מקורבים למשפחת קליין: "שניים משלושת הבוררים - אנשי לבייב"

"הסיכוי שלבייב יראה שקל מפסק הבוררות נמוך, והסיכוי שיראה שקל בזמן הקרוב - אפסי" ■ קבוצת לבייב: "מציעים למשפחת קליין להשקיע מאמצים בתשלום חובותיהם"

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

השותפות בתחום היהלומים בין שני המיליארדרים לב לבייב ומרטין קליין הוקמה לפני שנים, שגשגה והשיגה שווי של כ-100 מיליון דולר. מאז צברה השותפות נכסים, ושוויה אף האמיר. בשנים 2011 ו-2012 עלו יחסי השניים על שרטון.

כאן נחלקות הגרסאות: לבייב, לטענת מקורבים לקליין, ביקש לפרק את השותפות. לדברי המקורבים לקליין, בין השניים היה הסכם כיצד מפרקים את השותפות. בסביבת לבייב חולקים על כך.

כשהמשא-ומתן לפרידה מסודרת לא צלח, קליין ולבייב התגלגלו לבוררות. הליך הבוררות בין השניים קבע כי כל צד ממנה בורר מטעמו, ושני הבוררים בוחרים מטעמם בורר שלישי, נייטרלי - ואחר-כך דנים שלושת הבוררים בסכסוך עד להכרעה.

כאן המקום להדגיש כי דיני הבוררות האמריקאים קובעים כי אם נפל פגם (כפי שטוען כעת קליין) בהליך הבוררות, לא ניתן לפנות לבית המשפט עד להכרעת הבורר - בניגוד לדין הישראלי שמחייב מתן הודעה מיידית לבית המשפט ובקשה לקבלת הוראות כיצד לפעול.

שלושת הבוררים שמונו היו: מטעם לבייב - ישראל זהבי, מטעם משפחת קליין - חיים קלוצ'ניק, שהוחלף על-ידי איתן כהן. הבורר הנייטרלי היה יעקב גרונר, מהבעלים של קבוצת ב.ס.ר.

"באותו הזמן", אומרים היום (ה') מקורבים למשפחת קליין, "התגלה כי נגד אחד הבוררים מתנהל הליך משפטי פלילי משמעותי בבלגיה, בו הוא מואשם בעבירות מירמה, עבירות בהן הורשע בסופו של דבר".

אם זה לא הספיק, הוסיפו המקורבים, התגלה כי לשני בוררים יש שותפויות עסקיות עם לבייב. "הגילויים האלה למעשה גרמו לכך שבהליך הבוררות לבייב שיחק עם עצמו. שניים מהבוררים (מתוך שלושה) היו אנשים שלו, ולא היה למשפחת קליין כל סיכוי", טוענים בסביבת הצד המפסיד. 

עוד אמרו מקורבי מרטין קליין: "הסיכוי שלבייב יראה כסף מהבוררות הזאת נמוך, והסיכוי שיראה כסף בזמן הקרוב הוא אפסי".

 

אם אכן יש ממש בטענות קליין, הרי שלא היה יכול לפנות לבית המשפט המקומי ולבקש סעד, אלא הוא נאלץ להמתין לסוף ההליך ואז לבקש "ביטול פסק בורר" - כפי שאכן עשה. נכון לעכשיו, כל צד הגיש לבית המשפט הפדרלי האמריקאי בקשה: הצד של לבייב מבקש לקיים את פסק הבורר, הצד של קליין מבקש לבטל את פסק בורר. בית המשפט אמור כעת להכריע היכן יתבררו טענות הצדדים, אם בבית משפט מדינתי או בבית משפט פדרלי.

מטעמו של מרטין קליין נמסר על-ידי עו"ד עמית חדד ממשרדו של ד"ר וינרוט: "פסק הבוררות נמצא לפתחו של בית המשפט הפדרלי בניו-יורק, על הפגמים והמגרעות שלו. אנחנו סמוכים ובטוחים שבסופו של דבר פסק הבוררות יבוטל, מתחילתו ועד סופו".

מקבוצת לבייב נמסר: "הקבוצה אינה מנהלת את מאבקיה המשפטיים על גבי העיתון ומציעה למשפחת קליין ושותפיה שהפסידו בבוררות להשקיע את מאמציהם בתשלום חובותיהם מהם הם מתחמקים בכל דרך ובכל תירוץ מזה כארבע שנים".