רוב ראשי הרשויות הם ישרי דרך

הצרה היא שבעיריות האמוציות והיצרים חזקים יותר מאשר בשלטון המרכזי

צבי ארד, משה כחלון, מרים פיירברג איכר / צילום: תמיר ברגיג
צבי ארד, משה כחלון, מרים פיירברג איכר / צילום: תמיר ברגיג

על רקע מעצרה המתוקשר של ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג, עולה שוב סוגיית יושרם של ראשי הערים, שפרשיות כמו זו שהיא חשודה בה יוצרות את הרושם כאילו כולם מושחתים. כראש עיר, זוהי תחושה קשה. תפיסת הציבור לגביך היא שמאחר שאתה ראש עיר - אתה כנראה מושחת, ועליך להוכיח כל יום שאינך כזה.

אני מעז להצהיר כאן בפומבי: רוב רובם של ראשי הערים במדינה ישרי-דרך, אנשים מסורים ומקצועיים שמקריבים את חייהם האישיים למען שירות הציבור. הצרה היא שבעיריות האמוציות והיצרים חזקים הרבה יותר מאשר בשלטון המרכזי. יריבים גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה פועלים לא אחת ממניעים לא ענייניים ומונעים בעיקר מיצר הנקמה ומצרות-עין.

אחד התחומים הרגישים ביותר בהקשר זה הוא תחום התכנון והבנייה, תחום שכראש עיריית גבעתיים התעקשתי שיישאר בידי כיו"ר הוועדה המקומית ולא בידי אף אחד אחר. כל החלטה בתחום זה שווה כסף רב. ברבות מההחלטות הוועדה יש צד שלא בא על סיפוקו והוא בטוח ש"כולם מושחתים", וכמובן יש גם מי שמלבים את האש.

חרה לי כשב"גלובס" התפרסמה לאחרונה כתבה המעוררת סימני שאלה לגבי מדיניות העירייה ויושרי האישי בנושא מתן הקלות (חוקיות) לזכויות בנייה במגרשים הנמצאים במדרון. להקלה זו, שאינה ייחודית לגבעתיים, מצא המחוקק היגיון, שכן על היזם להשקיע כספים רבים כדי לבנות בניין הנמצא על מגרש בעל שיפוע הגדול מ-8%, ולכן החוק מעניק לו תוספת של 15 אחוזי בנייה.

בכתבה מביע משה ליכטמן את דעתו כי ישנם בניינים שזכו להקלות שלא בצדק, בקדנציה שקדמה לי, כלומר שהשיפוע בהם היה נמוך לכאורה מ-8%, וכעת, למרות שעברו מספר שנים, על העירייה לבטל החלטה זו.

מה אתם הייתם עושים?

אני החלטתי לא לזלזל בפניית כתב "גלובס", ביקשתי שיבוצעו מדידות חוזרות, השעיתי את המודד הקודם, שהגיש כתוצאה מכך התראה לפני תביעת דיבה נגדי, וניגשתי פיזית לתחנת המשטרה, הגשתי תלונה ודרשתי שכל המדידות המדוברות ייבדקו.

מאחר שהדברים קרו בקדנציות קודמות לשלי, יכולתי להמשיך הלאה, להסתפק בתגובה לקונית ולתת לדברים להירגע מעצמם. אבל לא - בחרתי בדרך הקשה, אך היחידה שאני מכיר. תלונתי נבדקת עתה במפלג ההונאה, וטוב שכך.

הבעיה היא שכאשר מוגשת תלונה למשטרה, גם אם זו תלונה שמגיש ראש עירייה, הכותרות זועקות, ובדעת הקהל עלולה להיצרב התחושה השגויה, שגם העירייה שלהם לוקה בחוסר ניקיון-כפיים. לשמחתי, לא כך הדבר בגבעתיים!

למרות כל זאת אני בהחלט בדעה שנבחרי ציבור צריכים לקחת בחשבון את האחריות הרבה שרובצת על כתפיהם וכפועל יוצא מכך את מוסדות הביקורת והשקיפות הציבורית שעליהם לאמץ. לכן אני מציע לחייב באמצעות חקיקה כל מועמד לראש עיר, ראש עיר נבחר וכן את הרשות עצמה ב-4 דברים:

■ מועמד לראשות העיר יהיה חייב להגיש הצהרת הון טרום הבחירות.

■ ייאסר על ראש עיר לרכוש נדל"ן בשטחי העיר בזמן הכהונה ושנתיים מסיומה.

■ מבקר העירייה לא יהיה מועסק על-ידי העירייה אלא על-ידי מבקר המדינה.

■ כהונת ראש עיר תוגבל ל-3 קדנציות, כאשר בקדנציה האחרונה על ראש העיר להיבחר ברוב שעולה על 50%.

*** הכותב הוא ראש עירית גבעתיים.