האיחוד האירופי יהדק את הפיקוח הרגולטורי על וואטסאפ וסקייפ

הידוק הרגולציה על שירות מקוונים יעסוק באופן שבו הם יצייתו לדרישות של סוכנויות ביטחון, ובאופן שבו חברות יכולות לעשות כסף מהנתונים של הלקוחות שלהן

וואטסאפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
וואטסאפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בריסל תהדק את הפיקוח הרגולטורי שלה על שירותים מקוונים ובהם WhatsApp (וואטסאפ) וסקייפ במסגרת רפורמה כללית בחוקי התקשורת של האיחוד האירופי, שצפויה להתפרסם בחודש ספטמבר. לפי מסמכים פנימיים שהגיעו לידי 'פייננשל טיימס', שירותי ה"over-the-top" שמפעילות חברות כמו וואטסאפ (פייסבוק) וסקייפ (מיקרוסופט) יצטרכו לציית בעתיד ל"סעיפי הביטחון והסודיות" של האיחוד האירופי.

הצעד הוא האינדיקציה הברורה ביותר עד כה לכך שהאיחוד האירופי מנסה להשיג מידה כלשהי של פיקוח על החברות האמריקאיות ברובן ששולטות בתקשורת האינטרנט. לפי שעה, השירותים הללו מצויים ב"אזור אפור", והרוב מכריע של הרגולציה מכוון לקבוצות טלקום מסורתיות.

הנציבות האירופית, הזרוע הביצועית של האיחוד, תפרסם בחודש הבא הודעה ראשונה, לפני שתפרט את סעיפי הפיקוח בדוח נפרד במסגרת "חוק ePrivacy" ((הפרטיות האלקטרונית) של האיחוד האירופי מאוחר יותר השנה, לפי המסמכים שהגיעו לידי פייננשל טיימס.

הסעיפים האמורים יעסקו באופן שבו שירותים כמו וואטסאפ יצייתו לדרישות של סוכנויות ביטחון, ובאופן שבו חברות יכולות לעשות כסף מהנתונים של הלקוחות שלהן, לפי פקידים בבריסל. הפיקוח הזה מגיע במסגרת רפורמה רחבה יותר במדיניות התקשורת של האיחוד האירופי, שמיועדת לסייע להגדיל את הגישה לפס תקשורת רחב בכל רחבי האיחוד, ולסגור הבדלים ברגולציה שחלה על קבוצות טלקום והיריבות שלהן, חברות האינטרנט.

פקידים בנציבות טוענים ששירותי הטלפון והמסרים באמצעות האינטרנט צריכים להיות כפופים לרגולציה דומה לזו של השירותים המסורתיים שהם מחליפים בהדרגה, כולל מסרוני SMS ושיחות טלפון רגילות. קבוצות טלקום גדולות כטלפוניקה הספרדית ואורנג' הצרפתית מתלוננות זה שנים שחברות כמו גוגל, מיקרוסופט וכעת גם פייסבוק נהנות בצורה לא הוגנת מרגולציה קלה מדי.

בריטניה היא המבקרת הגדולה ביותר של הכוונה להעמיס על שירותים כמו וואטסאפ רגולציה נוספת. הממלכה המאוחדת תמלא אמנם תפקיד מלא בדיונים החדשים, לפחות עד שהליכי הברקזיט יתחילו רשמית, אך היא צפויה להיות משפיעה פחות בעקבות הצבעת הברקזיט ב-23 ביוני, לפי הפקידים בבריסל.

כמה מדינות צפויות לפעול בהקדם בנושא זה על בסיס לאומי. רשות הפיקוח על הטלקום בצרפת, Arcep, תחליט כבר בספטמבר אם לאלץ את גוגל, ווייבר וסקייפ להירשם כספקיות שירותי טלקום.