גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני רוצה שנהיה סטארט-אפ אדיר ולא סתם מוצלח"

הסאטרט-אפ ארינטה, המפתח CT למיפוי הלב, קיבל אישור FDA ■ תאגיד GE יתחיל לשווק את המוצר כבר השנה ■ ד"ר אהוד דפני: "אנחנו לא מעוניינים כרגע להירכש, אבל כן מעוניינים בהשקעה"

ד"ר אהוד דפני / צילום: איל יצהר
ד"ר אהוד דפני / צילום: איל יצהר

חברת ארינטה (Arineta), שפיתחה מכשיר CT חדש למיפוי הלב, קיבלה אישור FDA עבור המכשיר. בחברה שהוקמה בשנת 2006 הושקעו עד היום כ-13.5 מיליון דולר, בעיקר על ידי משקיעים פרטיים, ביניהם משפחת ריכטר, בעלי מדינול. נציין כי ארינטה חתומה על הסכם אסטרטגי עם תאגיד GE, אשר תהיה המשווקת של המוצר. GE היא מן המובילות העולמיות בתחום ה-CT, וגם משווקת ציוד לקליניקות של קרדיולוגים, פלח שוק נוסף שמעניין את החברה, מעבר לשיווק לבתי חולים.

החברה גכייסה עד היום הון בעיקר ממשקיעים פרטיים, וביניהם משפחת ריכטר ממייסדי מדינול וד"ר שמואל לוינגר, המייסד והמנהל הרפואי של רשת מרפאות עיניים. 

ד"ר אהוד דפני, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, התייחס היום לקבלת אישור ואמר כי: "זו אבן-דרך בחיי החברה. ארה"ב היא השוק הראשון אליו אנחנו מכוונים, ואסור לשווק את המכשיר או אפילו להציע חומר שיווקי לרופאים, עד שיש אישור. אולם, ישנם כמה רופאים שכבר מתעניינים עקרונית במוצר שלנו, ואני מאמין שנחתום על עסקאות עוד השנה או בתחילת השנה הבאה ושבשנה שלאחר מכן כבר נגדיל מכירות".

לגבי תמחור המוצר ביחד לסי טי שאינו ספציפי ללב, אמר דפני: "יש טווח מחירים עצום לסי טי, מ-300 אלף דולר לסי טי זול עד 2 מיליון למכשיר היי אנד. אנחנו נהיה זולים משמעותית ממכשיר ההיי אנד".

דפני מציין כי ההסכם עם GE כולל תמלוגים שתקבל ארינטה מכל מכירה על ידי GE, אולם אינו כולל אופציה לרכישה. "אנחנו גם לא מעוניינים כרגע להירכש, אבל כן מעוניינים בהשקעה, לשם ייצור ותמיכה בשיווק".

- מדוע GE לא משקיעה את הסכום הדרוש?

"GE הם לקוח, הם קונים ומשווקים את המוצר".

ארינטה מעסיקה היום 60 עובדים במפעליה בקיסריה, המתרחבים כעת. כל הייצור למעט רכיבים מן המדף נעשה בארץ.

ארינטה נחברה בשנת 2014 לאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס". דפני סיפר אז בראיון כי "אם לדבר בכנות, הפרויקט שלנו שאפתני. בשום מקום בישראל לא קיים כוח האדם הדרוש כדי להוציא אותו לפועל". ארינטה מפתחת מערכת CT ייעודית למיפוי תלת-ממדי של הלב וכלי הדם המובילים אליו, לאבחון סיכונים להתקפי לב ולאבחון התקפי לב בזמן אמת. כיום, כאשר אדם מגיע למרפאה של קרדיולוג או לבית החולים ומתלונן על כאבים בחזה, לרוב לא יאבחנו אותו ב-CT. זה קורה בגלל שמדובר במכשיר יקר ולא מספיק מדויק למטרה זו, וגם עתיר קרינה.

חוסר הדיוק נובע משתי סיבות. הראשונה - הלב זז כל הזמן ויש צורך להמתין להפסקה בין הפעימות. מכשיר ה-CT הקלאסי לא מספיק מהיר לשם כך. המכשיר של ארינטה מצלם את הלב בשישית שניה. איך זה עובד? המכשיר ארינטה מקרין לעבר הלב משני כיוונים בו-זמנית, תוך מיקוד בלב בלבד. אלגוריתם מיוחד מנתח את התמונות ומפיק מהם תמונה תלת-ממדית מדויקת.

אין אמצעים טובים לאבחון

"40% מהסובלים ממחלות לב לא שורדים את התקף הלב הראשון", אומר דפני, "זה קורה בגלל שאין אמצעים טובים לאבחון מחלות לב. הבעיה שגורמת להתקפי לב היא היצרויות בעורקים הכליליים, שלושה עורקים גדולים שעוטפים את הלב ומזינים אותו בחמצן. כאשר אחד העורקים הללו נסתם בגלל טרשת עורקים, או בגלל קריש דם, חסר דם ללב ויש התקף לב. כשהלב מספיק לעבוד, כל שאר הגוף לא מקבל דם". ככל שמחזירים את החמצן ללב מהר יותר, כך מונעים נזק לטווח ארוך ובעיקר הצטלקות של הלב שפוגעת בתפקודו ומובילה בהמשך לאי ספיקת לב".

דפני מוסיף כי "היום ניתן לאבחן באמצעות מצלמה גרעינית מחסור באספקת דם לשרירי הלב, ממנו מסיקים שיש חסימה, אבל לא יודעים בדיוק היכן ושולחים לצנתור דיאגנוסטי. 60% מהצנתורים הם דיאגנוסטיים וזו פרוצדורה יקרה ופולשנית וכואבת. בחצי מהמקרים לא מוצאים משהו שניתן לתקן.

"על סמך בדיקה שלנו, ניתן להחליט מיד האם החולה צריך טיפול תרופתי, צנתור טיפולי או ניתוח מעקפים. כבר 10 שנים שניתן לעשות אבחון כזה גם באמצעות סי טי כללי אם הוא מהיר ומדויק ויקר מאוד, אבל זה כמו להסיע 4 אנשים מחיפה לתל-אביב באמצעות משאית".

למכשיר של ארינטה יש יתרון נוסף - ניתן להציבו במרפאות הקרדיולוגים, ולא רק בבתי החולים. "יש היום בעיה של זמינות של מכשירי CT במקום בו הם דרושים", אומר דפני. זה לא כל כך מוזר שלקרדיולוגים יהיה סי טי במרפאה: לרבים מהם כבר יש מצלמה גרעינית. שינוי דומה כבר התרחש בעבר בתחום רפואת השיניים: פותח סורק מיוחד לשיניים (אין טעם לבצע לשם כך בדיקת סי טי שלמה) והוא הוצב בקליניקות.

היום אומר דפני כי השוק הראשון אליו תפנה החברה הוא דווקא הקרדיולוגים הפולשניים, אלה שעוסקים בצנתור, במטרה להציע להם דרך למיין בין חולים שבאמת זקוקים לצנתור לאלה שלא. כמו כן ישמש המוצר לאבחון של חולים המיועדים לניתוח להחלפת מסתם בצנתור, אשר היום כולם עוברים סי טי רגיל לפני התהליך, כדי לקבוע איזה מסתם הם צריכים והאם בכלל ניתן לעשות להם את הפעולה.

- זה לא קצת מסוכן לתת את ההחלטה הזו דווקא בידי הרופא שהיום מרוויח מצנתורים?

"תלוי כמה הוא אינטליגנט. יש רופאים שאומרים לי שהם מעדיפים אבחון בסי טי, כי אז הם מפנים זמן מצנתורים אבחוניים, ומשקיעים אותו בצנתור טיפולי שהוא יותר משמעותי למטופל, יותר מעניין ובארה"ב גם יותר מכניס. במדינות אחרות כמו אנגליה אין מספיק חדרי צנתור אז שולחים היום לסי טי הכללי. בסין חולים רבים משלמים מכיסם כדי לעשות סי טי במקום צנתור".

ההיגיון של מערכת הבריאות

- אז מערכת הבריאות היא שתדחוף להחליף את הצנתור האבחוני בפעולה פחות פולשנית ויקרה?

"למערכת הבריאות יש את ההיגיון שלה. עד שהיא עושה דברים חכמים לוקח זמן, אבל בסוף היא עושה".

שוק הסי טי נשלט על ידי ארבע חברות גדולות - GE, פיליפס, סימנס וטושיבה. בעבר אמר דפני כי "כולם עוקבים אחרי מה שאנחנו עושים. כאשר נצליח, גם הגופים האחרים ייכנסו לתחרות".

אישור ה-FDA ניתן ללא ניסוי קליני (בבני אדם), אולם החברה ביצעה עד כה למטרות שיווקיות בדיקות במעל 200 בני אדם, וכן בחיות. מכשיר החברה הוצב בבית חולים כרמל.

את ארינטה הקימו דפני והיזם הסדרתי יוסי מוריק, שהוא גם אחד המשקיעים המובילים בחברה. בעבר אמר מוריק ל"גלובס" כי לאחר שהרעיון נבט במוחו, הוא ידע כי רק דפני יוכל להוציא אותו לפועל, שכן הוא היה ממפתחי ה-CT המובילים של אלסינט, פעילות שהפכה בהמשך לחטיבת הסי טי של ענקית התחום פיליפס.

"בחיים הקודמים שלי הייתי פרופסור לפיזיקה גרעינית במכון ויצמן", הוא מספר, "הצטרפתי לאלסינט בשנות ה-90 כפיזיקאי ראשי של חטיבת ה-CT. התדרדרתי, או התגלגלתי, לניהול פרויקטים בתחום הסי טי.

"ב-2004-2005 יוסי פנה אלי עם הרעיון הזה ולא הייתי מעוניין כי חשבתי שהשוק לא בשל לזה, אבל ב-2006 נראה היה שהצורך הולך וגדל ומבשיל, והכיוון מסתמן ככיוון מבטיח, ואז הקמנו את החברה. התהליך לקח יותר זמן ממה שציפינו. אבל כשהתחלנו את הפיתוח המואץ ב-2011/12, הוא התקדם מאוד יפה.

"החדשות הטובות הן שבמשך השנים הללו הצורך במכשיר לא פחת אלא דווקא עלה, ולא נולדו מתחרים. בדרך בנינו קבוצת פיתוח מדהימה עם יכולות שבעתיד יוכלו לשמש לפיתוח מוצרים נוספים".

דפני התייחס להיסטוריה של תחום הסי טי וסיפר כי "המהפכה האחרונה האמיתית בסי טי הייתה כאשר פותח סורק עם שתי פרוסות (סורק אשר מצלם בו-זמנית שתי תמונות חתך בגבהים שונים של הגוף) שהומצא באלסינט לפני 24 שנה. במקרה מדובר בפטנט שלי ושל דודי רועי שעובד איתנו היום. זה הבסיס לכל הסי טי בפרוסות שיש היום, עד 360 פרוסות (כלומר מבצעים סריקות של הגוף לכל גובהו, כדי לקבל תמונה תלת-ממדית ולא דו-ממדית כמו רנטגן). בארינטה אנחנו לא עושים 'מי טו' אלא ריבוי מקורות קרינה. יש לנו היום רק שניים, אבל אולי אנחנו פותחים דור חדש של ריבוי מקורות, בכל תעשיית ההדמיה".

- אז אתה פרצת דרך בכל תחום הסי טי. תוגמלת כראוי?

דפני: "הייתי שכיר ולכן לא התעשרתי מהפטנטים האלה, אבל אני מסודר. חטיבת הסי טי נמכרה ב-300 מיליון דולר, בזכות הסורק הארבע פרוסתי שאני ניהלתי את הפיתוח שלו. מי שהרוויח מזה בזמנו היה מוטי זיסר. פרויקט אחר שניהלתי נמכר ביותר ממיליארד דולר. נתנו לי כבוד אבל לא כסף.

"המטרה שלי זה לא כסף אלא להיות מותג כמו פריג'ידר. שיהיה ברור לכולם שכל חולי הלב צריכים לעבור דרך המכשיר הזה ולא יבינו איך פעם לא היה מכשיר כזה. ובדרך המשקיעים יקבלו את מה שמגיע להם. אני רוצה שנהיה סטארט-אפ אדיר ולא סתם מוצלח".

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"