המשנה למנכ"ל הבורסה גל לנדאו-יערי פורשת

הכאוס בבורסה בת"א שובר שיאים: בזמן שהיו"ר נויבך מחפש מנכ"ל חדש, המנכ"לית הזמנית פורשת על רקע היחסים העכורים ביניהם

גל לנדאו יערי / צילום: יריב דגן
גל לנדאו יערי / צילום: יריב דגן

הכאוס בניהול הבורסה בת"א שובר שיאים. רק לפני כשלושה שבועות פרסמה הבורסה כי החלה לחפש מנכ"ל חדש במקום יוסי ביינארט, שהודיע על פרישתו מהתפקיד בשל מחלה קשה. דירקטוריון הבורסה, בראשות היו"ר אמנון נויבך, הקים ועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש. אך היום התברר כי התוצאה המיידית של המהלך היא עזיבתה של המנכ"לית הזמנית, גל לנדאו-יערי. לנדאו-יערי שימשה כמשנה למנכ"ל ומנהלת התפעול (COO) של הבורסה, והחליפה את ביינארט מאז פרש לחופשת מחלה בסוף חודש יוני השנה.

ככל הידוע לנדאו-יערי פורשת על רקע יחסים עכורים עם היו"ר נויבך, שלא סמך עליה ולא ראה בה כמי שתוכל להוביל את הבורסה. לדברי גורם מעורה בנושא נויבך אף מידר אותה ממהלכים מרכזיים.

הבורסה הודיעה כי "ממלאת מקום מנכ"ל הבורסה לני"ע, גל לנדאו-יערי הודיעה הבוקר ליו"ר אמנון נויבך על רצונה לסיים את תפקידה. לנדאו-יערי סיכמה עם נויבך כי תמשיך לכהן בתפקידה עד סוף השנה הנוכחית". בהקשר זה נציין כי מדוחות הבורסה עולה כי "הסכמי העסקה אישיים של קבוצת עובדים בכירים מזכים אותם בנסיבות מסוימות של הפסקת עבודה, לפני תום תקופת הסכם ההעסקה, למענק בסכום השווה לשלושה חודשי שכר".

עזיבתה של לנדאו-יערי, כמו גם של מנהלים נוספים בעת האחרונה, היא עוד נדבך בתקופה הקשה שחווה הבורסה בת"א. הבורסה סובלת בשנים האחרונות מ"התייבשות" - ירידה במחזורי המסחר, היעדר הנפקות הון של חברות חדשות ומחיקה מהמסחר של חברות ותיקות, בדרך כלל בשל הרגולציה הגוברת. בד בבד, חלה הרעה משמעותית בתוצאותיה העסקיות של הבורסה, הצפויה לסיים את שנת 2016 עם הפסד בסכום של 9.75 מיליון שקל. זאת לעומת יעד תקציבי לרווח של כ-6.5 מיליון שקל, פער של כ-16.3 מיליון שקל בין התכנון לבין הביצוע בפועל. הפער נובע בין היתר כתוצאה מאי-עמידה ביעד ההכנסות, בעיקר בשל המשך קיטון מחזורי המסחר במניות והמירים, במק"מ ובנגזרים.

לצד הקשיים של לנדאו-יערי למול היו"ר נויבך, היא חוותה קשיים רבים גם מול עובדי הבורסה, שראו בה כתובת למאבקם על תנאי העסקתם בארגון. בין היתר הודלפה הקלטה מפגישה שקיימה עם העובדים, ובה היא נשמעה תוקפת את הרפורמות שהוביל שר האוצר משה כחלון במערכת הבנקאות. כמובן שיו"ר הבורסה נויבך תלוי בגיבוי מהשר על מנת לקדם את התוכניות של הבורסה. לנדאו-יערי אמרה אז כי "השר, מהרגע שנכנס ועד הרגע שהוא יסיים, לא עשה ולא יעשה שום דבר, הוא לא ייגע בבנקים", והוסיפה שהוא לא יכול להוביל את שינוי מבנה הבעלות בבורסה.

מטעם הבורסה נמסר בזמנו כי הדלפת פרטים מתוך עדכון שניתן לנציגי העובדים בבורסה היתה "שיאו של קמפיין הכפשות אישי וחסר תקדים המתנהל מזה זמן רב נגד מנהלת בכירה בבורסה האחראית על ניהול המו"מ עם העובדים".

שלוש שנים, קידום ועזיבה

לנדאו-יערי מונתה כמנהלת בפועל מתחת למנכ"ל ביינארט, שלו היא הודתה היום "על האמון והגיבוי המלא". ביינארט פרש מתפקידו בבורסה לאחר שורת עימותים חריפים בינו לבין היו"ר נויבך, שהפך ליותר ויותר דומיננטי בבורסה. ביינארט, איש מסחר שמבין את השוק, העדיף למנות מתחתיו-לצדו מנהל שישמש כמנכ"ל בפועל של הבורסה לענייני פנים יומיומיים. הוא בחר לתפקיד זה את לנדאו-יערי.

בכך השלימה לנדאו-יערי קידום מהיר בבורסה. היא מונתה לתפקידה כמשנה למנכ"ל ומנהלת התפעול (COO) של הבורסה (המנכ"לית לענייני פנים יומיומיים) בנובמבר 2015. קודם לכן, מיולי 2014 ועד המינוי כמשנה למנכ"ל, היא כיהנה כחברת הנהלה ומנהלת הסיכונים הראשית של הבורסה. היא הצטרפה לסגל הבורסה בשנת 2013 ובמשך כשנה כיהנה כמנהלת היחידה לניהול סיכונים של הבורסה. קודם לכן היא שימשה בתפקידים ניהוליים בבנק הבינלאומי, ולפני כן עבדה ככלכלנית במערך ההערכה המוסדית של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.

קידומה המהיר של לנדאו-יערי היה לצנינים בעיני חלק מעמיתיה להנהלת הבורסה. בינואר השנה פרשה סמנכ"לית משאבי אנוש הוותיקה בטינה אלקלעי, שעזבה בעיצומו של העימות המתמשך והחריף בין הנהלת הבורסה לעובדיה. כשברקע הסכם השכר החדש ואופן חלוקת מניות הבורסה אם וכאשר היא תהפוך לחברה למטרות רווח. בבורסה שידרו אז כי מדובר בעזיבה ברוח טובה. ואולם, ככל הידוע אלקלעי לא קיבלה את השינוי בפועל באופן התנהלות הבורסה, עם מינויה של לנדאו-יערי למשנה למנכ"ל הבורסה ול-COO, ובפועל למנהלת הפעילות של הבורסה, כך שמנהלים רבים הפכו לכפופים אליה.

סדרת התפטרויות של בכירים

לפרישת אלקלעי קדמה סדרת ההתפטרויות של בכירים בארגון. כך, לאחרונה טענו העובדים במכתב חריף ששלחו ליו"ר ההסתדרות כנגד היו"ר נויבך, כי: "ב-2013, נוהל קמפיין תקשורתי של יו"ר הרשות לני"ע ודירקטוריון הבורסה כנגד מנכ"לית הבורסה ויו"ר הבורסה דאז, אסתר לבנון וסם ברונפלד. בסופו של אותו קמפיין תקשורתי, הודחו השניים, ובמקומם הגיעו, במהלך שנת 2014, אמנון נויבך (יו"ר) ויוסי ביינארט (מנכ"ל).

"תוך פחות משלוש שנים הודחה כמעט כל ההנהלה הישנה של הבורסה: סם ברונפלד - יו"ר; אסתר לבנון - מנכ"ל; יוסי טרייסטר - סמנכ"ל כספים; יוני שמש - סמנכ"ל מחשב; חגית נאמן - סמנכ"ל משפטית; יוסי לוי - סמנכ"ל חברים ופיקוח; אורלי גרינפילד - סמנכ"ל מסלקות; אלדד הרשטיג - סמנכ"ל מחשב; בטינה אלקלעי - סמנכ"ל משאבי אנוש".

בין לבין היו פורשים נוספים, בהם הדוברת הקודמת של הארגון, עידית יערון. מאז שהעובדים שלחו את המכתב להסתדרות הייתה לפני כשבועיים פרישה נוספת של בכיר בארגון: רונן הורוביץ, מנהל מחלקת טכנולוגיות מידע ותפעול הודיע על פרישתו וזאת חודשים אחדים בלבד אחרי שהצטרף להנהלת הבורסה כסמנכ"ל בכיר.

בכל אופן, העובדים ציינו אז במכתבם כי "במקום ההנהלה הישנה, הובאו מנהלים חדשים, סמנכ"לים בתפקידים חדשים, שלא היו קיימים קודם (שיווק, אסטרטגיה, משנה למנכ"ל), וכיום מונה הנהלת הבורסה 13 אנשים בתפקידי יו"ר, מנכ"ל וסמנכ"לים - יותר מנהלים בבורסה מאשר קיימים בבנקים. בבורסה לני"ע יש חבר הנהלה אחד על כל 17 עובדים".

נזכיר כי לאחרונה נערכה פגישה בין יו"ר הבורסה לבין נציגי העובדים ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. בפגישה הציג נויבך נתונים המצביעים על מצבה הקשה של הבורסה, ועל הצורך, לתפיסתו, של העובדים ליישר קו עם המציאות ולהסכים לשינוי בתנאים להם הם זוכים. 

בין השנים 2000 ל-2015 עלתה עלות השכר החודשי של עובדי הבורסה מכ-17 אלף שקל לכ-45 אלף שקל - שיעור גידול שנתי יוצא דופן של כ-6.7%. מצבת עובדי הבורסה, שנמנים על העובדים המתוגמלים ביותר במשק, עמדה אשתקד על 240 איש (כולל מנהלים). סך הוצאות השכר של הבורסה הסתכמו ב-2015 בכ-145 מיליון שקל (8% יותר מב-2014). מדובר בעלות עובד ממוצעת, כולל מנהלי הבורסה, של כ-50.4 אלף שקל לחודש.