בתוך חצי שנה: 28 הרוגים בתאונות עבודה בישראל

הוצאו 660 צווי בטיחות המשביתים חלקית או באופן מלא פעילות אתרי הבנייה ■ ראש מינהל הבטיחות: "רק מעט קבלנים משקיעים בבטיחות. רובם רוצים לבנות כמה שיותר מהר ובעלויות נמוכות"

פועלים ללא קסדה / צילום: בלומברג
פועלים ללא קסדה / צילום: בלומברג

בין החודשים ינואר ליוני נהרגו 28 בני אדם בתאונות עבודה, 16 מהם בענף הבנייה - כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. מהנתונים עולה כי מדובר בעלייה במספר ההרוגים בתאונות העבודה ביחס למחצית הראשונה של 2015, שבה נהרגו 17 עובדים בתאונות עבודה וירידה חדה ביחס למספר ההרוגים בתאונות עבודה במחצית הראשונה של 2014, שעמד על 40.

חמישה מבין ההרוגים בתאונות עבודה שאירעו במחצית הראשונה של השנה, מצאו את מותם בענפי התעשייה, חמישה נוספים נהרגו בתאונות שאירעו בענפי השירותים והמסחר ועוד שניים במשקים חקלאיים.

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים דיווח היום כי במהלך המחצית הראשונה של השנה ערכו אנשי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית יותר מ-6,750 ביקורי פיקוח ואכיפה במקומות עבודה ובהם באתרי בנייה - שבהם רוב ההרוגים בתאונות העבודה.

הפקחים הוציאו למעסיקים 660 צווי בטיחות לאחר שהביקורות חשפו ליקויי בטיחות מהותיים. צווים אלה משביתים חלקית או באופן מלא פעילות במקום עבודה עד לתיקון מלא של הליקויים. בנוסף, הוצאו בתקופה זו כ-1,200 צווים המורים להם לשפר את רמת הבטיחות במקומות העבודה.

"שיפסיקו להפריח סיסמאות"

במינהל הבטיחות אמרו היום כי בשבוע האחרון פתחו פקחים מטעמו במבצע אכיפה ממוקד ב-34 אתרי בנייה של החברות הקבלניות אורתם סהר ואסום, בעקבות ליקויים חוזרים ונשנים בניהול הבטיחות באתריהן.

במינהל אמרו כי בין השאר מדובר בליקויי בטיחות בעבודה בגובה ובהפעלה של עגורני צריח. ב-13 מבין האתרים שנבדקו בידי הפקחים הוצאו צוו להפסקת עבודות ובארבעה מהם נפתחו חקירות על הפרות לכאורה של הוראות הבטיחות: "הגיע הזמן שמעסיקים יפסיקו להפריח סיסמאות וייקחו אחריות על המחדלים שלהם", אמרה ראש מינהל הבטיחות, ורדה אדוארדס: "לא נאפשר עבודות באתרים מועדים לפורענות ובתקופה הקרובה יימשכו מבצעי האכיפה בחברות נוספות שהנתונים לגביהן מצביעים על זלזול חמור בהוראות החוק".

בשיחה עם "גלובס" אמרה אדוארדס כי חרף הדיון הציבורי הער המתקיים בחודשים האחרונים בעניין תאונות העבודה, חברות רבות עדיין מתעלמות מהוראות הבטיחות: "יש מספר מצומצם מאוד של קבלנים שמשקיעים בבטיחות ועושים את הפעולות הנדרשות בתחום זה. הבעיה היא שמדובר רק במספר מצומצם, כזה שאפשר לספור אולי על שתי כפות ידיים.

"רוב הקבלנים נמצאים במירוץ מטורף לבנות כמה שיותר ובעלויות נמוכות כמה שיותר, ונושא הבטיחות נשמט בדרך. יש חוק, אך חלק גדול מהם לא הפנים אותו לגמרי", אמרה.

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הועבר בימים האחרונים מאחריות משרד הכלכלה והתעשייה למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים שבראשות חיים כץ, וזאת במסגרת העברת כל הסמכויות הקשורות לתחום התעסוקה למשרדו.

על רקע הנתונים המתפרסמים היום, כץ נשמע תקיף בנוגע לתאונות העבודה באתרי הבנייה: "אני מחויב להפסיק את ההזנחה הפושעת באתרי הבנייה", אמר: "חיי אדם אינם הפקר ובקרוב אקבע שורה של נהלים חדשים למיגור התופעה".

יש לציין כי במינהל הבטיחות שבראשות אדוארדס כ-70 פקחים בלבד, ואף העלייה במספר תאונות העבודה- מאז שנת 2010 מספר זה לא גדל.

לפני כשבועיים הושלמה בכנסת יוזמת שהוביל ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) לתיקן חקיקה באופן שיאפשר למדינה לסגור למשך יומיים כל אתר בנייה שבו אירעה תאונת עבודה שבה נהרג עובד או שנפצע עובד בדרגת פציעה קשה. תיקון החוק בא בעקבות ריבוי תאונות העבודה הקטלניות באתרי הבנייה ולדברי אדוארדס, המינהל בראשותה כבר ערוך לקראת הפעלתו.

 

תגובה: "פעולות פיקוח לעיתונות"

מאורתם סהר נמסר: "לפני כשבוע התבצעה ביקורת של משרד העבודה באתרי הבנייה של אורתם סהר. מסך אתרי החברה, כ-40 במספר, בשלושה אתרים בחריש נמצאו ליקויים בתחום הגידור והשילוט. ליקויים אלה טופלו באופן מיידי ובתיאום עם מפקחי משרד העבודה, כך שהאתרים חזרו לפעילות מיידית ומלאה. יודגש כי לא מתבצעת כל חקירה באף אחד מהאתרי הבנייה של החברה".

מנכ"ל חברת הבנייה אסום, שלומי אסולין אמר בתגובה לטענות כי "מדובר בפעולות פיקוח שנועדו לשמש כותרות לעיתונות. היו ביקורות באתרינו, היו ממצאים של ליקויים קלים, כמו היעדר תיעוד על כך שעובדים קיבלו הדרכות בטיחות אף שהם קיבלו הדרכות כאלה. במקרים אחרים נמצאו עובדים שלא משתמשים בציוד מיגון אישי- למרות שקיבלו אותו מהחברה. מנהל אתר לא יכול לפקח על כך שכל עובד ועובד ייצמד לקסדה ולמשקפי מגן.

"החברה משקיעה עשרות ומאות אלפי שקלים בבטיחות. ליקויים כפי שמוגדרים בביקורות כאלה הם גם שלט אזהרה שנפל- אך מוצגים כטרגדיה עלי אדמות".

מספר ההרוגים בתאונות עבודה
 מספר ההרוגים בתאונות עבודה