עו"ד איה לביא: "אני לא חברה בכת, הכול סיפור אגדה"

ראיון ראשון עם עו"ד איה לביא, המואשמת בגניבת מיליוני שקלים מלקוחותיה: "אין לי מושג מה קרה ולאן נעלמו הכספים" ■ "זה סיפור של רדיפה נמשכת ובלתי פוסקת"

איה לביא / צילום: שלומי יוסף
איה לביא / צילום: שלומי יוסף

מסתורין אופף את הנסיבות שהובילו לכך שעו"ד איה לביא (48), פרקליטה מצליחה, אם לשתיים, אישה משכילה ונעימת הליכות, הפכה לחשודה ולנאשמת בגניבת מיליוני שקלים מלקוחותיה. מדובר בכספים שהפקידו הלקוחות אצל עו"ד לביא בחשבונות נאמנות, לצורך ביצוע עסקאות נדל"ן שונות עבורם. רוב הפרסומים בפרשה שהתפוצצה באמצע חודש יוני השנה  יותר מרמזו כי קיים קשר בין המעילה שביצעה לביא לכאורה, לבין היותה חברה בקבוצה סודית ללימודי פילוסופיה, שכונתה בתקשורת כ"כת", שבראשה עומדת ריקי שחם.

גרסתה של עו"ד לביא לאישומים לא הובאה עד היום. אבל בין שלביא ביצעה את המיוחס לה, ובין שלאו, מתברר שגם היא בעצמה קורבן של הנסיבות. מצבה הנפשי קשה, והיא אושפזה בשבועות האחרונים באשפוז יום במחלקה פסיכיאטרית בבית-חולים במרכז הארץ.

נפגשנו עם לביא ועם חברתה, ש', לראיון בבית-קפה סמוך לבית-החולים כבר לפני מספר שבועות. אבל עד היום התלבטנו אם לפרסם את הדברים שאמרה לביא, כי הם נאמרו בזמן שהיא שרויה במצב רגשי סבוך ומורכב. לאחר התלבטויות רבות, לאור הגשת כתב האישום נגד לביא היום ולאור בקשות חוזרות ונשנות של לביא עצמה שקולה יישמע, החלטנו לפרסם את הריאיון תוך השמטת פרטים לא מעטים, מטעמי פרטיות וצנעת הפרט.

 

סיפור של רדיפה נמשכת

את גרסתה של לביא, למה שאולי הוביל אותה לעשות את שעשתה לא חייבים לקבל, ועדיין, זכותה להשמיעה ברבים.

"הסיפור שלי הוא סיפור של רדיפה נמשכת ובלתי פוסקת של גורמים שונים, ובהם בני משפחה שלי, שנמשכת כבר שמונה שנים ויותר", אומרת לביא בקול שבור. "ואין לי כוח יותר. הגעתי למצב של התמוטטות נפשית, ורצון לעשות סוף לכל הדבר הזה. לא יכולתי לראות יותר איך פוגעים בילדות שלי, בשביל כל ההמצאה הזאת על כך שאני חברה בכת".

- איך זה קשור להיעלמות של כספי הלקוחות?

"הסיפור של הלקוחות ומה שהמשטרה אומרת זה משהו שאין לי מושג איך הוא קרה. זה לא אני. אין לי מושג בכלל. אני יכולה רק לבקש מהלקוחות סליחה. לא אני עשיתי את זה".

- מה זאת אומרת אין לך מושג? מיליוני שקלים של לקוחות שלך נעלמו מחשבונות נאמנות שניהלת והיית מורשית חתימה ונאמנה עליהם.

"אני לא יודעת מה קרה שם. גיליתי את זה ביחד עם הלקוחות. לא ידעתי שאין שם כספים. פשוט אין לי מושג. זאת האמת. התוודעתי למצב הזה יחד איתם ולא רציתי לריב איתם. הם לקוחות שלי, אין לי עניין להתווכח איתם, אבל אני לא ראיתי ולא ידעתי. זה משהו שצריך לבדוק. אני לא מתווכחת עם הלקוחות כי הם האנשים שנפגעו, ואני צריכה לדאוג להחזיר להם את הכספים, אבל אין לי מושג איך זה קרה".

- אז איפה לדעתך הכסף?

"אין לי מושג איפה הכסף ואין לי פתרון. אני רק יודעת שזה המצב שלי. זה הסיפור היחיד שלי. אני רק יכולה להבטיח ללקוחות שלי שאעשה כל מה שאני יכולה כדי למצוא להם פתרון".

- אין לך הסבר הגיוני למה שקרה?

"הגיוני או לא הגיוני, זה המצב. אני לא יודעת מה אומר הבנק שבו הופקדו הכספים, כי לא דיברתי עם הבנק. עצרו אותי, והייתי בבית-חולים, ומשם לקחו אותי למעצר, ואחר-כך הגעתי לפה (בבית-החולים הנוכחי. ח' מ'). אני באמת לא יודעת מה קרה".

- מה את כן יודעת?

"אני כן יודעת איך הגעתי למקום הזה של ההתמוטטות".

במארס השנה פסקו שופטי ביהמ"ש העליון כי ארבע נשים מהקבוצה שאליה השתייכה עו"ד לביא, העלילו עלילת-שווא על עו"ד אורי דניאל, שהיה בעבר חבר בקבוצה, בטענה כי אנס אותן והטרידן מינית. העליון פסק לדניאל פיצוי בסך 550 אלף שקל, לאחר שהגיע למסקנה כי הנשים הגישו תלונות-שווא במשטרה ותביעות אזרחיות שקריות, בטענה כי נאנסו על-ידי עו"ד דניאל. לדברי השופט יצחק עמית, "כמעט כל פרט בפרשה מלמד על 'תפירה' של תלונות יש מאין".

למרות האמור, לביא רואה בדניאל כאחד מיריביה והיא טוענת שהוא משתף פעולה עם משפחתה ושהוא אחד הגורמים לכך שהתקשורת מתייחסת שלא בצדק לקבוצת הלימוד ככת.

- בלי להיכנס לפרטים - המשפחה שלך אומרת שכל מעשיה נעשים מתוך דאגה לך ולבנותייך.

"הם טוענים שהם עושים הכול מדאגה אליי, אבל האמת היא שאני לא מעניינת אותם. כל המלחמה שלי הייתה בשביל להציל את הילדות שלי. ההתמוטטות שלי היא גם בגלל שאני רואה את הילדות שלי נפגעות, ואני עומדת מנגד ואין מה לעשות. לא נותנים לי לראות את הילדות שלי, אלא תחת פיקוח אחרי שהן גדלו אצלי".

- מתי כל הבעיות האלה התחילו?

"זה התחיל לפני יותר משבע שנים. האחיות שלי הלכו לפקידת הסעד כדי להוציא את הילדות ממני, והגרוש שלי והאחיות שלי המציאו שאני פוגעת בילדות. הם העידו נגדי בכל בית-משפט. אני גם הסתבכתי כספית".

- למה הסתבכת כספית?

"לא עבדתי כמה שנים וגם היו לי הוצאות משפטיות, ולקחתי הלוואות מכל מקום ומכל כיוון, כולל הלוואות מאוד גרועות, וככה הסתבכתי. המצב שלי הוא לא מצב טוב".

גרסת משפחתה של לביא לדברים היא הפוכה לחלוטין. במהלך משפט שהתנהל בביהמ"ש המחוזי בתל-אביב באוקטובר אשתקד, העידו אחיותיה של לביא, המסוכסכות עימה ואשר לדבריה, רודפות אותה. אחות אחת העידה, כי "מאז שאחותי הנוספת ואני מבקשות לברר פרטים בנוגע לקבוצה ולדרכי הפעולה האפשריות במטרה לסייע לאחותנו, איה, להיחלץ מהשפעתה הרעה - ניתקה איה כל קשר איתנו".

האחות ציינה בנוסף כי בחודשים שקדמו לעדותה, "חלה הקצנה והסלמה בצורת הביטוי של איה כלפינו, עד כדי אלימות מילולית של ממש. איה העלתה כלפי אחותי וכלפיי האשמות קשות, חסרות בסיס, שהדעת לא סובלת, ושאיני מעיזה להעלותן על הכתב".

האחות השנייה העידה אף היא במשפט ואמרה: "מאז שאיה הצטרפה לכת, באופן הדרגתי התנהגותה ומעשיה הלכו והקצינו... היום אני מבינה שהשליטה הטוטלית עליה לא מאפשרת להתקרב אליה, ולא ניתן ליצור שום תקשורת ישירה וטבעית, כפי שהיה בעבר. יותר מהכול אני חרדה למצבה הנפשי של איה ולהשפעה של הכת על בנותיה. אני מרגישה שאיבדתי את אחותי, מאז שחברה ל'קבוצת הלימוד' של שחם'".

היום מסרה משפחת לביא כי: "איה ניתקה את הקשר עם המשפחה באופן מוחלט ומתנכרת לנו מזה 10 שנים. ככל הידוע לנו איה חברה בכת הזויה ומניפולטיבית שפסקי דין חמורים של ביהמ"ש המחוזי והעליון פורסמו נגד הכת והגורו שלה. אנחנו חוששים לשלומה של איה, חוששים שכל מעשי המירמה נעשו תחת לחץ הגורו, חוששים למצבה הנפשי ולחייה".

- מה האמת לגבי 'הקבוצה ללימודי פילוסופיה' של ריקי שחם שכונתה 'כת'?

לביא: "זו לא כת. זה הכול סיפור אגדה. אבל זה הרי לא משנה מה שאני אגיד".

- תנסי להבהיר את טענתך שזו לא כת.

"מבחינתי זה חוג בית שבו לומדים פילוסופיה בקבוצה של אנשים שחלקם חברים טובים שלי, וחלקם אנשים שאני פוגשת רק בזמן שלומדים. האמת היא, שזה בכלל לא מתקיים כבר הרבה זמן, בגלל שהיא (ריקי שחם, ח' מ') כבר כמה שנים לא נמצאת בארץ. זה חוג בית שבו אתה לומד ומעשיר את עצמך, וכל אחד לוקח מכל קורס את מה שהוא לוקח. אני לקחתי את מה שאני לקחתי, ומישהו אחר לקח משהו אחר.

"זה כמו שכשאתה לומד באוניברסיטה אתה עושה עם מה שלמדת משהו אחד, ומישהו אחר עושה עם זה משהו אחר. ריקי שחם היא בשבילי מורה שלימדה אותי פילוסופיה. זה הכול. כיוון שזה התקיים במשך שנים, נוצרו קשרים בין המשתתפים, אבל אני יכולה להגיד לך שיש אנשים שהיו חברים טובים שלי, ויש אנשים שרק פגשתי בחוג ושהם לא חברים שלי".

- שילמת הרבה כסף עבור השיעורים?

"היו תקופות שבהן שילמתי, אבל מדובר בתשלום כמו לחוג של הבנות שלי פחות או יותר".

הליכים משפטיים שהתנהלו בקשר לקבוצת הלימוד של שחם, כמו גם תחקירים בתקשורת, הראו תמונה שונה מזו שמציגה לביא. למשל, באותו משפט שבו העידו אחיותיה של לביא קיבל השופט אליהו בכר תביעה בסך כ-1.2 מיליון שקל, שהוגשה נגד שחם על-ידי פ', אחת מחברות הקבוצה. פ' טענה בתביעתה כי על שחם, בעלה, ואחותו של בעלה, ד', להחזיר לה יותר מ-2 מיליון שקל, שאותם העבירה בכסף ובשווה-כסף לידיהם. זאת, לדבריה, כחלק מהדרישות שהפנו השלושה אליה בהיותה חברה בקבוצה.

מנגד, הגישו שלושת הנתבעים תביעה-שכנגד על-סך מיליון שקל נגד פ'. זאת, בטענה לפגיעה בשמם הטוב ובמוניטין שלהם ושל גני-הילדים המצויים בבעלות ד', וכן גם בגין הפגיעה הקשה שממנה הם סבלו, לטענתם, בשל ההשפעה ההרסנית שיש לתביעת-הסרק של פ' והטענות שעלו ממנה.

"ברגע שהציגו אותנו ככת, אף אחד לא מקשיב לנו"

השופט בכר קיבל את תביעתה של פ' בחלקה, ודחה את התביעה הנגדית של שלושת הנתבעים. בפסק-הדין נקבע, כי "מערכת היחסים בין פ' לשחם הינה דומה לזו הקיימת בין כהן דת למקבלי סמכותו הרוחנית, באשר שחם ראתה בעצמה מורה רוחנית לחברי הקבוצה".

בפברואר 2016 שודר בחדשות ערוץ 2 תחקיר של יוסי מזרחי, שהציג את קבוצת הלימוד ככת, ואת ריקי שחם כמי שמציגה את עצמה כאחת מ"הקיסרים של הפלנטה", ומדברת עם חברי הקבוצה על קשרים עם כוחות מחוץ לאטמוספירה. בין היתר, הושמעה באותו תחקיר הקלטה של שחם, שבה היא עושה לחברי הקבוצה "תרגיל" שבו היא בוחנת אם היא יכולה לגייס באמצעותם מאות-אלפי דולרים תוך זמן קצר.

כאשר אני מבקש מלביא ומחברתה, ש', להתמודד עם הטענות הללו, הן דוחות אותן בנחרצות, וטוענות כי הכול שקרים. לאורך הריאיון, וגם בשיחות שניהלתי מאוחר יותר עם השתיים, הן התקשו לתת בי אמון, וחזרו וטענו כי אנחנו, העיתונאים, כולנו "אותו הדבר" וכי איש לא מקשיב להן באמת. לדבריהן, התקשורת ובתי-המשפט, עיוותו לאורך השנים את המציאות, ויצרו תמונת כזב שלפיה קבוצת הלימוד היא כת מסוכנת ומשעבדת, בעוד שלמעשה מדובר בקבוצת לימוד תמימה, ותו לא.

ביחס לתחקיר ערוץ 2, אומרת ש', כי "הדברים הוצאו מהקשרם. זה היה סוג של תרגיל. ריקי שחם היא בן-אדם טוב, שמעולם לא דרש מאף אחד כספים. בנוסף, כמו שאיה אומרת, בניגוד גמור למה שהוצג בכתבות הללו, אף אחד מאיתנו לא היה משועבד. אני בן-אדם הכי לא משועבד שיש. אין סיכוי שמישהו ישעבד לי את המחשבה. יש חברות, אבל אף אחד לא יגנוב בשביל אף אחד כספים. ריקי דואגת לאיה, אבל אין להן היום שום קשר. מהרגע שהציגו אותנו ככת, אף אחד לא מקשיב לנו. אנחנו מבקשות שאתה תקשיב לנו, ודרכך להעביר את המסר".

- הלימודים בקבוצת הפילוסופיה לא שינו את צורת ההתנהגות שלכן?

לביא: "ברור שכשאתה לומד עם אנשים פילוסופיה, אתה בוחר לעשות דברים, אבל כל אחד הוא אדם חופשי שיש לו את החיים שלו.

"אף אחד לא אמר לי את חייבת ככה וככה. אני גרה לבד, חושבת לבד. בעיניי, זה עניין של תפיסה. בשיעורים דיברנו על הרבה אידיאות פילוסופיות, איך אתה לוקח ומיישם אותן בחיי היום-יום.

"למדנו את תיאוריית 'האחר' של עמנואל לוינס (פילוסוף יהודי-צרפתי), מסות על אהבה של אפלטון ועוד הרבה דברים. יש דברים שקל יותר ליישם ויש שפחות, אבל זו תפיסת עולם, אני לא יכולה לדבר על משהו ספציפי. אני כן יכולה לומר שהייתי בן-אדם מאוד עצוב ומדוכדך, והפכתי להיות בן-אדם שרואה את החיים בצורה הרבה יותר שמחה. ברגע שהעולם ממציא עליך כזה סיפור (שזו כת, ח' מ'), זה כבר לא משנה. גם אם אני אגיד לך שניתקתי את הקשר, אתה לא תאמין".

החברה ש': "אלה עניינים אישיים. אני למשל אימא הרבה יותר טובה בזכות הלימודים. לעומת חוויות שאני עברתי כילדה, אני אימא יותר טובה ובן-אדם הרבה יותר טוב".

- בית-המשפט העליון קבע שחברות הקבוצה שלכן טפלו על אורי דניאל עלילת שווא.

ש': בית-משפט עליון גם קבע שרומן זדורוב רצח את תאיר ראדה, והוא לא רצח. גם שופטים טועים".

התמחתה במשרד הרצוג-פוקס-נאמן

איה לביא נולדה בקיבוץ הדתי סעד. כשהייתה בת ארבע עברה משפחתה לקיבוץ שפיים, הקיבוץ של אימה. בנעוריה הייתה בנבחרת ישראל בשחייה. בצבא שירתה כקצינת מודיעין. לביא עזבה את הקיבוץ מיד לאחר הצבא, ולמדה משפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנים 1989-1993. את ההתמחות במשפטים עשתה במשרד עוה*ד הרצוג-פוקס-נאמן, מהמובילים בארץ, ובהמשך הוסמכה לעורכת-דין. לביא הייתה שותפה במשרד עוה*ד שמעונוב-ברנע, ואחר-כך מהשותפים של משרד עו*ד ברנע. ב-2008 יצאה לדרך עצמאית ופתחה ברמת-גן משרד משלה המתמחה בנדל"ן ובדיני תכנון ובנייה.

בשנת 1997 נפטרה אמה של לביא, ולדבריה מאז החל סכסוך משפחתי שאותו הובילה אחת מאחיותיה. לביא: "מסכת ההתעללות והרדיפה של משפחתי ושל גורמים נוספים אותי התחדשה ב-2010 והיא נמשכת עד היום. אין לי כוח יותר. הגעתי למצב של התמוטטות נפשית שהוביל לכל מה שקורה לי".

האישום: רוקנה מיליוני שקלים מחשבונות הנאמנות ועשתה בכספים שימוש לא ידוע

פרשת המעילה לכאורה של עו"ד איה לביא התפוצצה לפני שלושה חודשים, בתחילת חודש יוני 2016. אז התברר כי לפחות חמישה לקוחות של לביא הגישו נגדה תלונות למשטרה. לטענתם, מיליוני שקלים שהם הפקידו אצלה בחשבונות נאמנות, לצורך ביצוע עסקאות נדל"ן בייצוגה, נעלמו.

היום (ה') הגישה פרקליטות מחוז ת"א (פלילי) לביהמ"ש המחוזי בעיר כתב אישום חמור שבמסגרתו מואשמת לביא בשישה אישומים של גניבה בידי מורשה ועבירות מס: השמטת הכנסה ומרמה, ערמה ותחבולה. על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד שירי פרל, במסגרת ייצוג לקוחותיה בהליכי מכירת וקניית נכסים, מונתה לביא לייצג את הלקוחות במספר הזדמנויות, ולהחזיק את כספיהם בחשבונות נאמנות לשם הבטחת תשלומים על-ידי המוכרים ועד לקבלת האישורים הנדרשים לשם רכישת הנכסים. "סמוך לאחר חתימות החוזים והעברת כספי הנאמנות לחשבונות שהחזיקה עבור המתלוננים, במספר רב של מועדים, בין מאי 2014 ליוני 2016, משכה לביא סכומי כסף שונים בסך כולל של כ-4.2 מיליון שקלים מתוך חשבונות הנאמנות וכספי הנאמנות והעבירה אותם לחשבונותיה הפרטים. לביא רוקנה את חשבונות הנאמנות ועשתה בכספים שימוש לא ידוע, שלא בידיעת המתלוננים ושלא ברשותם ובהסכמתם.

"לפי כתב האישום, כתוצאה ממעשי הגניבה, הפיקה לביא הכנסות נוספות עליהן הייתה חייבת בהגשת דוחות לפקיד השומה. "כמו כן, במהלך השנים 2014-2016 פעלה הנאשמת במעשי מרמה עורמה ותחבולה על-מנת להתחמק ממס באופן שיטתי ובמסגרת עיסוקה כעורכת דין".

בין היתר מתאר כתב האישום כיצד גנבה לכאורה לביא 390 אלף שקל שהופקדו אצלה ע"י לקוח במסגרת עסקה למכירת דירה בשדרות הר ציון בת"א, 246 אלף שקל מחשבון נאמנות של לקוח שהיא ייצגה אותו בעסקת מכר דירה ברח' הסייפן ברמת השרון וכיצד גנבה לכאורה 1.7 מיליון שקל מלקוחה שאותה ייצגה בעסקת מכר דירה ברח' חובבי ציון בת"א.

עו"ד ישר יעקובי, המייצג את עו"ד לביא, מסר: "התיק הזה הוא תיק מורכב מאוד, לא בגלל החשדות הנטענות נגד איה לביא, אלא בגלל הנסיבות שלו והכוחות הרבים המשפיעים עליו מבחוץ. מסתבר, שישנם לא מעט גורמים שמנסים לקדם את האינטרסים שלהם על גבה של לביא".

"חוסר פרופורציה"

לדברי יעקובי, "הסיפור סביב הכת או קבוצת הלימוד שאליה משתייכת לביא, כביכול, חשוב ללא מעט אנשים, יותר מאיה עצמה, וכתוצאה מכך מופעלים על איה לחצים לא מבוטלים. הלחצים האלה גרמו לה לקרוס נפשית, ורק החמירו את מצבה, שהולך ומתדרדר. במקום לחשוב על ההגנה שלה, היא נקרעת בין בעלי אינטרסים שונים. אם ההתדרדרות הנפשית שלה תימשך, אני בספק אם היא תוכל לנהל הליך פלילי".

לבא-כוחה של לביא יש טענות גם לפרקליטות. לדברי יעקובי, "ההתייחסות של הפרקליטות לתיק הזה מאוד מקוממת. אנשים שחשודים בהונאה של מאות רבות של לקוחות, בעשרות-מיליונים, וגרמו, על-פי החשד, למשפחות שלמות לקרוס, כמו ענבל אור ואורן קובי, מסתובבים באופן חופשי, בעוד שלגבי איה לביא הם מבקשים מעצר-בית, למרות שהמקרה שלה הרבה פחות חמור משלהם. יש כאן חוסר פרופורציות שזועק לשמיים. אני מקווה שהמדינה תדע להכניס את המקרה הזה לגבולות הנכונים".