מהפכה ביבוא רכב? חוק רישוי שירותי הרכב נכנס לתוקף

מהשבוע יוכלו יבואנים "זעירים" ו"מקבילים" לשווק כלי רכב חדשים ■ הערכות: בשלב הראשון יתמקד היבוא ברכבי יוקרה

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי
כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי

היום (ג') נכנס לתוקף מעשי חוק רישוי שירותי הרכב החדש של משרד התחבורה. החוק צפוי לשנות שורה ארוכה של תקנות בנושא יבוא רכב, חלפים, שירות ואחריות לרכב בישראל ותיאורטית הוא יאפשר גם, החל מהיום, לייבא ולשווק כלי רכב ביבוא מקביל ו"זעיר" בהתאם לתקנות החדשות. על פי הערכות בענף מספר גופים ואנשי עסקים כבר נערכו מראש לקראת החוק ומחזיקים כיום ברישיונות ליבוא כזה ובמלאי רכב, ולפיכך צפויים להתחיל את השיווקי הגלוי והמעשי במהלך הימים או השבועות הקרובים.

בין השאר צופים בענף התחלת פעילות ערה של "יבואנים זעירים" - ישות עסקית חדשה בענף הרכב, שעל פי החוק החדש יכולה לייבא עד 20 מכוניות ולשווק אותם ישירות ללא צורך בתשתית קבועה ועל בסיס אחריות היצרן.

בענף מעריכים כי רוב כלי הרכב שיגיעו ארצה בגל הראשון יהיו רכבי יוקרה ופרמיום. על פי נתוני משרד התחבורה, בשבועות האחרונים כבר ביצעו יבואנים מקבילים תקינה עדכנית לדגמים מתוצרת ארה"ב, ובהם דגמים, ששווקו בעבר בישראל לפני שהחלו חקירות המכס בנושא היבוא המקביל. בין הדגמים המיניוואן טויוטה סיינה, רכב הפנאי "היילנדר" ומכוניות היוקרה טויוטה קאמרי הייבריד, טויוטה "אבאלון" הייבריד ועוד. לפחות חלק מהדגמים החדשים כבר נמצאים בארץ ואחרים צפויים לנחות בשבועות הבאים.

החוק החדש דורש גם מיבואני הרכב הסדירים להגיש היום בקשה לקבלה מחודשת של רישיון יבוא הרכב, תוך הצגה של הסכמת היצרן לתקנות החדשות בחוק. עד לימים האחרונים עדיין לא היה ברור אם כל היבואנים הסדירים אכן יציגו את אישורי היצרן בשל התנגדות היצרנים לסעיפים ספציפיים בחוק, שמטילים עליהם, בין השאר, אחריות גם על דגמים שלא אושרו על ידם ליצוא לישראל ועל כלי רכב חדשים שתוקנו בחלפים תחליפיים.

אולם בימים האחרונים הסכימו רוב יצרני הרכב המרכזיים לאשר ליבואנים בארץ לחדש את הרישיון, וזאת מתוך הנחה שבעיות ומחלוקות משפטיות שיופיעו ייפתרו בהמשך או שיבוצעו על חשבון היבואן בארץ. לפיכך צפויה המשכיות בפעילות יבוא הרכב של היבואנים הגדולים ולא תפסיק פעילות השיווק למעט אולי במקרים נקודתיים.