פיירברג שוחררה למעצר בית; "חוששים להעיד נגדה"

ראשת עיריית נתניה, החשודה בקבלת שוחד מקבלנים, תורחק מהעירייה ל-41 ימים ■ נציג המשטרה: "עובדים מפחדים ממנה"

מרים פיירברג, ראשת העיר נתניה (צילום: תמר מצפי)
מרים פיירברג, ראשת העיר נתניה (צילום: תמר מצפי)

אחרי כשבוע שבו שהתה במעצר ונחקרה באזהרה בחשד כי לקחה שוחד מקבלני נדל"ן, שוחררה היום (ג') ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג, למעצר-בית תחת תנאים מגבילים. לפי הוראת בית המשפט, פיירברג הורחקה מעיריית נתניה למשך 41 יום.

במהלך דיון המעצר טען חוקר המשטרה, רב-פקד אלישע קוגן, כי פיירברג מנסה לשבש את החקירה, וכי היא בדתה ראיות ותיאמה עדויות. "עובדי העיריה חוששים להעיד נגדה. יש להרחיקה ל-90 יום מהעירייה", טען החוקר.

פרקליטה של פיירברג, עו"ד נתי שמחוני, טען כי במקרים קודמים שבהם נחקרו ראשי רשויות, הם לא הורחקו תקופות כה ארוכות ממקום עבודתם. בין היתר הזכיר שמחוני את המקרה של ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, שאותו ייצג שמחוני, ואשר הורשע לבסוף במירמה והפרת אמונים.

השופט עמית מיכלס הזכיר מקרים אחרים שבהם ראשי רשויות חשודים הורחקו לתקופות זמן קצרות בהרבה מהעבודה. "90 יום זה הרבה מאוד זמן, עדיין יש עיר שצריך לנהל אותה", אמר.

בסופו של דבר, כאמור, הורה השופט על הרחקתה של פיירברג למשך 41 ימים.

בימים האחרונים נחקרה פיירברג במשך שעות ארוכות ועומתה עם המידע שמסרו שאר המעורבים בפרשה. חקירת הפרשה תימשך בשבועות הקרובים, כשהחשודים כבר אינם נתונים במעצר.

גם בנה של פיירברג, עו"ד צפריר פיירברג, החשוד בקבלת שוחד עבור אמו, צפוי להשתחרר בשעות הקרובות תנאים מגבלים למעצר-בית.

פרשת השחיתות לכאורה בעיריית נתניה התפוצצה ברעש גדול ב-5 בספטמבר עם מעצרם של הקבלן אברהם (אבי) תשובה, אחיו של איל ההון יצחק תשובה; עו"ד צפריר פיירברג, בנה של מרים פיירברג; עו"ד אברהם גוגיג; והאדריכל גבי טטרו. עם המעצרים עברה החקירה הסמויה שניהלו המשטרה ורשות המסים בחודשים האחרונים לשלב הגלוי שלה. 

החוקרים פשטו על עיריית נתניה, החרימו מסמכים ועצרו את החשודים הראשונים, שסימנו את הסנונית הראשונה של המעצרים. בהמשך נעצרה ראשת העיר פיירברג ונחקרה משך שעות ארוכות בכל יום בחשד למעורבות במעשים.

במסגרת הפעילות שנערכה פשטו כוחות משטרה וחוקרי מס הכנסה על בתי החשודים הנוספים ומשרדיהם, ערכו חיפושים ותפסו חומרים הקושרים אותם לביצוע העבירות. בנוסף, מאז החלה החקירה הגלויה, נתפסו והוקפאו חשבונות ונכסים לצורכי הגשת בקשות חילוט. 

נזכיר כי החקירה סובבת סביב חשד לביצוע שורת עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ומס על-ידי מספר רב של מעורבים בהקשר לתחום הנדל"ן בנתניה.

הקרקע שאליה מתייחסים החשדות נמצאת בקו הים של נתניה, מהקרקעות היקרות בעיר, ובמדינה בכלל. על-פי החשד, בכירים בעירייה ומקורבים להם פעלו על-מנת לקדם את ענייניהם של קבלנים ויזמים בנתניה, בתמורה לשוחד ולטובות הנאה מסוגים שונים, תוך שגורמי העירייה ומקורביהם פועלים בניגוד עניינים, בלי לדווח על כך ותוך שהמעורבים מבצעים שורת עבירות שוחד, מירמה, הלבנת הון ומס. 

אחד הפרויקטים הנדל"ניים שעל בסיסם מושתת חלק מהותי של החקירה הוא פרויקט קוראל (Coral) ברחוב ז'בוטינסקי בנתניה, הכולל מגדל יוקרה הממוקם ממש מעל הטיילת החדשה של נתניה, במרחק קצר מהירידה לים, שבו 52 דירות עם מרפסות גדולות המשקיפות לים. פרויקט נוסף המקושר לחקירה הוא פרויקט היוקרה "Towers-T", הממוקם בשכונת עיר ימים בנתניה, הכולל 3 מגדלים ובהם 215 דירות בסך-הכול. 

סימני השאלה סביב פרויקטים אלה היוו את הבסיס לתחקיר שפרסם עיתון "הארץ" ביולי השנה, אשר התחקה אחר נכסים של בני משפחת פיירברג בפרויקטים של קבלנים ממשפחת תשובה, כמו גם אחר הנורמות הנהוגות בעירייה, והעלה שורה של ממצאים נגד גורמים בעירייה ונגד פיירברג ובני משפחתה. משניים מהם עלה כי פיירברג חתמה על היתרי בנייה לפרויקטים הכוללים גם נכסים שלה ושל בנה.