200 מגדלי עגבניות פעלו פעם בערבה - כמה שרדו?

לממשלה לא אכפת מגסיסת החקלאות ■ כשזו תמות, מחירי הפירות והירקות יקרעו את הסרטוספירה ויהיו מעדן לעשירים בלבד ■ דעה

עגבניות / צילום:יוסי כהן
עגבניות / צילום:יוסי כהן

עד לפני 10 שנים, ישראל הייתה יצואנית מרכזית של עגבניות וגם שחקנית מרכזית בפיתוח זנים איכותיים של ירק זה. היצוא הגיע למאה אלף טון בשנה, יותר מהתצרוכת המקומית השנתית וגלגל יותר מחצי מיליארד שקל בשנה, יש שיאמרו אף 800 מיליון שקל.

אם נסעתם לאירופה, היה לכם לא רע בכלל לקנות שם בסופר עגבנייה ישראלית. היום אתם אפילו לא צריכים להגיע לנתב"ג כדי לגלות שהעגבנייה הישראלית הולכת ונעלמת. מספיק שתיכנסו לסופרמרקט הקרוב למקום מגוריכם. הסיכוי שתקנו שם עגבנייה מתוצרת ישראל - נמוך. הכתמים השחורים על העגבניות נעשו איכשהו לסימן ההיכר של העגבניות המיובאות. כל זה עוד לפני שאמרנו מילה על המחיר. תכף נגיע גם לסוגיה כואבת זו. 

בשנת 2006, אחרי קיצוץ הדרגתי במכסות העובדים הזרים וכמה משברים בענף החקלאות, הגיע המפנה. מאז העניינים רק הולכים ומידרדרים. חקלאים רבים צמצמו או נטשו את שטחי גידול העגבניות, שכבר לא היו מספיק רווחיים.

הערבה, למשל, הייתה חתומה פעם על כ-60% מיצוא העגבניות ועל כ-40% מהתצרוכת המקומית. בימים ההם היו לא פחות מ-200 מגדלי עגבניות בערבה. כיום מספרם מתנדנד באזור ה-20. גם בבקעת הירדן היו כמה עשרות חקלאים שגידלו עגבניות, רק בודדים נותרו כיום. 

אז מה הפלא שהעגבנייה, שהייתה ונשארה מצרך מזון בסיסי ביותר, נמכרת במחירים מרקיעי שחקים, ולפעמים אנחנו אפילו לא מצליחים לקנות כי פשוט אין? הבוקר עמד מחירה של עגבנייה בשוק הסיטונאי על 5.5-6 שקלים לק"ג, וזה עוד לפני שהבאנו בחשבון שגם הקמעונאי צריך להרוויח. מחיר עגבניות השרי יותר מכפול - 13-13.5 שקלים לק"ג, גם זה לפני המרווח הקמעונאי. מה אגיד לכם, מזל שאין על העגבנייה מע"מ. 

מה עשו החקלאים בערבה, אתם שואלים? זה סיפור מעניין ומטריד כאחד. הם נטשו את העגבניות ועברו לפלפל. אז למה גם מחיר הפלפל כל-כך גבוה? בגלל הממשלה. כאשר פקד משבר את גידולי הפלפלים, אף אחד לא חשב שני צעדים קדימה. אמרו לחקלאים: קחו 100 מיליון שקל, בתנאי שתסבו את גידולי הפלפל לגידולים אחרים. אז הם לקחו. שטחי גידול הפלפל התכווצו, ההיצע ירד, הביקוש האמיר - ויחד אתו המחיר. 

סיפוריהם של העגבנייה והפלפל משקפים היטב את מצב החקלאות בישראל, זו רק הולכת ומתכווצת. הוא גם משקף היטב את העובדה שנבחרי הציבור שלנו כנראה לא מבינים את המשמעויות של ההליך ההרסני הזה, לא רק לכלכלה אלא גם לבטיחות התזונתית שלנו. 

פעם היינו גאים שגם משפחה ענייה בישראל יכולה למלא סל עמוס בפירות ובירקות ולתת לילדים לאכול, להבטיח את התזונה שלהם. היום הפירות והירקות הפכו למותרות. עם המציאות הזאת אסור לנו להשלים, וכדאי אולי שאנחנו הצרכנים נשמיע לנבחרינו כאן קול ברור. כי כשהחקלאות תיעלם, המחירים שאנחנו נשלם על ירקות ופירות יהיו גבוהים עוד הרבה יותר. והמשפחות העניות? הן רק יוכלו לחלום על עגבנייה, פלפל, ענבים או אפרסק.