התרומה של ציידי הכישרונות להתרחבות פערי השכר

מחקר חדש גורס כי יש עוד גורם שאחראי במידה רבה לקצב הגבוה של עליית שכר המנהלים: ציידי הכישרונות אחראים על 30%-50% משיעור עליית השכר של המאיון העליון של מקבלי השכר

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

ב-30 השנים האחרונות הפערים בין השכר הממוצע של מנכ"לים ומנהלים בכירים לבין השכר הממוצע של עובד באותו משק רק התרחבו, ויש לכך לא מעט הוכחות מספריות, בישראל ומחוץ לה. "גלובס", שעוקב אחרי שכר המנהלים בחברות הציבוריות בישראל כבר 22 שנה, מדגיש את המגמה הזאת מדי שנה בשנה ואפילו "מודה באשמה": לעיתונות הכלכלית יש חלק בעלייה העקבית של עלויות השכר של המנהלים, כי כשתלוש השכר שלך ושל עמיתיך למקצוע פרוש לעיני כול, יש בידיך קלף מיקוח משמעותי מול המעסיק שלך.

אבל אנחנו לא האחראים היחידים. הקפיטליזם עשה ועושה את שלו, וכך גם התחרות על כישרונות ורדיפת הבצע. כעת מחקר חדש גורס שיש עוד גורם שאחראי במידה רבה לקצב הגבוה של עליית שכר המנהלים: ציידי הכישרונות (Headhunters), אלה שתפקידם הוא לאתר עובדים למשרות בכירות.

אלקסיי גורן, חוקר באוניברסיטת בוצ'וני (Bocconi) שבמילאנו, איטליה, חקר את הנושא והגיע למסקנה די מעניינת: 30%-50% משיעור עליית השכר של המאיון העליון של מקבלי השכר (ה-1% העליון) מוסברים על ידי עבודת ציידי הכישרונות, כלומר ההזדמנויות שהם מציעים למנהלים שהם מאתרים. במקרה של העשירון העליון (ה-10% העליונים) מדובר על תרומה משמעותית יותר לדבריו: 50%-95%, כלומר יש מקרים שבהם שיעור עליית השכר מוסבר רובו ככולו על ידי עבודת ציידי הכישרונות.

ואיך בדיוק הגיע גורן למסקנה הזאת? באופן כללי, די הגיוני שכאשר מישהו רוצה בך באופן ספציפי כעובד - במקום שאתה תטלפן אליו, תשלח לו קורות חיים בתקווה שיזמן אותך לראיון ולבסוף יבחר בך - המחיר שלך (עלות השכר) עולה. ככה זה עובד, ולא רק בשוק התעסוקה. ביקוש והיצע, היצע וביקוש.

אך ההסבר הוא מורכב יותר. ומאחר שלא פשוט לתרגם תרומה של גורם מסוים (נתון לא מספרי) לקצב עליית השכר (נתון מספרי מאוד), צריך ללכת לפחות 30 שנה אחורה, כפי שעושה גורן במחקרו.

בארה"ב, קנדה ובריטניה, פערי השכר גדלו בעקביות משנות ה-70 בעוד שברוב מדינות אירופה הקונטיננטלית הפערים גדלו קלות. בארה"ב, הנתח של המאיון העליון של מקבלי השכר (ה-1% העליון) מתוך סך הוצאות השכר עלה מ-5.1% ב-1970 ל-10.9% בשנת 2010, כלומר קצת יותר מהוכפל בתוך 40 שנה. בצרפת הוא נותר יציב: 6%-7%. הנתח של העשירון העליון (10% העליונים) עלה באותה תקופה מ-25.7% ל-34.5% בארה"ב ונותר יציב - 25%-27% - בצרפת.

"השכר של עובד בעל כישורים בחברה טובה הוא מותאם יותר מאשר השכר של אותו עובד בחברה גרועה", מסביר גורן במחקרו, "וכאשר לעובדים בעלי כישורים ולחברות מאוד פרודוקטיביות יש ערוצים נפרדים להיפגש, השכר של עובדים כאלו יעלה בקצב גבוה יותר לעומת שכר של יתר העובדים, וכך פערי השכר יתרחבו. השימוש בציידי כישרונות משפר את תהליך המיון של עובדים על ידי מעסיקים, בעיקר כשמדובר במנהלים בכירים, ולכן יש גידול בפערי השכר".

ועוד כותב גורן: "עובדים טובים שעובדים בחברות טובות לא יחפשו באופן אקטיבי עבודות טובות עוד יותר, אך כאשר צייד כישרונות יוצר איתם קשר הם עשויים לשקול את הצעת העבודה שלו. לפי מחקר של Capelli&Hamori משנת 2013, יותר מחצי מהמנהלים מוכנים לשקול הצעת עבודה כשצייד כישרונות יוצר איתם קשר".

חברות המתמחות בציד כישרונות החלו לפעול בשנות ה-50 של המאה הקודמת, אך בעשור הראשון של פעילותן הן לא היו פופולריות או מצליחות במיוחד. "אז היה קשה לנהל מאגרי מידע של מועמדים פוטנציאלים ולהגיע אליהם. בשנות ה-80, כשגבר השימוש במחשבים, לחברות אלו היה קל יותר ליצור מאגרי מידע כאלו ודי מהר הן היו טובות יותר בסריקת מועמדים ממחלקות משאבי אנוש הפנימיות של החברות שחיפשו עובדים. כך גדלה הפופולריות שלהן", טוען גורן.

לדבריו, היתרון העיקרי של חברות כאלו לעומת מחלקות משאבי אנוש פנימיות הוא שהן יכולות ליצור קשר עם מועמדים שאינם מחפשים עבודה באופן אקטיבי, ולכן יכולות למצוא את המועמד הטוב ביותר לתפקיד ולא את המועמד הטוב ביותר בשוק, כשההגדרה 'בשוק' (On the market) פירושה מועמדים שכן מחפשים עבודה באופן אקטיבי. כך גדלו הכנסות חברות אלו מ-5 מיליארד דולר ב-2004 ל-10.6 מיליארד דולר ב-2013, כלומר פי 2 בתוך עשור.

ועוד משהו: אף שקשה להעריך את השיעור המדויק של העסקת עובדים באמצעות ציידי כישרונות, כי רשימת הלקוחות של "ציידים" כאלה היא סודית, לפי דוח משנת 2013 של IACPR (International Association for Corporate & Professional Recruitment), 54% מהמשרות בשכר שנתי של יותר מ-150 אלף דולר נתפסות הודות לעבודת ציידי כישרונות ורוב יתר המשרות נתפסות על ידי מינויים פנימיים, כלומר קידומים. במילים אחרות, ציידי כישרונות אחראים על עיקר המינויים החיצוניים ברמות השכר הגבוהות.

"הודות לציידי כישרונות, חברות מאוד פרודוקטיביות משודכות באופן בלעדי עם עובדים בעלי כישורים, ושידוך זה בדרך כלל יותר מוצלח מבחירה רנדומלית במועמדים. לכן, שידוך כזה מגולגל לשכר גבוה יותר שמוצע למועמד", מסביר גורן במחקרו. "זה הכול עניין של שידוך כמה שיותר מקצועי".

יוצאים לציד ומעלים את השכר-2
 יוצאים לציד ומעלים את השכר-2