דוחות חלשים גם להראל: צניחה של 85% ברווחי המחצית

הרווח הכולל ברבעון השני ירד ב-78% ל-28 מיליון שקל ■ החברה מחקה 18 מיליון שקל בשל ירידת ערך בגין שווי פעילות קרנות הנאמנות ■ ללא שקלול רווחי והפסדי השקעה שנזקפו להון, הראל עברה להפסד ברבעון ובמחצית

יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר
יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר

קבוצות הביטוח הגדולות ממשיכות להציג, כצפוי, תוצאות פושרות עם צמצום ניכר ברווחיות, והיום היה זה תורה של קבוצת הביטוח הראל , שבראשות יאיר המבורגר. החברה הציגה קיטון של כ-78% ברווח הכולל הרבעוני שלה, שעמד ברבעון השני השנה על כ-28 מיליון שקל. בשקלול שני הרבעונים הראשונים של השנה רשמה הראל רווח כולל של כ-42 מיליון שקל, המהווה קיטון ניכר של כ-85% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

ללא שקלול רווחי והפסדי השקעה שנזקפו להון, רשמה הראל מעבר להפסד של כ-13 מיליון שקל ברבעון השני השנה, מה שהוביל אותה להציג הפסד של כ-4 מיליון שקל במחצית הראשונה כולה. זאת, לעומת רווח נקי של כ-343 מיליון שקל ושל כ-419 מיליון שקל שרשמה אשתקד, בהתאמה.

ההבדל ברווח הכולל של הראל ביחס לתקופות המקבילות נובע ממספר סיבות, שכולן מאפיינות גם את דוחות המתחרות הגדולות, ובראשן הבדלי התשואות בשוק ההון בתקופת הדוח. תשואות אלו היו נמוכות מהתשואות בתקופה המקבילה אשתקד, והובילו גם לירידה בסך דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים. לצד זאת, בשל יישום המלצות ועדת וינוגרד, נדרשה הראל לחזק את עתודותיה בביטוחי החבויות בשיעור ניכר, בדומה ליתר הענף, והחברה גם נדרשה להגדיל עתודות, בעיקר בביטוחי החיים, כפועל יוצא מהריביות הנמוכות.

נוסף על סיבות אלה, שמאפיינות כאמור את כלל הענף, סבלה הראל ברבעון השני השנה מסיבה ייחודית נוספת שהשפיעה לרעה על תוצאותיה: "בהמשך לירידות השערים בשוק ההון, ולהיקפי הפדיונות הגבוהים בענף קרנות הנאמנות בחודשים האחרונים - שהביאו לירידה בהיקף נכסי קרנות הנאמנות המנוהלים על-ידי הראל פיא" - מחקה הקבוצה ברבעון השני כ-18 מיליון שקל לאחר מס בשל ירידת ערך בגין שווי פעילות קרנות הנאמנות.

"ממשיכה לשמור על מעמדה"

רונן אגסי, מנכ"ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים הציבורית מסר, כי "התוצאות הכספיות ממשיכות להעיד על יציבותה והמשך צמיחתה של הקבוצה. הראל ממשיכה לשמור על מעמדה בענף הביטוח, לצד איתנות פיננסית גבוהה", וזאת "על רקע התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים בישראל ובחו"ל".

במקביל הודיעה הקבוצה הציבורית על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-64.2 מיליון שקל לבעלי המניות בסוף החודש הנוכחי, ויתרת הרווחים לחלוקה תעמוד על יותר מ-4.2 מיליארד שקל לאחר חלוקת הדיבידנד האמור. אגב זאת, לאחרונה הודיעה הקבוצה לעובדיה כי שכר המינימום לעובדים בקבוצה, כולל עובדי הקבלן, יעמוד על 6,000 לחודש. עתה מפרטת החברה, כי "הגידול בעלות השכר השנתית אינו מהותי לתוצאות הכספיות או ההון של הראל ביטוח".

בפעילות העסקית רשמה החברה הפסד בתחום ביטוח החיים, לצד רווחים בערך מוחלט נמוך בהרבה בפנסיה ובגמל והשתלמות - הן במחצית כולה והן ברבעון השני. במגזר הביטוח הכללי חלו שתי מגמות: מצד אחד, ברבעון השני עברה החברה מהפסד אשתקד לרווח השנה, אך בשקלול שני הרבעונים הראשונים השנה, הרי שהחברה עברה מרווח אשתקד להפסד במחצית הראשונה השנה.

במגזר הבריאות, שבו הראל מובילת השוק, רשמה החברה את הרווח המגזרי הגבוה ביותר שלה, וזאת בשתי תקופות הדיווח. לצד זאת, הפעילות בחו"ל, בטורקיה וביוון, רווחית גם כן בשתי תקופות הדיווח, בעוד שבית ההשקעות של הקבוצה - הראל פיננסים - רשם הצטמקות ניכרת בתוצאותיו, הן ברבעון והן במחצית הראשונה כולה.