המניה שזינקה אמש 720% בגלל שאלרגן החליטה לשלם, והרבה

אלרגן הודיעה אתמול כי תרכוש את חברת הביוטק הקטנה טובירה, שמפתחת תרופה לטיפול במחלת כבד ■ בשוק תוהים מדוע אלרגן החליטה לשלם לטובירה פרמיה של עד כ-500% עבור מוצר שנמצא בשלבי פיתוח וספק אם יאושר לשיווק

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מניית טובירה (סימול: TBRAׂ) חברת ביוטק קטנה שמפתחת תרופה לטיפול במחלת כבד, זינקה אתמול בכ-720% במסחר בוול סטריט. זאת לאחר שענקית התרופות ויצרנית הבוטוקס אלרגן   הודיעה כי הגיעה להסכם לרכישת החברה במחיר של עד כ-1.7 מיליארד דולר, מחיר המשקף פרמיה עצומה של כ-500% לעומת המחיר שבו ננעלה המניה ביום שני.

לפי תנאי ההסכם, אלרגן תשלם לטובירה 28.35 דולר למניה במזומן ועוד כ-49.8 דולר למניה בתנאי שהחברה תעמוד באבני דרך שונים בכל הנוגע לפיתוח ושיווק התרופה שהיא מפתחת. ההודעה על הסכם הקפיצה את מניית טובירה ממחיר של כ-4.7 דולרים למחיר של 38.9 דולר כאשר שווי השוק שלה זינק מ-89 מיליון דולר ביום שני ל-732 מיליון דולר.

לטובירה כאמור יש תרופה אחת בקנה שנועדה לטפל במחלות כבד. התרופה נמצאת עדיין בשלבי פיתוח אך אם היא תצליח לעבור את השלבים הללו כמו גם את משוכות מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אלרגן תוכל להיות ממוצבת בפוזיציה חזקה בכל הנוגע לטיפול באחד הגורמים של מחלת שחמת הכבד, שנפוצה מאוד בארה"ב.

בשוק מגיבים בתמיהה על העסקה של אלרגן. אנליסטים ב-RBC מציינים כי "מבחינה מקצועית, זה מעניין מאוד שאלרגן רוכשת נכס בתחום הביוטק שהשוק מטיל בו ספק או מאכזב באופן יחסי, ואף משלמת על אותו נכס פרמיה גבוהה מאוד". ב-RBC הוסיפו עוד כי בעסקה כזו של רכישת חברת ביוטק עם מוצר אחד שנמצא בשלבי פיתוח, נהוג לשלם פרמיה של בין 50% ל-100%.