הבורסה בת"א תחפש מנכ"ל חדש במקום יוסי ביינארט

המנכ"ל הפורש ביינארט היה בחופשת מחלה מסוף יוני השנה ■ הבורסה בת"א בעיצומו של משבר בתוצאותיה הכספיות, במאבק בין ההנהלה לעובדים ובהידללות מחזורי המסחר

יוסי ביינארט בכנס איגוד הכלכלנים / צילום: אלה פאוסט
יוסי ביינארט בכנס איגוד הכלכלנים / צילום: אלה פאוסט

הבורסה בת"א החלה לחפש מנכ"ל חדש במקום יוסי ביינארט, שהודיע היום על פרישתו מהתפקיד בשל מחלה קשה. כפי שנחשף היום באתר "גלובס", יוציא מחר דירקטוריון הבורסה לדרך ועדת איתור לבחירת המנכ"ל החדש. ביינארט נמצא בחופשת מחלה מאז סוף יוני.

בהמשך לחשיפת "גלובס", עדכנה הבורסה אחר הצהריים ש"מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, הודיע ליו"ר הדירקטוריון, אמנון נויבך, כי בכונתו לפרוש מתפקידו נוכח מצבו הבריאותי...מחר תובא לאישור הדירקטוריון החלטה על הקמת ועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש".

את המהלך לאיתור מנכ"ל חדש מוביל יו"ר הבורסה אמנון נויבך, שעוד קודם שהתגלתה מחלתו של ביינארט, נתגלע ביניהם סכסוך חריף. ככל הידוע הבורסה אף הקדימה והחלה זה מכבר בבחינת מועמדים אפשריים לתפקיד המנכ"ל הבא של הבורסה, באמצעות גורם חיצוני.

יחד עם זאת, למרות שדירקטוריון הבורסה הוא שיוביל את מאמצי האיתור, הרי שמי שצפוי להיות בעל הדעה הקובעת לגבי המנכ"ל הבא - כמו שהיה גם לגבי מינויו של ביינארט - הוא יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר. את ביינארט מחליפה לפי שעה, כמינוי זמני, גל לנדאו יערי, משנה למנכ"ל ומנהלת התפעול (COO) של הבורסה.

המהלכים למציאת מחליף או מחליפה לביינארט נעשים בעיצומה של תקופה מאתגרת במיוחד עבור הבורסה: משבר חסר תקדים במצבה העסקי ועימות חריף ומתמשך בין ההנהלה לעובדים.

ביינארט, כמו גם היו"ר נויבך, מונו לפני שנתיים וחצי לתפקידיהם במקומם של אסתר לבנון וסם ברונפלד, שהודחו בפועל על-ידי האוזר, במטרה להוביל את הבורסה לדרך חדשה.

אלא שעד כה הבורסה מתקשה לצאת לאותה דרך חדשה, ויו"ר הרשות מקווה לשינוי, עם השלמת שינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה פרטית.

המסגרת החוקית להשלמת מהלך זה נמצאת כיום בכנסת, וטרם הושלמה, ונוסף על כך, טרם הושגה הסכמה עם עובדי הבורסה על חלקם בחברת הבורסה החדשה, כשזו תוקם. העימות עם העובדים, שכולל גם עיצומים, נוגע גם להסכם העבודה החדש - והצדדים טרם הגיעו להבנות לגביו.

אתמול נודע כי הבורסה בת"א צפויה לסיים את 2016 עם הפסד בסכום של 9.75 מיליון שקל, וזאת לעומת צפי קודם, במסגרת יעדי התקציב ל-2016, לרווח של כ-6.5 מיליון שקל. כלומר, פער של כ-16.3 מיליון שקל בין התכנון לבין הביצוע בפועל, בין היתר כתוצאה מאי-עמידה ביעד ההכנסות, בעיקר בשל המשך קיטון מחזורי המסחר במניות והמירים, במק"מ ובנגזרים.

בבורסה צופים כיום כי ההכנסות בכל 2016 יסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, וזאת לעומת יעד תקציב להכנסות של כ-265.2 מיליון שקל. אגב, ב-2013 הבורסה הפסידה אף יותר משהיא צפויה להפסיד השנה, אך זה קרה רק בגלל מחיקה חשבונאית גדולה שנבעה מבניית משכנה המפואר הנוכחי.

אומדן זה נעשה על-ידי הבורסה על סמך תוצאות שמונת החודשים הראשונים של השנה, ובצל המאבק מול העובדים, ולקראת מפגש שקיימו ראשיה בתחילת החודש עם נציגי העובדים ועם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

העובדים: "לא השכר הוביל למצב הקשה"

אתמול ציינו העובדים בתגובה ששלחו לניסנקורן, כי "בפתח הישיבה הציג בפניך יו"ר הבורסה מצגת המתארת את מצבה העגום של הבורסה, את חוסר היכולת להאריך את תוקפם של ההסכמים הקיבוציים ואת הסכמי השכר הקיימים". לכך מגיבים נציגי העובדים באומרם: "התמונה שהוצגה בפניך מגלה טפח ומכסה עשרה טפחים".

לדברי נציגי העובדים בבורסה, "ברור כי לא שכרם של העובדים ולא תנאי עבודתם הובילו למצב זה". עוד הם טוענים בתגובתם מאתמול, כי "מאז הגיעה, מוציאה ההנהלה החדשה כ-20 מיליון שקל בשנה על יועצים, חברות ייעוץ, תוכניות אסטרטגיה ותוכניות עבודה שרובן לא הגיע לכלל מימוש. גם התוכניות שכן בוצעו, נכשלו כישלון חרוץ". עוד הם טוענים שהבורסה משרתת את האינטרס של חברי הבורסה, במיוחד הבנקים, וכי "אילו הייתה הבורסה גובה היום את אותו תעריפון עמלות שגבתה בשנת 2000, הייתה מרוויחה מיליארד שקל בשנה".

בתגובתם הם מוסיפים, כי "עובדי הבורסה מודעים למצבה של הבורסה וכבר הסכימו, בחודש מארס השנה, לתרום את חלקם ולהוריד את ה'טייס האוטומטי' (גידול קבוע ולא מותנה בדבר בשכרם, ר'ש') בהסכם השכר העתידי ובהסכם שינוי מבנה הבעלות והמבנה הארגוני, מ-4.6% ל-3.6% כחלק מהסכם כולל", תוך שהם טוענים, כי "שכרם של עובדי הבורסה לא היה מעולם הבעיה של שוק ההון בישראל, ופגיעה בשכרם של עובדי הבורסה גם לא תפתור דבר".

עובדי הבורסה הם מהעובדים החזקים במשק. הדוחות הכספיים של הבורסה ל-2015 מלמדים כי הוצאות השכר של הבורסה הסתכמו ב-2015 בכ-145 מיליון שקל (8% יותר מב-2014), ששולמו ל-240 איש (כולל מנהלים) - גידול של כ-18 ביחס למספר העובדים בסוף 2014. מדובר בעלות עובד ממוצעת של יותר מ-50 אלף שקל לחודש.

יו"ר רשות ני"ע האוזר: "הבורסה אינה מיובשת"

בצל המשבר העסקי בבורסה והעימות המעמיק בין ההנהלה לעובדים, התייחס היום יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, למצבה ולדרך החדשה שעליה ללכת בה, בכנס "שינוי מבני בבורסה בת"א: אתגרים ופוטנציאל" שהתקיים בקריה האקדמית אונו.

במסגרת זו הוא אמר ש"אחרי שנים שהבורסה הייתה מקור לגאווה ישראלית, שהתעשייה הישראלית קמה בעזרתה, שיזמים הצמיחו עסקים קטנים לעסקים חובקי עולם בזכות הבורסה, מדברים בה היום סרה. אומרים עליה שהיא מיושנת, שהיא מתייבשת, ויש הטוענים שהיא כבר לא נדרשת. זה הבון-טון בבתי הקפה של קהיליית שוק ההון... הבורסה אינה מיובשת. אבל אם נחכה, ונבקר, ונקטר, ורק נקווה, ולא נעשה, הבורסה בסוף תתייבש ושום דבר לא יהיה בסדר".

עוד הוסיף האוזר, שנמצא בתפקידו יותר מחמש שנים ושהחליף את הנהלת הבורסה הקודמת במטרה להוציאה לדרך חדשה - מה שטרם קרה, כי "אני דווקא אופטימי וחושב שהתהליכים שאנחנו מובילים ושעוד נוביל, ישנו את המציאות... זו רק שאלה של זמן עד שהיא תחזור להיות קטר הצמיחה של המשק".

איך לעשות זאת? לדברי האוזר יש להמשיך בהפחתת הרגולציה, וכן בשינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח, ובשיתופי פעולה בינלאומיים של הבורסה. "אני משוכנע שהצעת החוק לשינוי המבני בבורסה איננה טכנית. היא מהפכה של ממש", אמר היום.