה משותפת לסגור את החניונים שמפעילה נת"ע. "משרדי האוצר והתחבורה סיכמו לבטל את שירות השאטלים האמור מאחר שביחס לעלויות השירות הוא רחוק מאוד מלהשיג את מטרותיו. ניתן לנצל את התקציבים הרבים המופנים לנושא לטובת שיפור אמיתי שתחבורה הציבורית לאזרחי ישראל", נמסר ממשרד האוצר.

לדברי מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, חלק מהבעיה היה בכיוון הנסיעה שנקבע. "השאטלים הם פתרון מצוין כאשר הם משרתים עומסים בצורה נכונה. למשל, השאטלים בגני יהושע יכלו להוריד עומסים לכיוון מרכזי התעסוקה ברמת החי"ל וקרית עתידים אך כיוון הנסיעה שנקבע היה הפוך, דרומה לתוך מרכז תל-אביב".

עוד אמרה להבי: "אני מקווה שבתקציב שהתפנה ישכילו לשפר את שירות התחבורה הציבורית בעיר ולחולל שינוי של ממש. ניתן לעשות זאת על ידי עיבוי קווי התחבורה הציבורית בדרום העיר, הוספת כלי תחבורה קטנים יותר כדי להגביר את הכיסוי גם לרחובות קטנים וכמובן לתת את הדעת על הוספת מסופים".

ממשרד התחבורה נמסר: "חניוני חנה וסע הוקמו במסגרת עבודות הרכבת הקלה בגוש דן, לאור התחזיות על עומסי תנועה הצפויים באזורי העבודות בגוש דן וכדי להקל על הנהגים להגיע למרכז תל-אביב. מתברר שהתחזיות התבדו ועומסי התנועה היו פחותים בהרבה ממה שצפו. לכן השימוש בחניונים הלך ופחת באופן שלא הצדיק את המשך קיומם. התקציב שהופנה להפעלת החניונים והשאטלים יועבר לתגבור התחבורה הציבורית במטרופולין תל-אביב, במטרה להקל על הנוסעים המבקשים להגיע למרכז תל-אביב ולאזורים הנמצאים באזורי העבודות. שטחי החניה יוחזרו לייעודם המקורי".