מסתמן: בג"ץ יתיר לאי.די.בי לשעבד 5% מכלל ביטוח

המשמעות המיידית היא שבמקרה שמחר בג"ץ לא יתיר לשעבד את יתרת המניות, יתבצע פירעון מוקדם של חלק ניכר (שלושה רבעים) מסדרה י"א ■ אי.די.בי יוכלו להעביר 90 מיליון שקל תוך שבוע

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

סאגת ההתנגשות בין אדוארדו אלשטיין למפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, מגיע לישורת האחרונה. בדיון שהתקיים היום (ד') בבג"ץ טרם ניתנה החלטה מלאה, אולם מהמשתמע בדיון נראה כי בג"ץ יתיר לאי.די.בי פתוח לשעבד עד 5% ממניות כלל ביטוח לטובת רוכשי אג"ח מסדרה י"א של אי.די.בי.

אי.די.בי פיתוח צריכה את עיקר הכספים לתשלום הלוואה לבנק הפועלים בהיקף של 90 מיליון שקל שמועד הפירעון שלהם יגיע בשבוע הבא. במקרה שבית המשפט לא היה נותן לאי.די.בי את האפשרות לשעבד 5% ממניות כלל עסקי ביטוח  לטובת הסדרה הרי שאדוארדו אלשטיין היה צריך למצוא פתרון לתשלום ההלוואה לבנק הפועלים ולא אי.די.בי פיתוח הייתה עולה על מדרון חלקלק, כך שאם אלשטיין היה מעוניין לשמור על החברה היה עליו להזרים כסף מהבית לבנק הפועלים.

שופטי בית המשפט העליון למעשה קיבלו למעשה עמדה לפיה מכירה ו/או שיעבוד של עד 5% ממניות כלל ביטוח לא נדרש אישור של הפיקוח על הביטוח אולם מעבר לכך נדרש אישור כזה בגדר של ,היתר שליטה, בגוף מפוקח. במהלך הדיון לחץ השופט חנן מלצר, שעמד בראש ההרכב, על הצדדים להסכים לשעבוד של עד 5% אולם עו,ד פיני רובין, שעמד בראש צוות של 7 עורכי דין מטעם אי.די.בי. סירב ואמר כי יסכים באם בית המשפט יתר לו להגיש בכל פעם בקשה חדשה לשעבוד או מכירה של עד 5%, בקשה שתאיין את סמכותה של הממונה על שוק ההון והביטוח.

השופט חנן מלצר, סירב לבקשת רובין ואמר כי אם הוא מתיר לשעבד ו/או למכור עד 5% ממניות כלל ביטוח, יהיה זה היתר חד-פעמי.