טים קוק זועם על החלטת הנציבות האירופית: "זבל פוליטי"

הנציבות האירופית הטילה השבוע על אפל קנס של 13 מיליארד אירו, בטענה כי זכתה לתשלום מס מופחת ולא חוקי שפגע בתחרות ■ מנכ"ל אפל הגיב להחלטה וטען כי היא מונעת מ"סנטימנט אנטי-אמריקאי בקרב חברי הנציבות"

טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס

ההחלטה הדרמטית להטיל על אפל קנס של 13 מיליארד אירו (14.5 מיליארד דולר) בגין תשלום מסים מופחת במשך יותר מעשור, טלטלה את ענקית הטכנולוגיה כמו גם חברות זרות שפועלות באירלנד ומדינות אחרות באיחוד האירופי. טים קוק, מנכ"ל אפל , הגיב לראשונה להחלטה וכינה אותה "זבל פוליטי" (total political crap) שלחלוטין לא הוגנת עם החברה.

בראיון בלעדי שהעניק לעיתון האירי "Irish Independent", קוק תקף בחריפות את ההחלטה של הנציבות האירופית ביום שלישי להורות לאפל להשיב סכומי עתק, בתוספת ריבית, בטענה שחברת הטכנולוגיה האמריקאית זכתה לסיוע לא חוקי מצד ממשלת אירלנד לאורך שנים, דבר שפגע בתחרות באירופה.

קוק טען כי ההחלטה של הנציבות האירופית היא למעשה ניסיון לבצע הרמוניזציה של שיעורי המס באיחוד האירופי ואפל נבחרה לשמש כ"שעיר לעזאזל" בשל סנטימנט אנטי-אמריקאי בקרב חברי הנציבות. "אני מרגיש שההחלטה הזו הייתה מבוססת על מניעים פוליטים, אני משוכנע בזה", אמר קוק.

 

לא רק קוק זעם על החלטת הנציבות האירופית, הבית הלבן ומשרד האוצר הגיבו בזעם לפסיקה והזהירו שהיחסים הכלכליים בין ארה"ב לאיחוד האירופי עלולים להיפגע מפסיקת הנציבות. 

אפל ואירלנד הודיעו שהן יערערו על החלת הנציבות האירופית, אבל לפי הערכות בשוק, ההחלטה תאושר בבתי המשפט, היא תשנה את החשבון שמחזיק את רווחי החברות האמריקאיות בחו"ל, אם פירושה יהיה מסים גבוהים יותר במדינות כמו אירלנד.