בסרט הזה כבר היינו

סימן השאלה סביב הצעות הרכש של החברות הסיניות

מגדל הוורד שבו יושבים משרדי הפניקס בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
מגדל הוורד שבו יושבים משרדי הפניקס בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

מניות קבוצת הביטוח הפניקס  הגיבו בעליות שערים חדות בשבוע שעבר לידיעה על ההסכם למכירת השליטה בחברה לידי רוכשת סינית העונה לשם יאנגו השקעות. ימים ספורים קודם לכן הגיבו המשקיעים בחברת מיטב דש בהתלהבות לא מבוטלת לידיעות על המגעים למכירת השליטה בחברה לקרן XIO, שגם היא מקושרת לסין.

בסרט הזה, של עסקאות על הנייר למכירת השליטה בגופים מוסדיים מקומיים למשקיעים זרים בכלל, וסיניים בפרט, היינו בשנים האחרונות יותר מפעם אחת - ונכון להיום אף הסכם שכזה לא הבשיל לכדי עסקה. מעניין לציין כי המשקיעים בחוב של הפניקס ושל מיטב דש הגיבו באדישות לידיעה על מזכר ההבנות למכירת השליטה לתאגיד סיני, ויתכן שבכך הם מבטאים טוב מהמשקיעים במניות את ההערכה כי גם עסקאות אלו כמו הקודמות, לא יבשילו.

למיטב הבנתנו, מי שאמור היה להביע התלהבות מן העסקה הם בעלי המניות של קבוצת דלק , בעלת השליטה בהפניקס, שבתרחיש של השלמת העסקה יזכו למנת מזומנים דשנה בסך 1.95 מיליארד שקל, תמורת 52.3% ממניות חברת הביטוח (מחיר הגבוה ב-60% ממחיר השוק). אולם, בעלי המניות בדלק הגיבו אף הם באדישות לדיווח, תוך הערכה כי הדרך להשלמת העסקה עדיין ארוכה.

שנים ארוכות מעריכים האנליסטים כי השווי הכלכלי של חברות הביטוח גבוה מהותית משווי השוק שלהן, ואולם הלכה למעשה טרם בוצעו עסקאות המביאות לידי ביטוי את הפער בין השווי הכלכלי לשווי השוק. לפיכך, עסקת הפניקס, ככל שתושלם, עשויה להטיב עם כלל בעלי המניות בחברות הביטוח המקומיות הפועלות בענף מוכה רגולציה. היה והעסקה תאושר בסופו של יום על ידי הרגולטור המקומי, תהיה בכך בשורה מצוינת לבעלי המניות של כלל ביטוח, שכן הדבר יגדיל את ההסתברות שבעלת השליטה בחברה זו (אי.די.בי) תוכל למצות את הפוטנציאל הכלכלי החבוי בה.

המשקיעים בכלל ביטוח כבר התייאשו מהאפשרות שהרגולטורית המקומית תנפק תעודת כשרות להעברת השליטה בחברה לגוף שאינו נמנה עם חבורת הצמרת של המוסדות הפיננסיים הגלובליים - שמצדם אינם מבצעים צעדים אופרטיביים על מנת לרכוש גוף פיננסי ישראלי.

השלמת מכירת השליטה בהפניקס ומיטב דש לקרנות השקעה בעלות מעורבות סינית בולטת, תוכיח הלכה למעשה כי לרגולטור המקומי אין הסתייגות גורפת מהעברת שליטה בגוף מוסדי מקומי לידיים סיניות. בכך תיסלל הדרך לעסקאות נוספות של תאגידים זרים, וסיניים בפרט, בשוק ההון הישראלי, אשר השליטה ברוב הגופים המוסדיים בו מצויה על המדף זה שנים, והרוכשים אינם ניצבים בתור.

ביצועי יתר בהנחת מכירת שליטה בפרמיה

מדד מניות הביטוח ירד מתחילת השנה בכ-4%, ואילו מניית הפניקס מציגה עליות שערים של כ-12% בפרק זמן זה; מניית מיטב דש זינקה מתחילת השנה בכ-50%, בעוד שמדד ת"א פיננסים עלה בכ-1.5% בלבד. ביצועי היתר הבולטים הללו הם בין השאר פועל יוצא של הערכה לפיה השליטה בחברות תימכר בתמורה הגבוהה מהותית ממחיר השוק.

סביר להניח כי מרבית המשקיעים היוצאים מגדרם למשמע הדיווח על העסקאות המסתמנות למכירת השליטה בהפניקס ובמיטב דש, אינם תולים תקוות גדולות ביכולות הניהול של הרוכשות מסין, ולו מהסיבה שהם אינם מכירים את היכולות הללו. ההסבר המרכזי אשר אנו מוצאים לאופטימיות של המשקיעים הוא, הערכתם כי הרכישה הינה שלב ראשון בדרך למחיקת מניות החברות הללו מהמסחר, באמצעות הצעות רכש שיגישו הבעלים החדשים. הצעת רכש מלאה למניות הפניקס ומיטב דש היא אסטרטגיה מתבקשת עבור הרוכשים הזרים, ובמקרה כזה צפויים גם בעלי מניות המיעוט בחברות לזכות לתג מחיר נדיב ביחס לשווי השוק.

משקיעים הבוחנים את השקעתם לטווחים ארוכים, בהחלט יכולים לראות תרחיש שכזה בהסתברות בלתי מבוטלת. ואולם, יש לזכור כי שוק ההון המקומי בכלל וענף הביטוח בפרט עוברים מהפכות ענק בימים אלה, ואיש אינו יכול לנבא מה יהיו מחירי השוק של מניית הפניקס ומניית מיטב דש ביום בו קרנות ההשקעה הזרות יבחרו אם בכלל לבצע הצעת רכש מלאה למניות הללו. הצטיידות במניות אלו אך ורק על בסיס הרציונל של הצעת רכש מלאה הנמצאת מעבר לפינה, ולא על בסיס ניתוח אופק הרווחיות העתידי, היא אסטרטגיית מסחר מסוכנת.

הכותב הינו האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.