כן פייט רוצה לפרק את אופטליקס שבעבר נסחרה לפי 150 מ' ד'

זאת על רקע כישלון בניסוי קליני ביולי האחרון לטיפול שפיתחה למחלת הגלאוקומה ■ משקיעי המיעוט באופטליקס מתנגדים למהלך

פנינה פישמן, מנכ"לית כן פייט  / צילום: איל יצהר
פנינה פישמן, מנכ"לית כן פייט / צילום: איל יצהר

חברת התרופות כן פייט ביופרמה    הנסחרת בתל-אביב ובניו-יורק, הודיעה על כוונתה לפרק את הספין אוף אופטליקס, בו היא מחזיקה כ-86%. מניית כן פייט לא הגיבה ביום חמישי להודעה והחברה נסחרת בתל-אביב ובבורסה של ניו-יורק לפי שווי של 136 מיליון שקל.

אופטליקס נסחרה לפני ההודעה בבורסה שמעבר לדלפק בניו-יורק (OTC) לפי שווי של 10 מיליון דולר.

ההחלטה לפרק את אופטליקס מגיעה על רקע כישלון החברה ביולי האחרון בניסוי קליני לטיפול במחלת הגלאוקומה. זאת, לאחר שבסוף 2013 החברה נכשלה בניסוי שלב III בטיפול בעין יבשה. לאחר שני אירועים אלה, לא נמצאת החברה כיום בניסויים קליניים.

אולם, משקיעי המיעוט באופטליקס מתנגדים לפירוק. לדבריהם, בחברה יש קניין רוחני שיש לשערכו כראוי, ויותר מכך - יש בידי חברה בת של אופטליקס, eyefite, מניות של כן פייט עצמה - כ-400 אלף מניות המהוות 2.8% ממניות כן פייט.

בהסכם הפירוק שחתמה כן פייט עם אופטליקס הוחלט כי המניות הללו יוחזרו לידי כן פייט, בתמורה להחזר חוב של 4.5 מיליון דולר שנוצר לאופטליקס מול החברה בעת שהוקמה כספין אוף שלה.

אולם המשקיעים טוענים כי לא ברור כיצד נוצר חוב זה, וכי מקורו בעסקאות בעלי עניין בין אופטליקס לכן פייט, שטיבן לא הובהר לגמרי עד היום.

אופטליקס איבדה 94% מערכה

אופטליקס הוקמה בסוף 2011 כדי להפריד את הפעילות של כן פייט בתחום מחלות העיניים מיתר פעילותה (במחלות אנטי דלקתיות וסרטן). ההפרדה בוצעה לאחר הצלחה גדולה של כן פייט בניסוי שלב II בטיפול במחלת העין היבשה. אמנם התרופות העומדות בבסיס כל ההתוויות אליהן פונה כן פייט מבוססות על אותה מולקולה, אולם הערכת המשקיעים בכן פייט אז הייתה כי יהיה קל יותר לגייס הון לחברה ממוקדת יותר, בתחום חם, על בסיס מוצר הנמצא בניסוי קליני מתקדם (שלב III), וללא ההיסטוריה של כן פייט, שרשמה עד אז גם היא מספר כישלונות.

בשיאה נסחרה אופטליקס בלמעלה מ-150 מיליון דולר, אך נכשלה כאמור בשני ניסויים ואיבדה 94% מערכה. כן פייט הכניסה לפני כמה חודשים פעילות נוספת לתוך החברה - מכשור רפואי לעיניים של חברת IVS, בתמורה למניות ואופציות של אופטליקס בהיקף של עד 14% בהתאם לעמידה באבני-דרך. ואולם, נראה כי העסקה לא נסגרה בסופו של דבר משום שהייתה תלויה בגיוס הון נוסף לאופטליקס.