על רקע מחסור בחמאה: משרד הכלכלה פותח מכסה של 700 טון

בחודשים הקרובים צפויה ירידה בייצור המקומי שעלולה ליצור חוסר בשווקים, ולכן יש צורך בהגברת היבוא ■ מכסת יבוא החמאה בפטור ממכס תהיה בתוקף עד סוף 2016

חמאה הולנדית שופרסל / צילום: דני לרנר
חמאה הולנדית שופרסל / צילום: דני לרנר

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג, הודיע היום (ד') כי בעקבות התייעצויות עם משרד החקלאות ומועצת החלב, ובמסגרת היערכות למחסור בחמאה תעשייתית המסתמן ועל-מנת לשמור על שוק תחרותי, פועל המשרד לפתיחת מכסה וולונטרית בהיקף של 700 טון, שתהיה בתוקף עד סוף שנת 2016.

לנג ציין כי המכסה תתפרסם בימים הקרובים, תוך הזמנת גורמים בשוק להגיש בקשות לקבלת רישיונות יבוא חמאה באריזות תעשייתיות (25 ק"ג) בפטור ממכס. 

יאיר שירן, יו"ר ועדת מכסות ומנהל מינהל תעשיות, ציין כי משרד הכלכלה עודכן על-ידי משרד החקלאות והיצרנים המקומיים כי בחודשים הקרובים צפויה ירידה בייצור המקומי שעלולה ליצור חוסר בשווקים, ולכן יש צורך בהגברת היבוא להשלמת הכמות המבוקשת.

במחצית הראשונה של השנה נפתחה מכסה וולונטרית ליבוא חמאה לתעשייה בהיקף של 700 טון. מכסה זו, על-פי דיווחי היבואנים, תנוצל במלואה עד לסוף השנה (עד כה נוצלה 60% ממנה), ולפיכך יש צורך בהקצאת מכסה נוספת.

שירן מוסיף כי בחלוקת הקצאות מן המכסה החדשה, ועדת המכסות תבחן את ביצועי היבואנים שקיבלו הקצאות במכסה של ראשית השנה, כמו גם את יכולתם של המבקשים לנצל את המכסה החדשה עד לסוף השנה, זאת כחלק מהשיקולים לפיהם תקבל הוועדה החלטות בנושא חלוקת ההקצאות למחצית השנייה של השנה. 

עוד צוין כי בתחילת השנה חולקו גם רישיונות ליבוא חמאה שולחנית (באריזות קמעונאיות) במסגרת הליך תחרותי, בו קיבלו רישיונות 5 זוכים שהתחייבו למחיר מקסימום לצרכן הסופי, הנמוך מן המחיר המפוקח. עד כה הוכנסה לישראל כמחצית מן הכמות שחולקה ברישיונות פטורים ממכס (1,250 טון). נציגי ועדת מכסות מצויים בקשר עם הזוכים על-מנת להאיץ קצב כניסת החמאה השולחנית לישראל.