שיכון ובינוי תבנה דירות לשכירות ארוכת-טווח בי-ם ב-66 מ' ש'

המתחם מחולק לשני מגרשים שונים (דרומי וצפוני), עליהם ניתן להקים 279 יחידות דיור בסך-הכול, כולן להשכרה ארוכת-טווח

הדמיית פרויקט ההשכרה בירושלים בו זכתבה שיכון ובינוי / הדמיית הפרויקט: ASSAF PEREZ
הדמיית פרויקט ההשכרה בירושלים בו זכתבה שיכון ובינוי / הדמיית הפרויקט: ASSAF PEREZ

קבוצת שיכון ובינוי יחד עם שיכון ובינוי נדל"ן מקבוצת אריסון זכתה במכרז לבניית, הפעלת וניהול פרויקט להשכרה ארוכת-טווח בירושלים. הצעתה הזוכה עמדה על 66 מיליון שקל. מדובר במכרז שפורסם לפני מספר חודשים על ידי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" ורשות מקרקעי ישראל, נדחה פעם אחת, וננעל להגשת הצעות ביום שני בשבוע שעבר. נציין כי זו הפעם הראשונה ששיכון ובינוי זוכה במכרז להשכרה ארוכת-טווח כאשר החברה ניגשה גם למכרזים קודמים אך לא הצליחה לזכות בעבר. במקביל, במכרז נטלו חלק גם החברות אביב, אזורים, אחים חסיד, דונה ורובינשטיין.

המכרז האמור התייחס למתחם אלנבי בירושלים, המחולק לשני מגרשים שונים (דרומי וצפוני) עליהם ניתן להקים 279 יחידות דיור סך-הכול, כולן להשכרה ארוכת-טווח. כמו בכל מכרז ממשלתי לדיור להשכרה שפורסם עד היום, 25% מתוך מלאי הדירות, יושכרו לזכאי משרד השיכון בדמי שכירות מפוקחים שאמורים להיות נמוכים בכ-80% ממחיר השוק.

המתחם הדרומי, בשטח כ-11.1 דונם, ממוקם במשולש הרחובות דניאל ינובסקי, חנוך אלבק, שמואל לופו והמתחם הצפוני, בשטח כ-6 דונם, ממוקם בין הרחובות חנוך אלבק וקדושי סלוניקי. הפרויקט כולל כאמור 279 דירות בסך-הכול בשטח עיקרי של כ-25 אלף מ"ר. עוד במסגרת זכויות הבנייה גם שטחי מסחר בהיקף 500 מ"ר אותם יבנה הזוכה במכרז ואותם יוכל למכור בשוק החופשי לאחר אכלוס דירות המגורים. הבנייה הפרויקט תיעשה ב-13 בניינים בני עד 6 קומות. במסגרת המכרז ישנן גם כמה מטלות ציבוריות באחריות היזם - הקמת שלושה גני ילדים בקומת הקרקע של אחד מבנייני המגורים בשטח של כ-530 מ"ר ופיתוח שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) בהיקף 10 דונם. שתי המטלות מהוות תנאי לקבלת היתר הבנייה ותנאי לקבלת אישור האכלוס של הפרויקט (טופס 4).

המכרז מגדיר מראש גם לוחות זמנים לבניית הפרויקט על פי אבני-דרך. כך, תוך שישה חודשים מרגע הזכייה במכרז יצטרך הזוכה להגיש את התכנון המוקדם לאישור "דירה להשכיר", שלושה חודשים מאוחר יותר את התכנון הסופי, וארבעה חודשים לאחר מכן את התכנון המפורט לפרויקט. על הזוכה יהיה להוציא היתר בנייה תוך 19 חודשים מרגע הזכייה, לסיים את בניית השלד תוך 29 חודשים מרגע הזכייה ולהשלים את הבנייה להוציא אישור אכלוס בתום 39 חודשים מרגע הזכייה. מדובר בלוח זמנים כולל של שלוש שנים ושלושה חודשים בסך-הכול.

מה המחירים?

על פי תנאי המכרז, החברה שתזכה תצטרך להקים לתפעל ולנהל את הפרויקט להשכרה למשך תקופה של 20 שנה מבלי אפשרות למכור את הדירות. רק בתום התקופה תוכל החברה למכור את הדירות בשוק החופשי, למעט סייג אחד, במסגרתו רשאית החברה שתזכה במכרז למכור את הנכס בשלמותו, לאחר אכלוסו, כנכס מניב. נזכיר שרבע מהדירות שייבנו עתידות להיות מושכרות לזכאי משרד הבינוי והשיכון במחיר מופחת.

על פי עיון במסמכי המכרז, מחיר מפוקח לדירת 2 חדרים בשטח כ-50 מ"ר צפוי לעמוד על 57 שקל למ"ר, כלומר, כ-2,850 שקל לחודש. מחיר מפוקח לדירת 3 חדרים, כ-75 מ"ר, עתיד לעמוד על 50 שקל למ"ר (כ-3,750 שקל). מחיר מפוקח לשכירת דירת 4 חדרים, כ-100 מ"ר יעמוד על 44 שקל (כ-4,400 שקל) ומחיר דירת 5 חדרים בשכר דירה מפוקח, 125 מ"ר, עתיד לעמוד על 42 שקל למ"ר (כ-5,250 שקל). נציין שלמחיר זה צפוי להתווסף דמי ניהול בשיעור מקסימלי של עד 4 שקל למ"ר. במקביל, המחיר מתייחס לדירות חדשות הכוללות חניה, מחסן ומרפסת. בחברת דירה להשכיר מדגישים כי מדובר במחירי אומדן לצורך המכרז וייתכן שיעודכנו בסמוך למועד האכלוס. במקביל, הסכומים צמודים למדד המחירים לצרכן. עוד נזכיר שהדירות האמורות יהיו מוכנות לאכלוס רק עוד למעלה משלוש שנים.

עוזי לוי, מנכ"ל "דירה להשכיר" אמר היום (ג') עם פרסום תוצאות המכרז כי "תוכנית 'דירה להשכיר באלנבי', כמו תוכניות 'הדסה הקטנה', המשתלה וראשון-לציון, והפרויקטים בחיפה, הרצליה, רמת השרון, תל-אביב, גן יבנה ושוהם, ייצרו מסה קריטית של אלפי יחידות דיור להשכרה ואלטרנטיבה אטרקטיבית לטווח ארוך. ביחד עם המאמצים הגדולים שמשקיעים שר האוצר ומטה הדיור הממשלתי, נוכל לראות כבר בתקופה הקרובה פתרונות דיור לאלפי זכאים וזוגות צעירים".

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "אני שמח על הצלחת מכרז נוסף לדיור להשכרה, תוכנית הדיור להשכרה מהווה נדבך חשוב בהשלמת תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר".

נזכיר כי בעוד בחברת דירה להשכיר מקדמים תוכניות במרץ, בשורה התחתונה עד היום פורסמו ונסגרו רק חמישה מכרזי השכרה ארוכת-טווח בישראל על פי המודל האמור. מדובר במכרזים ברעננה, בו זכתה קבוצת רובינשטיין, ברמת השרון בו זכתה קבוצת אביב, בהרצליה בו זכתה אפריקה ישראל, בחיפה ובמתחם הגדנ"ע בתל-אביב, שני מכרזים בהם זכתה קבוצת אשטרום. כל המכרזים הללו כללים 1,291 יחידות דיור בסך-הכול, כאשר כעת המכרז בירושלים עתיד להוסיף עוד 279 דירות למניין הדירות להשכרה.

בדירה להשכיר הוסיפו היום כי עד סוף השנה בכוונת החברה לפרסם שלושה מכרזים נוספים לפחות. מדובר במכרז בקריית ביאליק לבניית 400 יחידות דיור להשכרה ארוכת-טווח, מכרז בקריית גת לבניית 245 יחידות דיור להשכרה ארוכת-טווח ומכרז בעיר אשקלון לבניית 400 יחידות דיור גם הן לשכירות ארוכת-טווח.