עתירה: ויקטורי אינה מקיימת פשרה שהושגה בתביעה ייצוגית

עקב ייצוגית נגד ויקטורי נקבע בין היתר כי הרשת תפרסם קודים מלאים של המוצרים שבמבצע ■ כעת טוענים התובעים: "הרשת מפרה ברגל גסה ובמודע את הפשרה" ■ ויקטורי: "נגיב בביהמ"ש"

עתירה לבית המשפט: רשת ויקטורי אינה מקיימת את הסכם הפשרה שהושג במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית. ב-2013 הוגשה בקשה לייצוגית בטענה כי ויקטורי מסמנת שלטי מבצע באופן מבלבל. הבקשה דאז הסתיימה בהסכם פשרה, שלפיו רשת ויקטורי תחדד את שלטי המבצע שבסניפיה ותתרום מוצרים בשווי 15 אלף שקל לעמותת פתחון לב.

בבקשה לתביעה ייצוגית, שהוגשה בשעתה בידי עורכי הדין טל ספיר ומארק שיפמן ממשרד שיפמן ספיר שטורם ושות', נטען כי במסגרת מבצע 3 ב-10 של תבלינים מתוצרת מיה היו תבלינים שבעבורם נגבה מחיר מלא, אף שקוד המוצר שלהם הופיע בשילוט הסמוך למדף. ללקוחה שרכשה תבלינים וחויבה במחיר מלא ניתן נימוק כי על גבי השילוט הופיעו קודים מקוצרים של המוצרים, ולכן היא סברה בטעות כי במבצע נכללים תבלינים שלא השתתפו בו.

ויקטורי ציינה אז כי מדובר בתקלה שאירעה לזמן מוגבל, וכי לאחר מכן רועננו הנהלים בקרב העובדים, וכיום מבצעי הרשת עומדים בהוראות הדין. במסגרת הפשרה, שניתנה בחודש פברואר האחרון, נקבע כאמור כי יתוקנו שלטי מבצעים, כך שיכללו קודים מלאים של המוצרים.

אלא שבעתירה כעת טוענים התובעים כי "המשיבה איננה מכבדת את התחייבויותיה ומפרה ברגל גסה ובמודע את הסדר הפשרה, והלכה למעשה מבזה את פסק הדין נשוא תיק זה".

לטענת התובעים, בביקור בסניף ויקטורי בצומת כפר-סבא בחודש מאי התברר כי "עולם כמנהגו נוהג", וכי המשיבה ממשיכה בנוהגה הנפסד שהביא מלכתחילה להגשת התביעה הייצוגית כנגדה, והוא לפרסם מבצעים כאשר בשלטי המבצעים מופיעות רשימות של קודי מוצרים חלקיים בלבד, במקום קודי מוצרים מלאים, כפי שהצהירה והתחייבה במפורש בהסדר הפשרה. הקודים המקוצרים מופיעים, לפי הטענות, גם על מבצע של אותם תבלינים, כאשר בחלק מהמקרים וגם בסניפים נוספים מוצגים קודים חלקיים בני שתי ספרות בלבד.

בעתירה דורשים התובעים להכפיל את היקף התרומה לעמותת פתחון לב (או לכל עמותה אחרת עליה יוסכם) ב-15 אלף שקל נוספים. עוד נדרש להגדיל את הגמול לעורכי הדין. עוד צוין בעתירה כי טרם הגשתה נעשתה פנייה לעורכי הדין של ויקטורי - אולם היא לא נענתה.

"המסקנה הקשה ביותר היא שמדובר ב'שיטה' אצל המשיבה, ולא בצירוף מקרים", טוענים התובעים בעקבות הפרה לכאורה של הסכם פשרה בבקשה אחרת לתביעה ייצוגית נגד הרשת. "בנסיבות אלה אין מנוס, ובאמת שאין מנוס, מאכיפת המשיבה בצו, מאסר, קנס, השתת הוצאות כבדות וחיוב המשיבה להעניק תרומה נוספת, בסכומים משמעותיים, שיעודדו את המשיבה לקיים ולכבד את הסדר הפשרה שהיא צד לו, הסדר שקיבל תוקף של פסק דין בתיק זה".

מרשת ויקטורי נמסר בתגובה: "בית המשפט ביקש את תגובתנו על העתירה עד לתאריך 20 בספטמבר. את כל שיש לרשת ויקטורי לטעון בנושא, נטען בבית המשפט". 

לדברי עו"ד טל ספיר ממשרד שיפמן, ספיר, שטורם ושות', המייצג את העותרים, "עתירה לפי 'פקודת ביזיון בית משפט' כנגד חברה המפרה לכאורה הסדר פשרה שהושג בתביעה ייצוגית, הסדר שקיבל תוקף של פסק דין, היא לא דבר נפוץ. אבל לתובעת הייצוגית לא נותרה ברירה, מאחר שמדובר בהתנהלות יוצאת דופן מצד רשת קמעונאית מהגדולות בארץ, שאיננה מכבדת פסק דין של בית משפט מחוזי, שאישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהרשת הנתבעת היתה צד לו, לאחר שניהלה משא-ומתן ממושך על תנאיו של ההסדר.

"בשים לב לכך שחברי הקבוצה וכלל הלקוחות של הרשת אמורים היו ליהנות מהסדר ייחודי בתחום הצגת מבצעים ברשת - על דרך של פירוט מלא של קודי המוצרים המשתתפים במבצע, מקומם היה לגלות כי הרשת פשוט לא קיימה את הוראות פסק הדין. לאור ההפרות שהתגלו, נאלץ משרדנו להגיש את העתירה העושה שימוש בכלי יוצא דופן שהמחוקק קבע ב'פקודת ביזיון בית משפט', המאפשר להשית על חברה קנסות כבדים לכל יום של הפרה של פסק הדין".