מנכ"ל עשות אשקלון דן כץ יועמד לדין בגין הפרת אמונים

זאת בכפוף לשימוע ■ בנוסף יועמדו לדין יו"ר ועד העובדים לשעבר בעשות, פרץ מצרפי, ומאיר זבן, הבעלים של שתי חברות פרטיות, במסגרת פרשת גניבת מתכות לכאורה בהיקף של כ-1.5 מיליון שקל

פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הודיעה לבאי-כוחם של מנכ"ל המפעל הביטחוני עשות אשקלוןדן כץ; יו"ר ועד העובדים לשעבר בעשות, פרץ מצרפי; וכן למאיר זבן, הבעלים של שתי חברות פרטיות; כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בפרשת גניבת מתכות לכאורה מהמפעל בהיקף כולל של כ-1.5 מיליון שקל, כל אחד לפי חלקו. 

עשות"היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה, ובעלת השליטה בה היא תע"ש, שהינה חברה ממשלתית.

על-פי כתב החשדות שנשלח לבאי-כוחם של החשודים, בין השנים 2008-2015 מכר יו"ר הוועד, פרץ מצרפי, שהיה ממונה על מכירת מתכות במפעל, לחברות פרטיות המצויות בשליטתו של מאיר זבן, שבבי ברזל, פסולת אלומיניום ומתכות, במחיר נמוך משמעותית ממחיר שאושר על-ידי ועדת המכירות במכרז.

בהמשך, על-פי החשד, בהנחייתו של מצרפי הוציא זבן מהמפעל במשאיות מאות טונות של פסולת מתכת, מבלי לשלם סכום כלשהו לעשות, ובכך מצרפי וזבן גנבו לכאורה יחד את נכסי חברת עשות.

לאחר קבלת המתכות הגנובות, נטען, עירבב זבן את המתכות עם רכושו הלגיטימי, מבלי שניתן להבדיל ביניהם, ומכר את המתכות ללקוחות שונים. 

על-פי כתב החשדות, חרף דוח ביקורת פנימית משנת 2010, שהצביע על כשלים בפיקוח בתחום מכירת פסולת המתכות, על חשבוניות רבות ללא תיעוד של תעודות משלוח ותלונות על יציאת עשרות משאיות עמוסות שבבים ופסולת משער המפעל שלא כדין, המנכ"ל דן כץ בחר שלא לטפל בעניין ולא נקט את הפעילות הנדרשת כדי למנוע את גניבת מתכות ולחקור הנושא, זאת - כך נטען - על-מנת שלא לערער את היחסים עם מצרפי.

גם כאשר נחשפה הפרשה, כך על-פי החשד, ניסה כץ לשכנע את מנהלת הרכש והלוגיסטיקה במפעל שלא לחשוף את הפרשה, בהסבירו לה כי אין זה כדאי להיות חושף שחיתויות. 

כתב החשדות מייחס למצרפי ולזבן וכן לחברות שבשליטת זבן עבירות של גניבה בידי עובד ציבור בהיקף כולל של כ-1.5 מיליון שקל וכן הלבנת הון. למצרפי מיוחסות גם עבירות של הפרת אמונים והפרת אמונים בתאגיד. כתב החשדות מייחס לכץ עבירות של הפרת אמונים והפרת אמונים בתאגיד. 

הפרשה נחקרה על-ידי אגף החקירות במשרד הביטחון וימ"ר נגב במשטרת ישראל, בליווי עו"ד שלום שיפר מפרקליטות מחוז דרום (פלילי). 

בטרם יוחלט אם להגיש כתב אישום, הוזמנו כאמור באי-כוחם של החשודים להשמיע את טענותיהם בהליך שימוע, ככל שיחפצו בכך. הליך זה יתקיים בפני מ"מ פרקליטת מחוז דרום (פלילי), עו"ד עפרה לוי.