נציב קבילות רשות השידור: ירידה קלה בתלונות ב-2015

רגע לפני סגירת רשות השידור, נרשמה עלייה בתלונות המוצדקות: שידור תמונות קשות מאירועי טרור, אמירה מקוממת של ירון לונדון וחסימת משתמשי פייסבוק וטוויטר

בניין רשות השידור / צילום: אוריה תדמור
בניין רשות השידור / צילום: אוריה תדמור

נציב קבילות הציבור ברשות השידור פרסם היום (ד') את הדוח המסכם של פעילותו לשנת 2015. בסך-הכול מספר התלונות בשנת הדוח מראה ירידה קלה, ובשנתיים האחרונות כמות התלונות הצטמצמה בצורה משמעותית על רקע הפסקת גביית האגרה. כמות נכבדה של תלונות עדיין עוסקת בנושא זה, אך מדובר בתלונות שמתייחסות להליכי גבייה ועיקולים לחייבים שנמשכים על רקע חובות משנים קודמות, ומבוצעים על-ידי חברה חיצונית לרשות השידור.

עם זאת, בנושאים הנוגעים לתוכן השידורים נרשמה ברוב המקרים דווקא עלייה מסוימת. בין נושאים אלה ניתן למנות סעיפים כגון "חוסר איזון בשידור", "הבעת דעה אישית" ו"תרבות הדיבור". רוב התלונות בנושאים אלה נמצאו לא מוצדקות על-ידי נציב הקבילות, דדי מרקוביץ', ורק 10% נמצאו מוצדקות. בדוח מוצע לייחס את העלייה בתלונות בנושאים אלה ל"אווירת חוסר האמון הכללית של הציבור בתקשורת בישראל... אווירה שזוכה לרוח גבית חזקה מצד הפוליטיקאים".

נושא נוסף שלגביו חלה עלייה משמעותית של 35% בשנת 2015 הוא תלונות הנוגעות לאתר האינטרנט של הרשות ולאפליקציות שלה, עלייה שאותה ניתן לייחס קרוב לוודאי לגידול המשמעותי בצריכת התקשורת באפיקים אלו.

מתווה הגז ופיגועי הטרור

סוגיית מתווה הגז הייתה נושא שהעסיק ב-2015 את צופי רשות השידור ומאזיניה. בין היתר הגיעו 14 תלונות שעסקו בעניינים של חוסר איזון לגבי התוכנית "סדר יום" בהגשת קרן נויבך, שעסקה רבות במתווה וסיקרה אותו בביקורתיות רבה. מרקוביץ' קבע כי התלונות בעניין אינן מוצדקות.

לדבריו, העיסוק בנושא "נעשה תוך טיפול עיתונאי ענייני ומחויב המציאות, במטרה לצייר בפני הציבור הישראלי את התמונה המלאה. זה בין היתר תפקידו של שידור ציבורי חף מלחצים עסקיים ופוליטיים. לאורך השנה הובאו בתוכנית דעות שונות - התומכות והמתנגדות למתווה".

נושא נוסף שהעסיק את הצופים והמאזינים בתקופת הדוח הוא גל הפיגועים ומתקפות הטרור בארץ ובעולם. לפי הדוח, עשרות צופים התלוננו על "תמונות קשות לצפייה" ששודרו במהלך התקופה בערוץ הראשון. צופה אחר התלונן: "במהדורת 'מבט' שודרה כתבה על ארגון דאעש (שבה נראתה) הוצאה להורג על-ידי ארגון טרור. בתי בת ה-10 צפתה בשידור וחוותה סיוטים. צפיתי גם אני בכתבה, ואכן התמונות מזעזעות גם למבוגרים ואינן ראויות לשידור". תלונה זאת ואחרות הדומות לה נמצאו מוצדקות.

תלונה אחרת הקשורה לגל פיגועי הטרור נגעה לכתבה שעסקה בפיגוע בכביש 443 ובה, לדעת המתלונן, ניתנה "הצדקה לטרור". מרקוביץ' כותב על כך באופן כללי כי "בלא מעט מקרים מתברר, לאחר בדיקה, כי לצופים יש תחושה מוטה לגבי שידור ראיונות עם פלסטינים. יש צופים שחשים כי בימי טרור אין הצדקה לשטוח את טענות הצד שכנגד. גם במקרה זה התלונה, שנבדקה והתבררה כלא מוצדקת, התבססה בעיקר על רגש ולא על עובדות".

חלק מהתלונות נוגעות להתבטאויות לא ראויות של מרואיינים שעלו לשידור. אחד מהמקרים הללו נוגע לעיתונאי והסופר ירון לונדון. לונדון, מחבר השיר "לו הייתי פיראט", סיפר בראיון ב"מבט" לרגל אירוע שאמור היה לעסוק בשיריו, כי חלומו הגדול היה להיות שודד ים "כדי שתהיה רטייה לעיני, חרב צמודה לגופי וכדי שאוכל לבצע מעשי אונס בנשים".

"לא האמנתי שזה מה שיצא מפיו של אייקון תרבותי", כתב לנציב אחד הצופים, "אבל הכי נורא שאתם שידרתם את זה. הגיע הזמן שתקדישו קצת מחשבה על מה שאתם בכוחכם הרב תורמים לרמתה המוסרית, האנושית והתרבותית של הארץ הזו ואנשיה". נציב התלונות מצא את התלונה בעניין זה מוצדקת. "אמירתו של לונדון, גם אם נאמרה בבדיחות הדעת, הייתה מקוממת ומיותרת, ומשום שהריאיון הוקלט מראש ניתן וראוי היה להורידה בעריכה".

בפינת התלונות ההזויות אפשר להזכיר מאזין שקבל על כך שברשת ב' מדווחים על התוצאות בליגת ה-NBA. "האם נגמרו החדשות בארץ? אם אתם מחליטים להמשיך, אזי כעולה חדש מקנדה אני דורש שתדווחו באותו הלהט גם על משחקי ליגת ההוקי מדי יום ראשון". התלונה נדחתה כמובן.

שתי תלונות ענייניות יותר הגיעו ממשתמשים בפייסבוק ובטוויטר, שקבלו על כך שנחסמו בערוצים הרשמיים של רשות השידור ללא סיבה. תלונתו של אחד מהם נמצאה מוצדקת.

חלוקת התלונות
 חלוקת התלונות