האביר הלבן? ליאו נואי עשוי לחלץ את אורתם סהר מקריסה

מיליארדר הנדל"ן היהודי-בריטי יזרים לחברת הנדל"ן הכושלת 50 מיליון שקל כנגד מניות השליטה, בכפוף לבדיקת נאותות ■ אורתם סהר מבקשת דחיית תשלום חוב של 44 מיליון שקל למחזיקי האג"ח

ליאו נואי / צלם: איל יצהר
ליאו נואי / צלם: איל יצהר

מיליארדר היהודי-בריטי ליאו נואי בדרך לרכישת השליטה בחברת אורתם סהר מידי המנכ"ל אמיר נחום והיו"ר אורי דורי. נואי, ביחד עם עוד שני משקיעים, חתם על מזכר הבנות עם נחום ודורי, שלפיו יזרים לחברה 50 מיליון שקל במזומן, בכפוף לביצוע בדיקת נאותות (שתימשך עד 15 בנובמבר עם אפשרות הארכה ב-30 יום נוספים) ולקבלת האישורים המתאימים.

נוסף על כך, יקבלו נואי ושותפיו אופציה להשקעה נוספת של 35 מיליון שקל באורתם סהר, סכום שיועבר לחברה תוך חצי שנה ממועד השלמת העסקה. ההשקעה תבוצע לפי שווי חברה של 15 מיליון שקל (לפני הכסף) כנגד הקצאת מניות שיקנו למשקיעים 77% מהחברה עבור ההזרמה הראשונית, בהיקף של 50 מיליון שקל.

כיום מחזיק נחום ב-45.5% ממניות החברה ודורי ב-15.6%.

נואי היה בעבר בעלי ענקית הקניונים בריטיש ישראל, שהשליטה בה נמכרה לחברת מליסרון של ליאורה עופר ב-2011 תמורת 1.7 מיליארד שקל. בראיון שלנתן ל"גלובס" ב-2010 הגדיר עצמו נואי כ"פועל הפוך מהמחזוריות", כלומר, אחד ששוחה נגד הזרם. אולי זו הסיבה שהובילה את נואי ללכת על עסקת רכישת אורתם סהר הנתונה בקשיים.

שווי אורתם סהר בבורסה כיום עומד על 24 מיליון שקל בלבד, לאחר שמניית החברה התרסקה בקרוב ל-80% בשלוש השנים האחרונות, בעקבות תוצאות כספיות גרועות ופרשיות שונות שבהן היו מעורבים החברה, המנכ"ל ובעל השליטה נחום ומנהלים נוספים.

במקביל פונה אורתם סהר למחזיקי האג"ח שלה בבקשה לדחיית תשלום החוב הקרוב. לאורתם סהר חוב אג"ח של 325 מיליון שקל, ובשנה הקרובה עליה לפרוע 94 מיליון שקל למחזיקים (סדרות ד' ו-ה' צמודות מדד, וסדרה י' אג"ח להמרה). בשלב זה מבקשת החברה לדחות את התשלום הקרוב למחזיקי אג"ח ד', שאמור להתבצע ב-24 באוקטובר, והיקפו 44 מיליון שקל. בסדרה ד' מחזיקים בין היתר פסגות, איילים, מגדל, הראל והלמן אלדובי.

בתגובה לדיווחים צנחה היום אג"ח ד' ב-13%. הסדרה עומדת לסיים את חייה באוקטובר השנה, והתשואה עליה היא מאות אחוזים. אג"ח ה', בהיקף של 190 מיליון שקל, נסחרת בתשואה של כ-25%, ואג"ח י', בהיקף של 60 מיליון שקל, נסחרת בתשואה של 18%.

החברה מבקשת דחייה של ארבעה חודשים בתשלום, בתקווה שעסקת ההשקעה בחברה תצא לפועל, והיא תזכה להזרמה של עשרות מיליוני שקלים, שיאפשרו לה לעמוד בהתחייבויותיה: "להערכת דירקטוריון החברה, ביצוע עסקת השקעה ישפר את מצבה הפיננסי של החברה, יחזק באופן משמעותי את בסיס ההון של החברה, כמו גם את תזרים המזומנים שלה, יסייע לחברה לעמוד בכל התחייבויותיה ויאפשר לחברה לבצע השקעות בפרויקטים יזמיים שונים, המהווים את המקורות העיקריים לפירעון התחייבויות החברה".

ההתמקדות בייזום פגעה בחברה

בינתיים נתונה החברה במצב עסקי קשה. בהודעה שפרסם דירקטוריון אורתם סהר נאמר כי "לאור תוצאות החברה כפי שהשתקפו בדוחות הכספיים האחרונים, החריפה המגמה של צמצום משמעותי באשראי הספקים הניתן לחברה. להערכת החברה מגמה זו עלולה עוד להחריף בתקופה הקרובה". החברה פועלת, לכן, למכירת נכסים נוספים שבבעלותה בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

עוד מציינים באורתם סהר כי ההחלטה שקיבל בעל השליטה נחום ב-2014 להרחיב את הפעילות בתחום ייזום בנייה למגורים, ולצמצם את הפעילות הקבלנית, והשינוי שחל בפעילותה עקב החלטה זו, הביאו לגידול משמעותי בצריכת המזומנים של אורתם סהר, שגרם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף של 183 מיליון שקל בשנה שעברה ו-25 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2016.

מלבד התרוקנות קופת המזומנים, גרמה ההתמקדות בייזום גם לפגיעה בהכנסות וברווחים. ברבעון השני השנה הציגה אורתם סהר הכנסות של 307 מיליון שקל, ירידה של 20% לעומת הרבעון השני ב-2015. במקביל עברה החברה להפסד גולמי של 18.3 מיליון שקל ברבעון, לעומת רווח גולמי של 15.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

במחצית הראשונה של 2016 הצטמקו הכנסות אורתם סהר ב-11% ל-611 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 6.7 מיליון שקל, לעומת רווח של 8.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה. התוצאות הגרועות הביאו את רואי החשבון של אורתם סהר לצרף הערת "עסק חי" לדוחותיה.

חשד לניפוח עלויות שירותים

בחודשים האחרונים נקשרו בשם החברה מספר פרשיות שליליות, שהאיצו את ההידרדרות שלה. נחום עצמו נחקר לפני כארבעה חודשים ברשות ניירות ערך. מדובר בחקירה משותפת לרשות ניירות ערך ולרשות המסים, שבמסגרתה עלה החשד כי נחום הסתיר מהחברה קשרים עסקיים ופרטיים שקיים עם ספקים של החברה, שאותם היה עליו לחשוף.

נוסף על כך, נחום חשוד כי ניפח עלויות בגין שירותים שקיבלה אורתם סהר, ובכך גרם עיוותים בדוחות הכספיים של החברה. לפי החשד, באמצעות יצירת מצגי-שווא אלה, גרף נחום לכיסו - יחד עם אחרים - כ-4 מיליון שקל, שבהם עשה שימוש אישי.

בנוסף על כך נחקרו לאחרונה שני עובדים לשעבר בחברה - מנהלת החשבונות, אושרת מוסינדי, ואליק גריידי, ששימש כאיש אמונו של נחום - בחשד שנטלו כ-9 מיליון שקל מכספי החברה במרמה וגרפו את הכספים לכיסם. לחשודים בפרשה מיוחסות עבירות של הטעיית משקיעים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות הלבנת הון ועבירות מס. החשדות נוגעים לשנים 2012-2015.

לפני כחודש הגישה החברה תביעה כספית נגד מוסינדי וגריידי. התביעה חשפה כי בצמרת החברה הכירו את החשדות נגד שני העובדים כבר מתחילת השנה, ואלו אפילו נחקרו על-ידי משרד החקירות ויצמן יער, סביב חודש ינואר.

גריידי תואר בידי רשות ני"ע כעובד החברה (ללא פירוט תפקידו וסמכויותיו), שהיה גם איש אמונו של המנכ"ל נחום. עם תחילת החקירה, לפני כארבעה חודשים, פורסם כי נחום נחקר בחשד לכך שניפח חלק מן החוזים עם ספקים שעבדו מול החברה, והעביר להם כספים מעבר לנדרש, תוך שקיבל מן הספקים מיליוני שקלים בחזרה, שאותם שלשל לכיסו לכאורה, וכל זה קרה שעה שהחברה הציגה לציבור בעלי המניות שלה מצג של פעילות הפסדית.

אורתם
 אורתם