גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם ישראל צריכה לשים גבול לסינים

הגיע הזמן שגם אנחנו נעצור את מסע הרכישות הרעבתני של סין

חוות צאן בוויקטוריה / צילום: בלומברג
חוות צאן בוויקטוריה / צילום: בלומברג

ממשלת אוסטרליה מנעה לפני כמה שבועות את מכירת רשת הפצת החשמל הגדולה (אוסגריד) במדינה לידי הסינים. זו לא הפעם הראשונה שהאוסטרלים אומרים "לא" לסינים. מוקדם יותר השנה הם מנעו את מכירת חוות הבקר הגדולה בעולם, קידמן אנד קו, לידי הסינים.

הטעם לסירוב האוסטרלי הוא חשש מהשתלטות סינית על נכסים אסטרטגיים (במקרה של חוות הבקר - ייצור מזון), בדומה לחששן של מדינות אחרות בעולם. בריטניה, למשל, מנעה מכירת חברת אנרגיה גדולה לסינים מחשש שהרכישה תאפשר לממשלת סין לקבוע את מדיניות האנרגיה הבריטית לשנים.

הסיפור הזה נוגע לנו באופן ישיר, כי מסע הרכישות הרעבתני של סין הגיע בשנים האחרונות גם אלינו. נזכיר, כי במהלך כמה ימים בודדים באוגוסט נסגרו בישראל ארבע עסקאות ענק, כאשר בכולן הרוכשת הייתה חברה סינית.

כמצ'יינה השלימה את ההשתלטות על חברת האגרוכימיה הישראלית אדמה תמורת 230 מיליון דולר; קונצרן XIO בעל הזיקה הסינית, שכבר רכש את לומניס הישראלית ב-510 מיליון דולר, מנהל מו"מ לרכישת בית ההשקעות מיטב דש לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל; קונצרן יאנגו הסיני חתם על מזכר הבנות לרכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס ב-1.93 מיליארד שקל (שעדיין טעון אישור של משרד האוצר); ולבסוף נחתמה רשמית גם העסקה למכירת חלל תקשורת לקבוצת Technology Beijing Xinwei ב-285 מיליון דולר.

המכירה האחרונה מדהימה במיוחד. הרי הלקוח הגדול של חברת חלל הוא לא אחר מאשר מערכת הביטחון הישראלית, העושה שימוש צבאי בלוויני "עמוס". לא ברור כיצד ניתן למכור חברה כה רגישה לידיים סיניות ויש לקוות שהרגולטורים לא יאשרו עסקה זו, שתאפשר לחברה סינית - ובעצם לממשלה הסינית - לשלוט בטכנולוגיה ישראלית רגישה עם השלכות ביטחוניות.

חזון שליטה גלובלי

מכירת חברות ותאגידים ישראליים לידיים סיניות צריכה לעורר שאלות כבדות. לכאורה, הכלכלה הישראלית היא כלכלה פתוחה וחלק אינטגרלי מהמארג הכלכלי הגלובלי. ככזו היא חשופה למיזוגים ורכישות של חברות מקומיות על ידי גופי השקעה זרים. עיין ערך האקזיטים בהיי-טק הישראלי.

יותר מזה, לישראל יש אינטרס למשוך אליה כמה שיותר השקעות זרות ישירות. לישראל יש גם אינטרס מובהק בחיזוק קשרי הסחר עם סין, כחלק מהמאמץ להרחיב את סחר החוץ שלה ולבזר אותו. אם כך, כיצד אפשר במצב זה לומר "לא" לסינים?

ובכן, אפשר ואף חיוני. זה לא אומר שצריך לומר "לא" גורף ומהדהד. הכל תלוי במינון הנכון ובתזמון הנכון מבחינה לאומית - מה מוכרים, כמה מוכרים ומתי מוכרים.

כאן כדאי להזכיר, כי הממונה על שוק ההון, החיסכון והביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, כבר אמרה "לא" לסינים כאשר ביטלה בפברואר השנה - אחרי מגעים שנמשכו יותר משנה - את העסקה למכירת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס על ידי קבוצת דלק לידי ענקית ההשקעות הסינית פוסון, תמורת 1.85 מיליארד שקל.

צריך, קודם כל, להבין את הרקע. הסינים מנהלים מסע רכישות מאסיבי בכל העולם. מדיניות זו של רכישות חוצות גבולות מוכתבת מלמעלה על ידי השלטונות, מתוך ניסיון לאושש את הצמיחה הפנימית שנחלשה. גם הרעב הסיני לחומרי גלם מכתיב מדיניות זו ולראייה ההשתלטות הסינית על משאבי הטבע וחומרי הגלם של מדינות אפריקה.

על פי דו"ח של פירמת הייעוץ והניתוח העסקי Rhodium Group, שפורסם לפני כשנתיים, מאז שנת 2000 ועד 2014 נרכשו 896 חברות אמריקאיות על ידי משקיעים סיניים, בסכום כולל של 43 מיליארד דולר. המגמה הזאת, כך נראה, גדלה בטור הנדסי ועל פי הערכות שונות, עדיין לא הגיעה לשיאה.

באשר לישראל, הסינים הם חסידים גדולים שלנו. הם לא מבינים כיצד מישראל הקטנה, שמספר תושביה הוא שליש מהתושבים בשנגחאי, יצאו 12 חתני פרס נובל. הם מעריצים את הגניוס היהודי וחומדים טכנולוגיות ישראליות. חלק מהמנהיגים הסיניים משוכנעים שאנו שולטים בעולם, אך תפיסה זו מגיעה מתוך הערכה ולא מתוך רגשות אנטישמיים.

לאחר שרכשו את תנובה והיו מעורבים בכריית מנהרות הכרמל ופרויקט מנהרת הרכבת בין עכו וכרמיאל, הסינים לוטשים עיניים לחברות ישראליות נוספות מכל הבא ליד. הם מצויידים במזומנים ובשאיפות לשלב את ישראל בחזון הפיתוח האסטרטגי שלהם. בניית נמל אילת היא רק חלק מכך.

לכן, יש לבחון כל עסקה עם הסינים גם בראייה לאומית כוללת. כל אחת מהעסקאות שצויינו לעיל היא אולי עסקה טובה לבעלי המניות של החברה, אבל דרושה כאן ראיית-על של המדינה והאינטרסים הלאומיים שלה, שתכריע בשאלת המכירה. אחרי הכל, חברות אלה שולטות על נכסים אסטרטגיים - ממחצבים וחומרי גלם ועד פנסיות. חברה בודדת שוקלת את שיקוליה על פי מאזן הרווח וההפסד שלה ועל פי תוכניותיה האסטרגיות. לא כך מדינה, ובוודאי מדינה קטנה יחסית כישראל, שצריכה לשקול שיקולים נוספים חשובים, מעבר לשיקולים העסקיים הפרטניים, וזאת בראיית מאקרו-לאומית, מדינית וכלכלית.

כלכלה חופשית היא לא רק סיסמה אלא גם מדיניות. כל דבר צריך להיעשות במידה. סחר הדוק, קשרים כלכליים, חילופי ידע ושת"פ תעשייתי-טכנולוגי עם סין - כן; שימוש בתשתיות ייצור סיניות ושיווק משותף למדינות שלישיות - גם כן; מכירת טכנולוגיות - אולי ותלוי בנסיבות; טכנולוגיות ביטחוניות רגישות - מחייב בדיקה. ואולם כאשר מדובר על השתלטות סינית על משאבים אסטרטגיים לאומיים, חומרי גלם וגופים מוסדיים - התשובה צריכה להיות לא.

נשער נא בנפשנו לרגע, כי החברות שתרכושנה את בתי ההשקעות וחברות הביטוח הישראליות - שחולשים על טריליוני שקלים של עמיתי קרנות הפנסיה - ייקלעו חלילה למשבר פיננסי? מי יגן אז על כספי הפנסיה של עם ישראל? האם הממשל הסיני ייחלץ לעזרתן ? ספק רב. יש גם מצבים פחות קיצוניים שצריך לחשוב עליהם. למשל, תקיפת סייבר על מאגרי מידע ישראליים, וביודענו את המוטיבציה הסינית בתחום הסייבר זה אמור להדאיג כל אזרח.

יותר מזה, לממשלה נדרשו כמעט 30 שנה לצאת ממעורבות במשק ויהיה זה מוזר אם נבצע כעת סיבוב פרסה ונחזיר את המשק לשליטת ממשלה - ועוד זרה.

לא להיקלע לעימות בין המעצמות

יש גם שיקול מדיני. סין חותרת לעליונות כלכלית על המערב ובמוקדם או במאוחר כנראה תיקלע לעימות מר עם ארה"ב, אותה היא שואפת לרשת כמנהיגת הכלכלה הגלובלית. בעימות כזה ישראל תהיה פיון קטן על לוח השחמט הבין-מעצמתי. זהו מצב מסוכן לישראל כמדינה קטנה שלה קשרים אסטרטגיים עם ארה"ב. אסור לנו להיקלע לעימות בין שני שחקני ענק.

מבחינת הסינים, ישראל היא עוד אבן במשחק הלגו הכוחני. עבורנו מדובר במשחק הרה גורל, שבו על כפות המאזניים מונחת הכלכלה הישראלית. בעוד הסינים רוכשים מאיתנו חברות גדולות בכסף קטן, עבורנו מדובר בכסף גדול והפיתוי הוא רב.בדומה לאוסטרלים ולבריטים, ישראל צריכה ללמוד לומר "לא" לסינים, עם כל הבעייתיות הכרוכה בכך. הרי אוסטרליה תלויה בסחר שלה עם סין יותר מאשר ישראל ובכל זאת היא העזה. זה לא יהיה "לא" משיקולים של גאווה לאומית ריקה, אלא משיקולים אסטרטגיים קרים ומפוכחים.

הכותבת היא מנהלת-שותפה בפירמת עורכי הפטנטים לוצאטו את לוצאטו וחברת הוועד המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר