שטייניץ נפגש עם שרי האנרגיה של יוון וקפריסין לגבי צינור הגז

השלושה דנו בהקמת צינור גז מישראל לכיוון יוון, שישמש ליצוא גז לאירופה, אף שהיתכנות הפרויקט מוטלת בספק ■ בפגישה סוכם כי במהלך אוקטובר תתקיים פגישת המשך, וכי עד סוף אוקטובר ינוסח מסמך טכני ופיננסי ראשון בנושא

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

שר האנרגיה יובל שטייניץ נפגש אתמול ביוון עם שרי האנרגיה של יוון וקפריסין, כדי לדון בהקמת צינור גז מישראל לכיוון יוון שיוכל לשמש ליצוא גז לאירופה. בפגישה סוכם כי במהלך אוקטובר תתקיים פגישת המשך של מנכ"לי שלושת משרדי האנרגיה, וכי עד סוף אוקטובר ינוסח מסמך טכני ופיננסי ראשון בנושא צינור הגז. השרים דנו גם בהקמת מתקן להנזלת גז באלכסנדרופוליס בצפון יוון.

הקמת צינור להולכת גז ליוון היא פרויקט בעל קשיי היתכנות משמעותיים, משום שמדובר בנתיב של 1,300 ק"מ ובמים שמגיעים לעומק של 2.5 ק"מ. אלה תנאי פתיחה קשים ואין כיום בעולם צינור כה ארוך במים עמוקים. כמו"כ, הנחת הצינור צפויה להעלות את מחירה של כל יחידת חום ובתנאים אלה המאגרים הישראליים יתקשו להיות תחרותיים למחירים הנהוגים בעסקאות ספוט לטווח קצר באירופה, העומדים על 4-5 דולר ליחידת חום. ההכרח להניח צינורות מהחוף היווני פנימה ליבשת צפוי גם הוא להקשות על התחרותיות של הגז הישראלי.

השר שטייניץ דיבר בפגישה על החשיבות של שיתוף הפעולה בין המדינות להגדלת הביטחון האנרגטי שלהן. שטייניץ הוסיף כי ישראל תמשיך לקדם חיפושי גז, וכי הוא מצפה לגילויים נוספים בצד הקפריסאי של שדה אפרודיטה ואולי אף גם במצרים. במהלך הפגישה הכריזו השרים על פגישה משולשת נוספת, הפעם בין ראשי שלושת המדינות. הפגישה צפויה להתקיים בישראל בסוף דצמבר.