היסטריה או היסטוריה

שילוב הנכסים הפיננסיים המראה את הסיבה לאופי הירידות הגדולות

וול סטריט2 / צילום: רויטרס
וול סטריט2 / צילום: רויטרס

עבור רובנו היה בזה קצת מן ההלם הראשוני. אמנם יש מסורת של סיום לא נעים לתקופה בה התנודתיות יורדת לרמת רצפה, וברקע קיימת תמיד הציפייה לברבור שחור מזדמן כתוצאה בלתי נמנעת ממדיניות הבנקים המרכזיים. אבל, ולמרות הכול, הירידה של המדדים בחו"ל, ביום שישי האחרון, הייתה מיוחדת במינה:

• היא הייתה מיוחדת בהמשכיות הבלתי נלאית שלה מאז שהיא החלה.
• היא הייתה מיוחדת כי היא כללה כמעט את כל הסקטורים, וכמעט את כל סוגי הנכסים.
• והיא הייתה מיוחדת כי היא הגיעה ללא חדשה מיידית כטריגר.

לפני שארחיב על הנושא הנה הגרף של השבוע:

משה-שלום-שילוב-13-09
 משה-שלום-שילוב-13-09

קודם הקדמה קצרה על תצוגת הנרות: הם מסוג Heikin-Ashi, וזאת על מנת להציג ביתר שאת את ההתמדה הקטלנית של המהלך כולו. לסקרנים מביניכם אפנה להסבר מורחב ברשת, אך לכל קוראיי אומר שבנרות אלו שער הפתיחה והסגירה שונים מן האמיתיים על מנת לבטל "רעשים" כאשר סוחרים מגמתית.

ובכן, בחלק העליון של הגרף יש לנו גרף 4 שעות של מדד המניות S&P500, ובחלק התחתון, גרף 4 שעות של אג"ח המדינה האמריקאי ל-30 שנה. הבאתי את שני אלו כי, לדעתי, הם מייצגים היטב את הסיבה העיקרית למה שאירע.

על מנת להבין קצת יותר טוב ניתן לחזור אחורה, ולסקור כרונולוגית את סדר הדברים:

• החלטת הריבית האחרונה ביפן: באופן מפתיע, לא הייתה הכרזה על גידול בצעדים המרחיבים. כמו כן, קבלנו הכחשה מוחלטת, מצד קובעי המדיניות של מדינת השמש העולה, על תוכנית "כסף מהליקופטרים" אשר צפה באוויר עד אותו אירוע מוניטרי.

• כנס ג'קסון הול האחרון: לא רק ששמענו שם את ג'נט יילן, וסטנלי פישר, מדברים על קרקע מתאימה לעלייה בריבית על הדולר אלא שבכנס הופקו ניירות עמדה על האפקטיביות ההולכת, והפוחתת, של שילוב ריבית 0 עם הרחבה הכמותית ככלים ראויים לשיפור הצמיחה לטווח הארוך.

• פרוטוקולי הפד האחרונים: שם התוודענו לחילוקי הדעות הקשים, והקולניים יותר ויותר, בין הניצים והיונים על נושא הריבית, כאשר הניצים מתחילים לאיים "לשדר ברבים" את הנזקים הנגרמים מאי חזרה הדרגתית לנורמה היסטורית.

• ולבסוף, החלטת הריבית האירופית (או ליתר דיוק אי ההחלטה לשינוי כלשהו): שם, במסיבת העיתונאים שנתן מריו דרגי ראינו איך מאמציו לשנן שוב את ה-"נעשה כל מה שצריך" לא יצרו שום אפקט בשוק. כמו כן, ממסמכי הבנק המרכזי האירופי אנו למדים שכל יום שעובר מקשה מאוד למצוא נכסים לקנייה, וזאת עקב המגבלות הקיימות על איכותם הנדרשת של המועמדים האפשריים.

תוסיפו לזה את:
• החזרה מן החופש הגדול,
• התנודתיות האפסית בשוקי המניות והמטבע,
• את רמות האופטימיות הקיצוניים כלפי נכסי הסיכון,
• ואת העונתיות ההיסטורית הגרועה,
• וקיבלתם רקע מתאים לאירוע.

אבל מה היה הטריגר? לכאורה, לא היה כזה בולט. ובכל זאת, מניתוח משותף של שני הגרפים ניתן לראות שסביב החלטת הריבית האירופית ב-08-09 בשעה 08:30 (זמן מסיבת העיתונאים של דרגי על פי שעון ארה"ב) החלה ההתדרדרות.

זמן רב מאוד אני כותב על כך שתחילת המשבר הגדול יחל כאשר יאבד האמון ביכולת הבנקאים המרכזיים, ובקובעי המדיניות הפוליטיים, להציל שוב את המערכת הפיננסית מפיצוץ בועת החוב-אשראי הגלובלית, ובמיוחד בלעשות זאת על ידי הצפתה בכסף חדש.

לא הגענו לנקודה הזו אבל כדי שנגיע לשם חייב להתחיל תהליך של שבירת המוסכמה בדבר ה-PUT הכללי שיש למשקיעים בנכסי הסיכון (בעיקר בשוקי המניות) מצד אותם "גאונים". אותם "גאונים" אשר בביטול התשואה בשוק הסולידי הכריחו את כולם לחפשה במה שנחשב פעם כחלק המסוכן של תיק ההשקעות.

בריחה מעלה של תשואות על האג"ח הממשלתי בשוק עצמו, על ידי ירידת ערכם של האג"חים מתוך מכירות מבוהלות, וזאת למרות אי העלאתה של הריבית הרשמית, בהחלט מהווה אופציה להתחלה של תהליך בעייתי. וזה מה שקרה ביום חמישי, ושישי. הבסיס הסולידי הנתון לכאורה לשליטתם המוחלטת של משתתפי ג"קסון הול ברח להם. זה הכניס פחד גדול, אשר התבטא לאורך כל אורך הגזרה, ובמימוש כל מה שניתן למכור בקלות.

כמו אמר פעם צ'רצ'יל: Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.