מנורה מבטחים רוכשת 40% מחברת הסליקה ERN ב-100 מ' ש'

שווי ERN, שבשליטת רוני נתנזון, מוערך בעסקה ברבע מיליארד שקל, שלוש שנים לאחר שכאל מכרה את מניותיה בה לפי שווי של 100 מיליון שקל בלבד

קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים ממשיכה ביצירת זרוע אשראי לעסקים קטנים ובינוניים. מספר חודשים לאחר שרכשה 30% מחברת המימון אמפא קפיטל בתמורה לכ-63 מיליון שקל, היא חותמת עתה על הסכם לרכישת 40% ממניות חברת ERN, שבשליטת איש העסקים רוני נתנזון, ושעוסקת בתחום סליקת והבטחת תשלומים (הבטחת פירעון צ'קים), בתמורה לכ-100 מיליון שקל.

העסקה משקפת ל-ERN שווי של כ-250 מיליון שקל, וסכום התמורה כפוף להתאמות מחיר מסוימות בכפוף לתוצאות ERN בשנים 2016-2018.

מנורה מבטחים, בראשות היו"ר ערן גריפל (שנמנה עם בעלי השליטה בה), קיבלה במסגרת העסקה אופציה לרכישה עתידית של 10% נוספים מ-ERN, שכבר מספר שנים הנה חברה רווחית, למשך שנה החל מסוף פברואר 2022. במקביל, יש ביד מנורה אופציה למכירת המניות שתרכוש, בתמורה למחיר מימוש שייקבע בהתאם להערכות שווי, בהפחתה מסוימת. אופציית המכר תעמוד בתוקפה החל ממועד ההשלמה ועד לסוף פברואר 2023.

ERN הפרטית, בניהול שי פרמינגר, הוקמה בשנת 2001 על-ידי משפחת נתנזון מארה"ב, ועד לפני מספר שנים הוחזקה גם על-ידי כאל (20%). ב-2013 קנה נתנזון את חלקה של חברת כרטיסי האשראי, בתמורה לכ-18 מיליון שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי של כ-100 מיליון שקל. כלומר, בתוך קצת יותר משלוש שנים עלה ערך ERN בכ-150%.

כאל ונתנזון נפרדו במסגרת פשרה בנושא המניות שהוקצו לחברת כרטיסי האשראי ב-2006, לאחר שב-2009 נתגלע סכסוך בין השותפים בנוגע למימוש אופציה שהייתה לכאל - להגיע ל-51% ב-ERN.

"תחום שלא תלוי בשוקי ההון"

השירות של ERN מאפשר לבתי עסק שהתקשרו עמה לקבל צ'קים מלקוחות ללא חשש פיננסי שמא הצ'קים לא יכובדו. כלומר, החברה מספקת שירות המאפשר לבתי עסק לקבל צ'ק מלקוח מבלי לקחת על עצמם את הסיכון הכרוך בכך. מדובר בכלי פיננסי חוץ-בנקאי לקהל יעד של עסקים גדולים וקטנים. על פי החברות, ל-ERN מעל 15 אלף בתי עסק המשמשים כלקוחות, ובהם רשתות קמעוניות מוכרות.

לדברי ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים החזקות, "הדירקטוריון, בהובלת גריפל, קיבל החלטה אסטרטגית לפתח פעילויות נוספות שאינן תלויות באופן מובהק בתשואות בשוק ההון. רכישה זו הנה חלק מאסטרטגיה זו, ומצטרפת לכניסתנו כשותפים השנה, בחברת אמפא קפיטל הפועלת בתחום האשראי לעסקים. אנו רואים בתחום האשראי והמימון מנוע צמיחה, תוך גיוון מקורות ההכנסה של הקבוצה".

רוני נתנזון, יו"ר ERN, מסר ש"נמשיך בהרחבה משמעותית של פעילותנו ושל השירותים שאנו מעניקים לבתי העסק, כפי שעשינו בשנים האחרונות, לתחומים נוספים".

כאמור, זוהי העסקה השנייה של מנורה בתחום החברות המעמידות אשראי חוץ-בנקאי שלא לחברות גדולות - תחום שבו היא פועלת במלוא הקיטור זה שנים, כמו כל יתר המוסדיים הגדולים. בתחילת השנה רכשה 30% מאמפא קפיטל הפרטית, שעוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים ובניכיון צ'קים דחויים. את המניות רכשה מנורה מידי קבוצת אמפא של שלומי פוגל והאחים נקש, לפי שווי חברה של כ-180 מיליון שקל.

מקדמת גם רכישות של נתחי הלוואות

במקביל למהלכים ליצירת זרוע אשראי לעסקים כחלק מפעילות הנוסטרו של הקבוצה, מנורה גם מקדמת בתקופה האחרונה רכישות של נתחי הלוואות לטובת פעילות ניהול ההשקעות של כספי העמיתים (מהלכים נפרדים לחלוטין מהעסקאות בתחום המימון החוץ-בנקאי למול ERN ואמפא קפיטל). בהיבט זה מדובר ברכישות של חבילות משכנתאות מהמערכת הבנקאית, כמו גם רכישת הלוואות בנקאיות אחרות, כגון 45% מהמימון שהעמיד בנק דיסקונט לפרויקט התחנה המרכזית החדשה בת"א.