UBS: טבע הולכת לנכסים בסיכון גבוה יותר, עם סיכוי גבוה יותר

טבע הודיעה אתמול על שיתוף-פעולה עם חברת הביוטכנולוגיה ריג'נרון לפיתוח ומסחור של Fasinumab, נוגדן ה-NGF שמפותח כתרופה לכאבים

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

בחודשים האחרונים חזרה הנהלת טבע   שוב ושוב על המסר, שלאחר שתשלים את העסקה הגדולה בתחום הגנריקה, רכישת אקטביס מאלרגן, התזרים שתייצר יאפשר לה להמשיך לבצע עסקאות סלקטיביות בתחום תרופות המקור.

אתמול הגיעה עסקה מסוג זה: טבע הודיעה על שיתוף-פעולה עם חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית ריג'נרון (Regeneron) לפיתוח ומסחור של Fasinumab, נוגדן ה-NGF שמפותח כתרופה לטיפול בכאבים. בשלב הראשון תשלם טבע לריג'נרון מקדמה של 250 מיליון דולר, ותקבל על עצמה עלויות מחקר ופיתוח בשווי של כחצי מיליארד דולר. בעתיד, בכפוף לאבני דרך רגולטוריות ומסחריות, הסכום עשוי לגדול בכ-2.3 מיליארד דולר נוספים.

"זוהי התחייבות משמעותית של טבע, שממשיכה לשנות את הפייפליין (צנרת המוצרים בפיתוח) של טבע לנכסים בסיכון גבוה יותר, אך גם עם סיכוי גבוה יותר", סבור האנליסט מארק גודמן מ-UBS.

לדבריו, לאור החששות הגוברים מפני שימוש באופיואידים כטיפול בכאב (משום שניתן להתמכר אליהם או לנצל את השימוש בהם לרעה, ש'ח'ו), המוצר המדובר עשוי להוות חלופה בטוחה יותר. "עסקה מסוג זה היא הכיוון שאליו הנהלת טבע מכוונת, כך שהיא לא אמורה להפתיע את המשקיעים", כותב האנליסט, ומזכיר עסקאות קודמות שביצעה טבע בתחום המקורי בתקופת ויגודמן - לבריס ואוספקס.

נראה שבקרדיט סוויס דווקא הופתעו מהעסקה במידה מסוימת. בסקירה של האנליסט ואמיל דיוואן הוא מזכיר את עסקת טבע-ריג'נרון ואת הרכישה שעליה הודיעה אתמול אלרגן, של Tobira Therapeutics ב-1.7 מיליארד דולר, וכותב שמדובר ב"עסקאות פוקחות-עיניים (eye-opening), עסקאות יקרות שנועדו לבסס את הפייפליין". לדבריו, בין שתי העסקאות, זו של טבע "נראית מעט יותר סבירה כשלוקחים בחשבון את המחיר ואת החפיפה לתשתית הקיימת של טבע".

דיוואן מוסיף כי הסיכון בנוגדני NGF יורד, אך נדרשת עוד הרבה עבודה. "טבע סימנה את תחום הכאב כאחד מתחומי הפוקוס שלה, והתשתית שלה בתחום תאפשר למוצר לגדול הרבה יותר מאשר אצל ריג'נרון לבדה, בהנחה שהמוצר יגיע לשוק. בשל הבעיות עם סוג התרופה בעבר, נצטרך לחכות ולראות נתוני בטיחות ארוכי-טווח יותר לפני שנקבע שהסיכון במוצר מסוג זה ירד לגמרי".

דיווח: תתמודד על חטיבה של באייר

בינתיים שמה של טבע נקשר לעסקה פוטנציאלית נוספת, לצד עוד רוכשות אפשריות רבות. בבלומברג דווח אתמול כי טבע, פריגו וסאן ההודית (בעלת השליטה בתרו הישראלית), לצד קרנות השקעה שונות, עשויות להתמודד על רכישת החטיבה הדרמטולוגית (עור) של חברת באייר. פריגו וסאן נחשבות לחברות חזקות בתחום.

החברה הגרמנית עוסקת גם בתחום הכימיה וגם בפארמה, והיא מתכננת לרכוש את מונסנטו ב-66 מיליארד דולר, כך שלפי הדיווח היא עשויה למכור פעילויות קיימות. בבלומברג ציינו שהמגעים כרגע בשלבים ראשוניים, והצעות שעשויות להגיע לכ-1 מיליארד אירו צפויות להגיע בשבועות הקרובים.

באייר עובדת עם הבנק ג'יי.פי מורגן. גם שמה של אלרגן הוזכר כמי שיכולה להתעניין בנכסים של באייר, ואף אחת מהחברות המוזכרות לא מסרה תגובה לדיווח שפורסם.