יו"ר רשת משען חושף כיצד הודח מתפקידו ע"י אבי ניסקורן

יו"ר רשת הדיור המוגן צבי גוטווטר חשף בתוכנית הרדיו "איפה הכסף" ברדיו 103FM כי יו"ר ההסתדרות הדיח אותו - רק מפני שדרש להחליף את מנכ"ל הרשת בשל מחלתו ■ ניסנקורן דוחה את טענותיו של גוטווטר: "כל חטאו של מנכ"ל משען הוא מצב פיזי"

אבי ניסנקורן / צילום: דוברות ההסתדרות
אבי ניסנקורן / צילום: דוברות ההסתדרות

ענת דוידוב ויעל איילון שוחחו בריאיון בלעדי הערב (ד') עם יו"ר רשת משען המודח צבי גוטווטר שחושף את הנסיבות שהובילו להדחתו על ידי יו"ר ההסתדרות אבי ניסקורן.

ברשת משען 2,500 דיירים בדיור מוגן, 600 בני נוער, 1,400 עובדים ורכוש הנאמד ב-4 מיליאד שקל. המחזור הכספי של הרשת בשנה נאמד בין 300 ל-400 מיליון שקל. 

לפני כשבועיים ניסנקורן הודיע במפתיע לגוטווטר כי הוא מסיים את כהונתו כיו"ר רשת משען שבה כיהן כ-5 שנים. ההודעה המפתיעה באה בעקבות פנייה חוזרת ונשנית של היו"ר גוטווטר ליו"ר ההסתדרות להחליף את מנכ"ל הרשת אייל דרורי. גוטווטר אמר בראיון לתוכנית הרדיו 'איפה הכסף' שהמנכ"ל דרודי חולה מזה זמן רב ואינו מתפקד, וכי הרשת נמצאת במשבר ניהולי עמוק שמחייב אותו לצאת לחופשת מחלה.

"כאשר נתמנתי לתפקיד יו"ר משען על פי בקשתו של יו"ר ההסתדרות הקודם מר עופר עיני בינואר 2011, מצאתי חברה שיש בה מבוכה ומהומה לא קטנה", מספר גטווטר, "חברה שלא מנוהלת כפי שצריך עם מנהל שבזמנו היה עדיין אדם בריא, אבל ללא כישורי ניהול מרשימים. לאחר כחודשיים מצאתי את עצמי עומד בצומת קבלת החלטה האם להתפטר מתפקידי, או להתחיל להתערב בנעשה בחברה.

"התחלתי להגיע לישיבות ההנהלה באופן ספונטני, וראיתי איך מתנהלים בהן ויכוחים אינסופיים אבל ללא כל קבלת החלטות. מדובר בהחלטות על סכומים של מיליוני שקלים, שהיו מתקבלות בשיקולים שהם עקומים, או לא מתקבלות בכלל ונדחות. במהלך הזמן התברר לי לא באופן רשמי שמנכ"ל החברה הוא למעשה אדם חולה. כשאני הגעתי לחברה הוא התהלך על רגליו אבל כיום הוא כבר מתנייד בכיסא גלגלים ולוקה במחלה שפוגעת לא רק בתפקודים המוטוריים שלו אלא גם ביכולת הקוגנטיבית שלו.

"כך בדיוני הישיבות האיש אמנם היה נוכח באופן פיזי, אבל לא היה שם באופן מנטלי. לו היה מדובר רק בבעיה של נכות פיזית לא הייתי אומר מילה, אני דווקא בעד שילוב של נכים במקומות עבודה כולל בעמדות הבכירות, אבל במקרה הספציפי הזה, זה התבטא גם ביכולת השכלית וגם ביכולת קבלת ההחלטות, כאשר המנכ"ל היה לעתים אומר דברים שאין להם כל קשר לנאמר בדיון עצמו.

את התקופה שבה כיהנתי בתפקידי ניתן לחלק לשתיים - התקופה שבה תפקוד המנכ"ל לא הועיל אך גם לא הזיק. והתקופה שלאחריה שבה תפקודו כבר החל להזיק לחברה. היו בעלי תפקידים בחברה שזיהו את הפוטנציאל במצבו של המנכ"ל והחלו להוביל אותו לקבל החלטות שברוב במקרים מנוגדות לאינטרס הניהולי של החברה. אני בעצמי התחלתי לקבל טלפונים מכמה סמנכ"לים בחברה שביקשו שאתערב ואציל אותם ממה שקורה בהנהלת החברה".

"כאשר פנית ליו"ר ההסתדרות אבי ניסקורן והצבתי בפניו את הבעיה, למה לדעתך הוא הפנה לך עורף והחליט להדיח אותך?" שאלה יעל איילון. "תראי, המנכ"ל הזה מונה על ידי עופר עיני בזמנו. גם אבי ניסקורן למעשה הושב על כסאו על ידי עופר עיני. אני לא קורא נסתרות, אבל אם אפעיל מחשבה אינטליגנטית אני אחפש את התשובה בנקודה הזאת", רמז גוטווטר.

"מה שמפתיע בכל העניין הזה הוא שכאשר באתי לניסקורן מתוך חרדה אמיתית לחברה", הוסיף גוטוויטר, "הסברתי לו שנתתי את כל כולי ועשיתי את העבודה במקום המנכ"ל במשך כשלוש שנים לפחות, אבל עכשיו כבר נוצר מצב שהוא מתחיל להזיק. הצעתי לניסקורן להוציא את המנכ"ל לחופשת מחלה או שלפחות לבקש ממנו לא להפריע לניהול התקין של החברה. כי בשלב מסוים המנכ"ל נכנס איתי כבר למלחמה והורה לנתק אותי מתפוצת המיילים ככל שאני התרעתי יותר על מצבו. אגב, כולם ראו את זה, כל מי שהגיע לישיבות הדירקטוריון הבין שהמנכ"ל לא באמת נמצא בדיון מבחינה שכלית".

האם לדיירים ששוכנים כיום ברשת משען, יש סיבה להיות מודאגים?" שאלה יעל איילון

"כרגע המצב מצוין. אבל אם המנכ"ל הנוכחי לא יוחלף בקרוב במנכ"ל מתפקד, מצבה של החברה יחזור שוב להידרדר ובטווח הארוך זה לבטח יזיק." ענה גוטווטר, "אחת הסיבות שהייתי מוכן לדבר בתכנית אצלכן, היא כי אני מקווה שמה שלא הצלחתי לעשות במלחמה בתוך החברה בחדרים הסגורים, אולי יצליח באמצעות לחץ חיצוני".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, דחה בשאט נפש את כל טענותיו של גודווטר, ומתח ביקורת חריפה על התנהגותו. ניסנקורן אמר הבוקר כי: "הניצול הציני שעשה צבי גודווטר במידע על מצבו הרפואי של מנכ"ל רשת משען, והסחר התקשורתי במידע זה לטובת קידום ענייניו האישיים, מוכיחים פעם נוספת כי הדחתו של גודווטר מתפקידו הייתה החלטה נכונה. ההסתדרות כתנועה חברתית, ואני באופן אישי, תומכים במנכ"ל רשת משען, עו"ד איל דרורי חן ובמשפחתו, המתמודדים בגבורה יוצאת דופן עם מצבו הרפואי ואנו לא נאפשר לאף גורם להשתמש בכך באופן בוטה ונמוך כפי שעשה זאת מר גוטווטר. נזכיר כי כל חטאו של מנכ"ל משען הוא מצב פיזי שכל אחד מאיתנו עלול למצוא את עצמו, ומצב זה אינו משפיע בשום צורה על כישוריו הקוגנטיביים של המנכ"ל. חברת משען מנוהלת בצורה טובה מאוד".