בנק ישראל שוקל כללי חלוקת דיבידנד אחידים בבנקים

המטרה היא להקטין את האי ודאות שקיימת כיום לגבי חלוקת המטרה ובכך לשפר את היחס של המשקיעים כלפי הבנקים, הנסחרים כיום במכפיל הון של 0.7 בממוצע

חדוה בר / צילום: בנק ישראל
חדוה בר / צילום: בנק ישראל

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר שוקלת להנהיג כללים אחידים לחלוקת דיבידנד על ידי הבנקים, כך נודע ל"גלובס". בר בוחנת אפשרות לקבוע פרמטרים שונים כגון יחסי הון ורווחיות, שעל בסיסים יקבלו הבנקים אישור לחלק דיבידנד.

המטרה ביצירת הכללים היא להקטין את האי ודאות שקיימת כיום לגבי חלוקת הדיבידנד בבנקים, ובכך לשפר את היחס של המשקיעים כלפי מניות המגזר. נזכיר כי כיום הבנקים נסחרים במכפיל הון של 0.7-0.8 בלבד. בבנק ישראל מוטרדים מרמות המכפילים הנמוכות, המעידות על אמון נמוך של המשקיעים כלפי הבנקים.

דיבידנד הוא פרמטר חשוב בהחלטה של משקיעים בבחירת השקעותיהם. בעבר בלטו מניות הבנקים עם תשואות דיבידנד גבוהות בבורסה בת"א. הבנקים יכלו לחלק דיבידנד כמעט ללא מגבלה, בהתאם להחלטת הדירקטוריון. אלא שמצב זה השתנה בעקבות המשבר הפיננסי העולמי של 2008. בנק ישראל עצר אז את חלוקת הדיבידנדים, ומאז אישר במשורה חלוקת דיבידנד, וגם אז - לא לכל הבנקים.

כיום, התנאים של בנק ישראל לחלוקת דיבידנד אינם שקופים, והם נתונים לשיקול הדעת של הפיקוח על הבנקים. כך למשל, לבנק דיסקונט אין אישור לחלק דיבידנד, על אף שהבנק כבר הגיע ליעד הלימות ההון שלו. לעומת זאת מזרחי טפחות, שהוא בעל יחס הלימות הון דומה, ניתן אישור לחלק דיבידנד של 15%. ההבדל נעוץ ככל הנראה בכך שמזרחי טפחות נהנה משיעורי הרווחיות הגבוהים ביותר במערכת, בעוד דיסקונט מתאפיין בשיעורי רווחיות נמוכים בפעילות השוטפת ומיחס יעילות חלש.

לבר חשובה מערכת היחסים של הבנקים גם עם שוק ההון ובעלי המניות. עדות לכך ניתן היה לראות כשהיא החליטה באחרונה לאשר למשקיעים המוסדיים להגדיל את החזקותיהם בבנקים מ-5% ל-7.5%, אף שקודמה בתפקיד, דודו זקן, התנגד לכך נחרצות.

כעת בוחנת בר כאמור גם את הגברת השקיפות בנושא חלוקת הדיבידנד. יחד עם זאת, ההחלטה להחיל כללים אחידים לכל הבנקים אינה טריוויאלית, שכן לכל בנק נתונים שונים ואתגרים אחרים בפרמטרים השונים. כמו כן, אם ייקבעו כללים רשמיים, תאבד למעשה בר כוח שיש בידיה כיום בקביעת חלוקת הדיבידנד בבנקים.

כיום הבנק היחיד שאין עליו מגבלה בחלוקת דיבידנד הוא הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, הנהנה מיחס הלימות ההון הגבוה במערכת הבנקאית. בנק הפועלים רשאי לחלק דיבידנד של עד 20% מהרווח הנקי. בפועלים, שבשליטת שרי אריסון, רוצים להעלות את שיעור הדיבידנד, ולפי הערכות הם יקבלו אישור לכך רק לאחר שיסיימו את פרשת החקירה של הרשויות האמריקאיות בשנה הבאה.

מזרחי טפחות, שבשליטת משפחת ורטהיים ומשפחת עופר, מחלק כאמור דיבידנד של 15% מהרווח, וככל הנראה הוא יגדיל את שיעורו לאחר שיגיע ליעד הלימות ההון שקבע בנק ישראל.ואילו בנק לאומי ודיסקונט הם היחידים שעדיין לא מחלקים דיבידנד - לאומי בשל אתגרי ההון ודיסקונט בשל הרווחיות הנמוכה ויחס היעילות החלש. לפי הערכות, שני הבנקים ישובו לחלק דיבידנד רק לקראת שנת 2018.

מצב הדיבידנדים בבנקים
 מצב הדיבידנדים בבנקים