למה השר ליצמן אוחז בידו של פרופ' רוטשטיין בנחמדות?

רוטשטיין לא רוצה פיקוח. לא רוצה חשב. לא רוצה להראות ניירות. לא בא לו שיהיה "בוס" על כספי ציבור

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

1. שוב משתלח מנכ"ל הדסה זאב רוטשטיין בחשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו, שוב עומד מאחוריו שר הבריאות יעקב ליצמן, שעושה ביזנס מנחמדות לכאורה, שוב מגיב מנכ"ל האוצר שי באב"ד בקול ענות חלושה ושוב משה כחלון, שר האוצר האחראי על נכסי ותקציבי המדינה, לא מתערב (למה לריב עם החרדים?).

2. וכל זה קורה כי המדינה, כלומר הציבור, שם 1.3 מיליארד שקלים בהבראת בית החולים החולה, נטול המערכת החיסונית הדסה, שקרס בגלל ניהול קלוקל, בגלל העדפת אינטרסים שלרעת הציבור ושמירה על אינטרסנטים שלטובת עצמם וכיסיהם - והחשבת הכללית דורשת לפקח על הכסף. היא דורשת לדעת לאן השקלים של המדינה מתרוצצים להם. זאת, באמצעות החשב המלווה שהוצמד, על פי החלטת הממשלה בהסכם ההבראה, לניהול בית חולים הדסה, בדיוק כמו שצמוד חשב, מטעם החשבת הכללית, לכל מקום אליו זורם כסף ציבורי. אבל רוטשטיין לא רוצה חשב. לא רוצה פיקוח. לא רוצה להראות ניירות, לא בא לו לראות שום "בוס" על כספי הציבור שניתנו בידיו. וליצמן אוחז בידיו ותומך בו.

3. וכי למה שרוטשטיין את ליצמן ירצו פיקוח? תזכורת: דוח מבקר המדינה, סוף מאי 2016, קובע: 73% מניתוחי השר"פ (שירות רפואי פרטי) בהדסה - מבוצעים בבוקר. כלומר עסקים פרטיים, עם כספים המוזרמים לכיסים פרטיים, מתקיימים בשעות העבודה הסדירות של צוותים רפואיים, עליהם הם מקבלים משכורת שממומנת על ידי המדינה. עוד מצא המבקר כי חלק מהרופאים (הבכירים? המועדפים? החברים של ההנהלה? אלה שמגיעים להכנסה של 4 מיליון שקל בשנה?) הקדישו 90% מהפעילות הכירורגית שלהם לניתוחים פרטיים (האם זה מזכיר למישהו את פרשת פרופ' אייל וינקלר, הפלסטיקאי הבכיר משיבא, מימי ניהולו של רוטשטיין, כאשר וינקלר נתפס והודה שהוא מקיים ניתוחים פרטיים בשעות העבודה.הוא כזכור הושעה, נפתח נגדו הליך פלילי בחשד להדחת עד. נגד רוטשטיין הוגשה קובלנה משמעתית ונפתח הליך שמתעכב הרבה יותר מדי זמן. למרות זאת שש-רץ ליצמן למנות אותו, בהסכמת שי באב"ד, למנהל הדסה).

כל זה אמור להיות מבוער, מנוקה ומתוקן על ידי המנכ"ל רוטשטיין והשר יעקב ליצמן. האם זה קורה? מי יודע? יש ספק - ולו רק משום שאין הוכחה, אין ודאות, אין שקיפות ואין בקרה שזה אכן קורה. אין מפקח-חשב מטעם המדינה-הציבור ששם עין נוספת על מה שקורה בהדסה. לכן יש אפשרות שמה שהלך בהדסה שלפני הסכם ההבראה - ממשיך להתקיים, הפעם תוך הפרה בוטה של הסכם ההבראה שמזרים כספי ציבור לבתי החולים שקרסו, שקבע מגבלות להשתוללות הפעילות הפרטית בהדסה, והציב פיקוח והסתכלות של נציג החשב הכללי.

4. ומה עושה ליצמן? הוא לכאורה לא נוכח במכתב הנוכחי, אבל הוא המפוח שמחמם את הבלון המתנפח של רוטשטיין. כבר כמה פעמים שליצמן, ניסה וחזר וניסה להביא לפיטוריה של עבאדי בויאנג'ו. הוא הלך למשה כחלון, הלך לבנימין נתניהו, לכלך, הפעיל, השמיץ, הדיר. בתחילת החודש הודיע השר שעל הבריאות לראש הממשלה ולשר האוצר כי החשבת מהווה "סיכון לחיי אדם", שכל צעדיה מנוגדים להחלטות הממשלה וראוי שתפוטר באופן מיידי. בפעם הזו, זה לא נגע להדסה, אלא לחברת שראל.

5. קו ישר וברור מחבר בין התנהלות ליצמן בהדסה לזו שבשראל - סוג של חברה פרטית בחסות ממשלתית לרכש מרוכז של תרופות ומוצרי רפואה עבור המרכזים הרפואיים של המדינה, הנשלטים ואמורים להיות מפוקחים, על ידי משרד הבריאות, כלומר על ידי ליצמן. בויאנג'ו דרשה ודורשת שקיפות ודיווחים של שראל בתמורה לחידוש, בפעם המי יודע כמה, של הפטור ממכרז שניתן לשראל. ועדה שמינתה החשבת מצאה כי שראל איננה ממצה את היתרון לגודל שלה, כי נכון לפתוח את התחום, לאפשר לחברות אחרות לרכוש ולספק תרופות וציוד רפואי למרכזים רפואיים של המדינה, וקודם כל שבי"ח שיבא, שמבצע רכש עצמאי, יוכל לבצע רכש גם עבור בתי חולים קטנים, שבגלל גודלם המוגבל נאלצים לשלם מחירים גבוהים במיוחד.

בדיקה מקבילה הוכיחה חוסר שקיפות וחוסר שיתוף פעולה של שראל עם האחראים למימון הציבורי, כלומר משרד החשבת הכללית. אבל, מסתבר, ליצמן, תומך בשראל. הוא תומך בעמדת העמימות של שראל, כמו שהוא תומך, מסתבר, בעמימות הדסה. גם הוא כמו רוטשטיין, כמו מנהל שראל אבי בוסקילה, לא רוצה חשב שיציץ במספרים ובפעולות. כספי ציבור? אז מה? אז לפטר את החשבת המתעקשת.

6. ראוי לחזור על פניני הלשון הטמונות במכתב רוטשטיין לעבאדי-בויאנג'ו: "האגו שלך מעוור אותך", "מה עוד יכולת לעשות כדי להזיק לבית החולים ולא עשית?", "את בעצמך אחראית לכל הפגיעה הזאת בתזרים, מנסה ליצור משבר כמו פירומן שמצית את האש ורץ ראשון להזניק את מכבי האש" וגם "את מפ*רה באופן גורף ויסודי את הסכם ההבראה". עכשיו, קחו את המשפטים, תהפכו אותם , והנה קיבלתם את תמציתו הניהולית של פרופ' זאב רוטשטיין, עוד מימי בי"ח שיבא ועד הדסה.