ירידה של 74% ברווחי מנורה מבטחים ברבעון השני

בחברת הביטוח מעריכים: "רפורמת קרנות הפנסיה ברירת מחדל תביא לירידה נוספת בדמי הניהול"

דוחות מנורה מבטחים  ממשיכים את המגמה השלילית שמאפיינת את תוצאות קבוצות הביטוח הגדולות במחצית הראשונה של 2016: הקבוצה מציגה צניחה של כ-74% ברווח הכולל ברבעון השני לכ-14 מיליון שקל. בסיכום המחצית רשמה מנורה מבטחים הפסד כולל של כ-16 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-146 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2015.

ללא שקלול הפסדי ההשקעות שנזקפו להון, הציגה מנורה מבטחים ברבעון השני הפסד נקי של כ-24 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-130 מיליון שקל ברבעון המקביל, כשבמחצית מדובר בהפסד של כ-147 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ-165 מיליון שקל במחצית המקבילה.

הרווחיות של מנורה מבטחים נפגעה ביחס לתקופות המקבילות אשתקד כתוצאה ממספר סיבות. בראשן ניצבת הגדלת עתודות במאות מיליוני שקלים, כתוצאה משינוי ריבית היוון קצבאות ביטוח לאומי בהתאם להמלצות ועדת וינוגרד (מה שישתנה כנראה הודות לסיבוב פרסה שהוביל האוצר), וכתוצאה מהשפעת ריבית חסרת סיכון ופרמיית אי נזילות. כמו כן חלה השנה ירידה בהכנסות הקבוצה מדמי ניהול. מהצד השני, ברבעון הראשון של השנה נהנתה הקבוצה משערוך מחדש של בניין החברה, שהניב לה רווח לאחר מס של כ-95 מיליון שקל.

למנורה מספר תחומי פעילות בהם היא מובילת שוק. האחד הוא תחום הביטוח הכללי, כולל ביטוחי הרכב. השני והעיקרי, בוודאי ביחס למיתוג החברה, הוא הפנסיה. החברה מחזיקה בקרן הפנסיה החדשה המקיפה הגדולה במשק: מבטחים החדשה. משום כך היא צפויה להיות מושפעת רבות משורת רפורמות שמוביל האוצר, בהן רפורמת קרנות פנסיה ברירת מחדל שבחרה המדינה, שיציעו דמי ניהול אפסיים על הצבירה ונמוכים למדי על ההפקדות השוטפות.

ביחס לרפורמה, מנורה מבטחים טוענת בדוחותיה כי "הליך זה עשוי להאיץ עוד יותר את התחרות הערה בשוק החיסכון ארוך הטווח, ויגרום לירידה נוספת בדמי הניהול. אך בשלב זה, לא ניתן להעריך את עוצמת הירידה ומידת השפעתה על הקבוצה ורווחיותה, כמו גם על שיעורי הנטישה של העמיתים הקיימים ועל מספר המצטרפים החדשים בקרנות הפנסיה שבניהול הקבוצה". במהלך 2016 חילקה מנורה מבטחים פנסיה וגמל שני דיבידנדים בהיקף כולל של 85 מיליון שקל לחברה האם שלה.

ובאשר למגזרי הפעילות של הקבוצה - בשורה העליונה מדובר בחברה צומחת שממשיכה להגדיל את הפרמיות שהיא מקבלת בשיעור דו-ספרתי נאה (15% במחצית). בשורה התחתונה, תחום החיסכון לטווח ארוך מראה עוצמה ומציג רווחיות במחצית; בעוד שתחום הביטוח הכללי, בעיקר משום הגדלת העתודות, הציג הפסד ניכר. לצד זאת תחום ביטוחי הבריאות, שמנורה שמה עליו דגש מיוחד בשנים האחרונות, הניב הפסד של כ-31 מיליון שקל במחצית.

עוד נציין כי בית ההשקעות של הקבוצה, מנורה מבטחים פיננסים, סיים את המחצית הראשונה עם הפסד של כ-2.4 מיליון שקל - לעומת רווח של קצת פחות מ-900 אלף שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני מדובר על הפסד של כ-1.2 מיליון שקל - קצת פחות מההפסד ברבעון המקביל.