"השוחד" בהדסה חוקי וממוסד: אז למה המשטרה נבהלה ממעטפות מזומנים?

חשבתם שקידום תורים תמורת תשלום היא עבירה על החוק? בפועל, היועמ"ש אסר זאת בבתי חולים ממשלתיים בלבד לפני יותר מעשור, אבל זה חוקי לחלוטין בבתי"ח ציבוריים

ביה"ח הדסה / צילום: איל יצהר
ביה"ח הדסה / צילום: איל יצהר

מי שקרא את הודעת המשטרה מיום חמישי האחרון בדבר "מעצר חשודים שהציעו שירותי רפואה פרטיים וקידום תורים תמורת תשלום כספי" בבית החולים הדסה בירושלים, עשוי לחשוב בטעות שקידום תורים תמורת תשלום היא עבירה על החוק. בפועל, הדבר נאסר בבתי חולים ממשלתיים בלבד לפי הוראת היועץ המשפטי לממשלה לפני יותר מעשור, אבל הוא חוקי לחלוטין בבתי חולים ציבוריים שמחזיקים בהם עמותות - כמו במקרה של הדסה, שערי צדק ומעייני הישועה.

אז למה בכל זאת במשטרה מדברים על פרשת הונאה חמורה? כי את הכסף בעבור קידום התורים קיבלו שני מאכערים, בלי להעביר את הסכומים המתבקשים לבית החולים. זה כל החטא הגדול, בלי לזלזל בו, חלילה. כל זמן שמחלקת הגבייה של מערך השר"פ (שירותי רפואה פרטיים) גובה את הכסף בעצמה, מבחינת משטרת ישראל ומשרד הבריאות אין שום בעיה להקדים תורים ולהעניק שירותי לוקסוס על חשבון האחרים שלא שילמו.

על-פי המשטרה, "בני משפחות החולים היו פונים לאחד החשודים אשר היה פועל מול גורמים בבית החולים לקידום עניינם, ואילו החשוד השני היה נשלח מטעמו לבני המשפחה ולוקח את התשלום, אותו סיכמו מראש, שהיה מועבר במזומן במעטפה".

מה המאכערים עשו עם הכסף, ואיך הצליחו לקבל תורים קצרים לרופאים בכירים? על-פי אחד החשדות, מספר רופאים קיבלו מהמאכערים חלק נכבד מהכסף, וזאת מבלי שהם מעבירים את הנתח הדרוש למחלקת השר"פ של בית החולים. לפי גרסת הרופאים, הם עצמם לא קיבלו שקל, אבל ביצעו את הניתוחים הפרטיים במסגרת השר"פ, לאחר שקיבלו הבטחה מהמאכערים כי התשלום יוסדר מול בית החולים כמתבקש.

השר"פ בהדסה ובשערי צדק לא כולל אמנם מעטפות מזומנים, אבל הכסף הפרטי בהחלט קונה תורים קצרים מאוד אצל הרופאים הבכירים ביותר, כאשר הם אלה שמקבלים את הנתח המשמעותי ממנו. עד להסכם ההבראה שנחתם לפני כשנתיים בין המדינה להנהלת הדסה, זכו הרופאים לכ-85% מהכנסות הפעולות שהם מבצעים במסגרת השר"פ, לעומת כ-75% כיום.

הסכם ההבראה קבע עוד כי לא יתבצעו יותר ניתוחים פרטיים במטופלים שהגיעו דרך המיון כדי שלא ינצלו את מצבם הרגיש, וכי הניתוחים הפרטיים יתקיימו רק בשעות אחר-הצהריים. ואולם, "גלובס" חשף בחודש יוני 2015 כי גם אחרי הסכם ההבראה, 73% מהניתוחים במסגרת השר"פ המשיכו להתקיים בשעות הבוקר. בחודש מאי השנה הפרסום קיבל תוקף רשמי כשהנתונים פורסמו בדוח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא.

כשבוחנים את הממצאים לפי מחלקות, מגלים תמונה הרבה יותר מדאיגה עם ניתוחים פרטיים בהיקף של יותר מ-90% בחלק מהמחלקות. כך למשל, במחלקת העיניים בהדסה עין-כרם, שיעור הניתוחים הפרטיים בבוקר מגיע לכדי 93%; אשפוז יום כירורגי עיניים: 91%; באשפוז יום אורתופדי ביחידת הארתרוסקופיה: 98%; וביחידת הפודיאטריה באשפוז יום כירורגי: 100%.

במילים אחרות, מחלקות שלמות בבית חולים ציבורי שאמור לספק שירותי רפואה פרטיים רק כשירות משני, תפקדו הלכה למעשה כמכונה משומנת לניתוחים פרטיים בלבד. יותר מזה: על-פי הדוח, 28% מהרופאים שמבצעים שר"פ בהדסה (ישנם יותר מ-300 כאלה), מקדישים יותר מ-50% מהפעילות הניתוחית שלהם לניתוחים פרטיים.

10% מהם הקדישו יותר מ-75% מהפעילות לניתוחים פרטיים, ואולם ישנם גם רופאים שהקדישו יותר מ-90% מהפעילות הניתוחית לטובת ניתוחים פרטיים. עם הרופאים האלה נמנים רופא עיניים בהדסה עין-כרם, רופא מיחידת הכוויות, רופא מהמחלקה האורתופדית ורופא מהמחלקה הכירורגית בהדסה הר הצופים.

בהנהלת הדסה, בראשות המנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין, לא אהבו כנראה שחלק מהכסף הגדול של השר"פ מסתובב במעטפות מזומנים בין מאכערים לרופאים לכאורה, במקום שייכנס לקופה באופן מסודר. כך קרה שכל הפרשה החדשה החלה מתלונה שהגיש למשטרה קב"ט בית החולים.

רוטשטיין, שמתמודד בימים אלה עם הליך משמעתי בגין עידוד ניתוחים פרטיים בבית החולים שיבא שאותו ניהל עד לפני 8 חודשים, "חגג" את הודעת המשטרה כאילו היה האפיפיור.

"כשמנכ"ל המרכז הרפואי סיפר בתוכנית הרדיו של קטי דור, עוד ביוני השנה, על החשש למעשים כאלה בחדר המיון, היו רבים בתוך הדסה שהרימו גבה, ומסתבר שבאופן לא מוצדק", כך לשון ההודעה שמסרה לתקשורת דוברת הדסה. "היום התבשרנו כי החקירה הסמויה הפכה גלויה. במסגרת שיתוף-הפעולה בין הדסה ומשטרת ישראל, נעצרו 'מאכר' ועוזרו, ונחקרו רופאים בכירים על מעורבותם לכאורה בקבלת תשלומים אסורים באמצעות מאכר או רשת מאכרים שפעלה בבית החולים. 'הדסה החדשה' עומדת היום כגוף אחד מאחורי המנכ"ל ונחושה כולה לבער הרע ולא לתת לאף גורם חיצוני או פנימי להכשיל את צוותה", הוסיפו בבית החולים.

 

פירר? "מבין יותר מהרופאים"

אבל הדסה רחוקה מלהיות כיום "גוף אחד". הרופאים וההנהלה החדשה לא מפסיקים להתקוטט, ורק לפני שבועיים פסקה שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שרה שדיאור, כי פרופ' רוטשטיין פעל בחוסר תום-לב כשעסק במינויים שונים ללא הסכמת הוועד הרפואי ובניגוד להסכמים הקיבוציים. למעשה, גם מה שנראה כביעור העסקנות לא תמיד מתיישב עם המציאות.

"צריך להוציא את כל העסקנים שמסתובבים פה, כולל עסקנים כמו הרב פירר שמתערבים בשיקולים רפואיים", אמר ל"גלובס" אחד מרופאי הדסה. לדבריו, לא פעם הנהלת בית החולים איפשרה לפירר להיות נוכח בדיונים מקצועיים על מטופלים מסוימים, אף שהרופאים המטפלים סירבו לכך. לפי הרופא, העסקנות הזו היא שמביאה בין היתר להסטת מטופלים מהמסלול הציבורי אל הפרטי.

גורמים מטעם ההנהלה סירבו להתייחס לכך רשמית, אך ציינו: "פירר הוא חתן פרס ישראל ומציל חיים, שמבין לפעמים יותר מהרבה מאוד רופאים".

ניתוחי שר"פ בהדסה שמתקיימים בבוקר*
 ניתוחי שר"פ בהדסה שמתקיימים בבוקר*