בהתאם לתחזיות השוק והאנליסטים, הותיר היום (ד') הבנק המרכזי של ארה"ב את הריבית במדינה ללא שינוי. ערב ההכרזה, השוק תמחר את סיכויי ההעלאה בכ-15% בלבד. נגידת הבנק, ג'נט ילן, ו-וועדת השווקים הפתוחים (FOMC) שהיא עומדת בראשה, התכנסו אתמול ליומיים של דיונים בסופם הגיעה ההודעה שלה ציפו המשקיעים, שמגיבים לבשורה בצורה חיובית.

רמת הריבית תישאר בטווח 0.25%-0.5%. למרות ההחלטה, ציינו בפד את נתוני המאקרו בתקופה האחרונה כחדשות מעודדות, וצפו שהעלאת ריבית תתבצע עוד ב-2016, כאשר ב-2017 הצפי הוא לשתי העלאות. באשר להחלטה הנוכחית, בכירי הפד היו חלוקים לגביה, ו-3 החברים הנציים בוועדה הסתייגו ממנה.

במסיבת עיתונאים שמקיימת כעת ג'נט ילן, התייחסה היו"ר להחלטה: "הסיבות להעלאת ריבית התחזקו, אך טרם הגיע הזמן לבצע את ההעלאה". ילן הדגישה שבאופן כולל, נתוני המאקרו של התקופה האחרונה מעידים על מגמות חיובית בארה"ב. ילן הצביעה על המחצית השניה של 2016 כתקופה שבה גדלה הצמיחה בכל התחומים, וכן התמקדה בנתוני העבודה בתקופה האחרונה כמבשרים טובות לכלכלה האמריקאית. 

בהמשך, התייחסה ילן לאפשרות להעלאת ריבית בהמשך השנה, ואישרה שהיא אכן צופה שבמהלך השנה תתבצע העלאה של 0.25% בשיעור הריבית, במידה ונתוני העבודה ימשיכו להציג צמיחה. לגבי הרכב הדעות בוועדה, אמרה ילן כי כל חברי הוועדה מסכימים שהכלכלה האמריקאית מצויה במגמת התחזקות, וכי היו אי-הסכמות לגבי המועד הנכון להעלאת ריבית. 

 

בתגובה לשאלה הנוגעת לקרבה בין מפגש ה-FOMC בנובמבר לבחירות לנשיאות, ילן הזכירה כי הפדרל ריזרב הינו סוכנות עצמאית וא-פוליטית, וכי היא אינה רואה עצמה כמנועה מפעולה בשל השלכות פוליטיות אפשריות. היו"ר גם הבטיחה כי דיוני ה-FOMC לא סובבים סביב נושאים פוליטיים או מפלגתיים. השאלה נובעת מהעוינות שהפגין כלפי הפד המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, שאמר על ילן כי "עליה להתבייש בגלל מה שהיא מעוללת למדינה".

מוחמד אל-עריאן, הכלכלן הראשי של אליאנץ, אמר כי התפלגות המצביעים בוועדה (שבעה חברים הצביעו בעד ההחלטה, שלושה נגד) היא עדות למורכבות הגלומה בפעילות הפד בעיצומה של תקופה שמתאפיינת בעירוב לא-מאוזן של סוג מדיניות. ביל גרוס, "מלך האג"ח" ומייסד קרן פימקו, הודיע כי הוא "בקושי מסוגל לדבר" לאחר שנודעה ההחלטה, וכי "לאחר התנסחות נצית בג'קסון הול מצד ילן וסטנלי פישר, שאף אמר כי עשויות להיות שתי העלאות ב-2016, הם בחרו להתחמק שוב מהעלאה נחוצה".