גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה קורה כשבעל דין נפטר?

מה קורה בסיטואציה בה במהלך ניהולם של הליכים משפטיים נפטר בעל דין? היות שמוות הוא מופע שכיח ופטירת בעל דין הינה סיטואציה יומיומית, ניתן היה לצפות, כי במקרה זה יחולו כללים ברורים, אשר יסדירו בצורה מיטבית, או לפחות סבירה, את המשך ניהול ההליך המשפטי על אף פטירתו של בעל הדין.

בית משפט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אלא, שלעניות דעתנו, הדין הקיים אינו כולל הוראות המסדירות סיטואציה זו בצורה ראויה ו/או יעילה. במצב הקיים, פטירתו של בעל דין תביא במקרים רבים לעיכוב משמעותי בהמשך ניהול ההליך ולחוסר וודאות, אשר יפגעו בבעלי הדין; לא מן הנמנע גם שפטירתו של בעל דין תוביל לעיוות דין ולהתרחשותה של "תאונה משפטית".

ניקח למשל את הסיטואציה בה תוך כדי ניהול ההליך המשפטי (וטרם סיומו) נפטר הנתבע. במקרה זה, אין בנמצא פרוצדורה המופעלת כברירת מחדל - הדעה לפיה במות בעל דין עזבונו נכנס לנעליו הינה טעות משפטית נפוצה; אף על פי שעיון בפסיקת בתי המשפט יגלה מספר רב של דוגמאות בהן מונה עיזבונו של פלוני שנפטר, כבעל דין במקומו, לחוד או יחד עם יורשיו, הרי שעיזבון הוא איננו אישיות משפטית, והוא אינו יכול להיות בעל דין.

אז מה כן קורה כשבעל דין נפטר? איך ממשיכים מכאן? הכלל הקבוע בתקנה 36 לתקנות סדר הדין האזרחי הוא שתובענה לא תפוג משום שאחד מבעלי הדין נפטר. אם הפטירה אירעה לאחר שהדיון הסתיים, רשאי בית המשפט ליתן פסק דין. אך מה לגבי הסיטואציה בה נפטר בעל דין בטרם הסתיים הדיון? תקנה 38 מספקת לכאורה את הפתרון למקרה זה. תקנה 38 מסמיכה את בית המשפט (לרבות רשם) להורות, כי מנהל העיזבון, או היורשים, או הנאמנים או חליף אחר של בעל הדין שנפטר, יהיו לבעלי דין במקומו.

בפסיקת בית המשפט העליון נקבע, כי דרך המלך היא, שמנהל העיזבון או יורשיו של בעל הדין שנפטר יהוו את חליפיו; על כן, על דרך כלל, יהיה זה מן הראוי להמתין להוצאת צו קיום צוואה או צו ירושה, או מינוי מנהל לעיזבון, בטרם יינתן צו לחילופו של בעל הדין שנפטר.

אלא שדרך המלך לפיה ימתין בית המשפט להוצאת צו קיום צוואה או צו ירושה (או עד למינוי מנהל עיזבון) הינה במקרים רבים דרך חתחתים. על פי רוב, לוקח זמן עד אשר מתקבל צו קיום צוואה או צו ירושה (או עד שמתמנה מנהל לעיזבון). ראשית, היורשים הפוטנציאליים, על פי דין או על פי צוואה, לא תמיד ימהרו לפנות ולהוציא צו קיום צוואה/צו ירושה מיד לאחר הפטירה; לעיתים הם ימתינו עד תום תקופת האבל ורק אז יפנו לטפל בעניינים אלה, ויחלוף זמן נוסף עד אשר יתארגנו ויפנו בבקשה מתאימה לרשם לענייני ירושה. אלא שגם אז, עשויות להיות מוגשות התנגדויות לבקשה למתן צו קיום צוואה/צו ירושה, שיובילו לעיתים לניהול הליכים משפטיים שעשויים לארוך שנים, שרק בסופם ייקבעו יורשיו החוקיים של בעל הדין שנפטר.

במצב זה, עולה בין היתר השאלה, מה אשם בעל הדין שכנגד, אשר הלכה למעשה "נתקע" בהליך המשפטי ואינו יכול עוד לקדמו; כך למשל, תובע שסבל נזק ממוני עקב עוולה שעוול כלפיו נתבע, אינו יכול להמשיך ולנהל את התביעה שהגיש נגד הנתבע, באמצעותה הוא מבקש להיפרע את נזקיו, וזאת עקב פטירתו של הנתבע. קשה לקבל מצב שכזה, ואין כל הצדקה, כי מלחמות בין יורשי הנתבע או סתם השתהות מצידם בהסדרת נושא הירושה, יעכבו את התובע בקבלת סעד בגין הנזק שנגרם לו.

גם אם "יתמזל מזלו" של התובע, ולבקשה שתוגש למתן צו קיום צוואה/צו ירושה (או למינוי מנהל עיזבון) בעניינו של הנתבע לא יוגשו התנגדויות (מה שעלול כאמור לגרום לכך שיחלפו שנים עד שייקבעו יורשיו החוקיים של הנתבע), הרי שהדין אינו קובע זמן מוגדר במהלכו יש להשלים את הליכי הוצאת צו קיום הצוואה או צו הירושה. האמור לעיל נכון גם למצב בו התובע הוא בעל הדין שנפטר, וההתייחסות למצב בו הנתבע נפטר נעשתה רק לצורך הדוגמא.

אינדיקציה לגבי פרק הזמן בו יושהה ההליך המשפטי לצורך הוצאות צו קיום צוואה/צו ירושה לבעל הדין שנפטר ניתן לקבל מפסק דינו של בית המשפט העליון גד מכלוף נ' פקיד שומה נתניה . באותו עניין, ביקשו באי כוחו של בעל דין שנפטר (המערער), מספר רב של ארכות לצורך בירור זהות יורשיו של בעל הדין שנפטר. בית המשפט נעתר לאותן בקשות ארכה מרובות ואף העניק שהות נוספת לצורך בירור זהות היורשים. כלומר, פטירתו של בעל הדין גרמה לעיכוב של חודשים ארוכים בבירור ההליך המשפטי.

מדובר כמובן במצב שרחוק מלהיות אידיאלי, בו הליך משפטי, אשר במחוזותינו מתברר בלאו הכי במשך תקופה ארוכה (לרוב מדובר בשנים), יתעכב בצורה משמעותית עקב פטירתו של אחד מבעלי הדין - כאמור סיטואציה שכיחה וטבעית.

הדין אינו מחייב את בית המשפט בפניו מתנהל ההליך המשפטי להמתין להוצאת צו ירושה/צו קיום צוואה, אלא נותן בידי בית המשפט פתרונות נוספים. תקנה 38 מאפשרת לבית המשפט למנות לבעל הדין שנפטר "חליף אחר" ולא להמתין עד שייקבעו יורשיו החוקיים של בעל הדין שנפטר אשר יוכלו להיכנס בנעליו.

פתרון זה, אף על פי שהוא עשוי למנוע את השהיית ההליך המשפטי לפרק הזמן שנדרש לצורך בירור זהות היורשים (או לקצרו בצורה משמעותית), טומן בחובו סכנות. טול למשל מקרה, בו בית המשפט יחליט שלא להמתין עד לבירור זהות יורשיו של בעל הדין שנפטר, וימנה יורש פוטנציאלי של בעל הדין שנפטר (כמו למשל את בנו) לחליפו של בעל הדין שנפטר. אותו חליף שמונה על ידי בית המשפט ייקח לידיו את ניהול ההליך המשפטי ויבצע פעולות כאלה ואחרות, אשר מטבע הדברים, ישפיעו על תוצאות ההליך המשפטי. בהמשך יתברר, כי החליף שמינה בית המשפט, אינו היורש החוקי של בעל הדין שנפטר, וכי בצוואה שהפקיד אצל עורך דין פלוני, קבע המנוח את שכנו כיורשו החוקי. במצב זה, עשוי היורש החוקי (שכנו של המנוח) לטעון, כי מאחר שהוא לא צורף להליך המשפטי כחליפו של המנוח, הרי שהקביעות שנקבעו בהליך המשפטי אינן מחייבות אותו. מדובר כמובן במצב לא רצוי (לשון המעטה), בו התרחשה מעין "תאונה משפטית", שעה שאותו חליף שמונה על ידי בית המשפט ייתכן וביצע פעולות שאינן על דעתו של מי שנקבע בסופו של דבר כיורש החוקי של המנוח, שלא בהכרח מחייבות את היורש החוקי וייתכן ואף גרמו לו נזק. זו בדיוק הסיבה שבתי המשפט העדיפו שלא לילך בדרך זו וקבעו, כי המתנה עד שיתבררו יורשיו החוקיים של הנפטר היא דרך המלך.

הדין הקיים, על חלופותיו השונות כפי שהוצגו לעיל, רחוק אפוא מלהניח את הדעת. יצוין גם, כי פנייה של עורכי דינו של בעל הדין שנפטר לבית המשפט, בבקשה לעיכוב ההליך עד לבירור זהותם של יורשי המנוח, שהינה פרקטיקה שכיחה (כפי שנעשה גם בעניין מכלוף שנזכר לעיל), היא כשלעצמה בעייתית, שכן עם פטירתו של בעל הדין, פוקע ייפוי הכח של עורכי דינו והם אינם מוסמכים עוד לפעול בשמו. למעשה, ברגע שבעל דין נפטר, אין מי שמוסמך לפעול בשמו.

ייתכן ומוטב שהמחוקק יידרש לסיטואציה שכיחה זו וידאג להסדרתה בצורה טובה יותר.

המשך המצב הקיים, למותר לציין, גורם, בנוסף על התרחישים הבעייתיים שתוארו לעיל, גם לחוסר וודאות. כך לצורך הדוגמא, במצב בו בעניינו של בעל הדין שנפטר התנהלו מספר הליכים משפטיים שונים בערכאות שונות - גם זו אינה סיטואציה נדירה כל כך - לפטירתו עלולה להיות תוצאות שונות, בכל אחד מן ההליכים בהן היה המנוח בעל דין. כך למשל יכול בית משפט א' להחליט שהוא ממתין עד שתתברר זהות יורשיו של המנוח, גם אם פירוש הדבר הוא עיכוב ההליך למשך תקופה ארוכה, ובית משפט ב' יכול להחליט שהוא ממתין 60 יום בלבד ואם עד אז לא תתברר זהות היורשים, ימנה הוא בעצמו חליף למנוח. מדובר כמובן בתוצאה לא רצויה, אשר עשויה לכאורה להוביל למצב לא הגיוני, בו ייקבעו למנוח חליפים שונים בהליכים שונים המתנהלים בעניינו.

לכותבי מאמר זה אין פתרון כולל לבעיה נושא מאמר זה, אולם הם מציעים כפתרון אפשרי, כי עם פטירתו של בעל דין, ימנה בית המשפט בעל תפקיד, אשר יהיה נתון לפיקוחו; בעל תפקיד זה ייכנס בנעליו של בעל הדין שנפטר וימשיך לנהל את ההליך באופן שימנע את עיכוב בירור ההליך ואת הפגיעה האפשרית בבעלי הדין כתוצאה מכך, ובנוסף, ישמור על העיזבון וידאג לזכויותיהם של מי שייקבעו כיורשיו החוקיים של בעל הדין שנפטר; אפשר שאותו בעל תפקיד יהיה מנהל עיזבון זמני שימונה על ידי בית המשפט. פתרון זה מצריך כמובן עוד מחשבה מרובה והסדרתם של סוגיות שונות, כמו למשל שכר טרחתו של אותו בעל תפקיד, האחריות לפעולות שיבצע (ולנזקים אפשריים שייגרמו כתוצאה מפעולותיו) וכו'.

הכותבים הינם ממשרד עורכי הדין צברי-פרקש ושות', עורכי דין

עוד כתבות

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות