עו"ד איה לביא מואשמת כי גנבה 4.2 מיליון שקל מלקוחותיה

נגד עו"ד לביא עומדים 6 אישומי גניבה ועבירות מס - השמטת הכנסה ומירמה, עורמה ותחבולה ■ "רוקנה את חשבונות הנאמנות ועשתה בכספים שימוש לא ידוע" ■ עורך דינה: "תיק מורכב מאוד"

איה לביא / צילום: אלון רון
איה לביא / צילום: אלון רון

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) תגיש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד עו"ד איה לביא. לביא צפויה להיות מואשמת בביצוע עבירות רכוש כלפי לקוחות ועבירות מס.

לביא, בת 48 מתל-אביב, מואשמת ב-6 אישומי גניבה בידי מורשה ועבירות מס: השמטת הכנסה ומירמה, עורמה ותחבולה. 

על-פי כתב האישום, במסגרת ייצוג לקוחות בהליכי מכירת וקניית נכסים, מונתה עו"ד לביא לייצג את לקוחותיה במספר הזדמנויות ולהחזיק את כספיהם בחשבונות נאמנות לשם הבטחת תשלומים על-ידי המוכרים ועד לקבלת האישורים הנדרשים לשם רכישת הנכסים.

סמוך לאחר חתימות החוזים והעברת כספי הנאמנות לחשבונות שהחזיקה עבור המתלוננים, במספר רב של מועדים, בין מאי 2014 ליוני 2016, משכה הנאשמת סכומי כסף שונים בסך כולל של כ-4.2 מיליון שקל מתוך חשבונות הנאמנות וכספי הנאמנות והעבירה אותם לחשבונותיה הפרטים.

הנאשמת רוקנה את חשבונות הנאמנות ועשתה בכספים שימוש לא ידוע, שלא בידיעת המתלוננים ושלא ברשותם ובהסכמתם. כתוצאה ממעשי הגניבה הפיקה הנאשמת הכנסות נוספות עליהן הייתה חייבת בהגשת דוחות לפקיד השומה. כמו כן, במהלך השנים 2014-2016 פעלה הנאשמת במעשי מירמה עורמה ותחבולה על-מנת להתחמק ממס באופן שיטתי ובמסגרת עיסוקה כעורכת דין.

החקירה נוהלה על-ידי מפלג הונאה תל-אביב - משטרת ישראל ויחידת יהלום ברשות המסים.

עו"ד ישר יעקובי, המייצג את עו"ד איה לביא, מסר בתגובה כי "התיק הזה הוא תיק מורכב מאוד, לא בגלל החשדות הנטענות נגד איה לביא, אלא בגלל הנסיבות שלו והכוחות הרבים המשפיעים עליו מבחוץ. מסתבר כי ישנם לא מעט גורמים שמנסים לקדם את האינטרסים שלהם על גבה של לביא. הסיפור סביב הכת או קבוצת הלימוד אליה משתייכת לביא כביכול חשוב ללא מעט אנשים, יותר מאשר לאיה עצמה, וכתוצאה מכך מופעלים על איה לחצים לא מבוטלים.

"הלחצים האלה גרמו לה לקרוס נפשית ורק החמירו את מצבה, שהולך ומתדרדר. במקום לחשוב על ההגנה שלה, היא נקרעת בין בעלי אינטרסים שונים. אם ההידרדרות הנפשית שלה תימשך, אני בספק אם היא תוכל לנהל הליך פלילי.

"מעבר לזה, ההתייחסות של הפרקליטות לתיק הזה מאוד מקוממת. אנשים שחשודים בהונאה של מאות רבות של לקוחות, בעשרות מיליונים, וגרמו על-פי החשד למשפחות שלמות לקרוס, כמו ענבל אור ואורן קובי, מסתובבים באופן חופשי, בעוד שלגבי איה לביא הם ביקשו מעצר-בית, למרות שהמקרה שלה הרבה פחות חמור משלהם. יש כאן חוסר פרופורציות שזועק לשמיים. אני מקווה שהמדינה תדע להכניס את המקרה הזה לגבולות הנכונים".

לביא היא עורכת דין מוכרת ותיקה בעלת משרד פרטי ברמת-גן שעוסקת בנדל"ן ובתכנון ובנייה. לפני מספר חודשים התלוננו כמה מלקוחותיה למשטרה נגד לביא וטענו כי כספים רבים שהחזיקה לביא עבורם בחשבונות נאמנות נעלמו מהחשבונות, וכי לביא נעלמה.

כמה מהלקוחות, בהן תמר מאיירס, הגישו גם תביעות אזרחיות נגד לביא לבית המשפט, והן כוללות את מסכת המעילה לכאורה. עדויותיהם של הלקוחות נגד לביא נחשפו ב"גלובס".